Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ATT BYGGA EN FUNGERANDE WEBBPLATS Användbarhet. De 4 dörrarna* För att användaren ska nå målet måste hon passera 4 dörrar: - Utseende - Språk - Struktur.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ATT BYGGA EN FUNGERANDE WEBBPLATS Användbarhet. De 4 dörrarna* För att användaren ska nå målet måste hon passera 4 dörrar: - Utseende - Språk - Struktur."— Presentationens avskrift:

1 ATT BYGGA EN FUNGERANDE WEBBPLATS Användbarhet

2 De 4 dörrarna* För att användaren ska nå målet måste hon passera 4 dörrar: - Utseende - Språk - Struktur - Interaktionen ”Varje dörr som ska passeras måste hon kunna öppna” *från Användbarhetsboken av Tommy Sundström

3 Utseende 1:a intryck viktigt! - Bygger förtroende (eller förstör) - Visar personlighet  Formens funktion  Tar hand om användaren  Ska vara lågmäld  Ska ge information  Vara läsbar  Typsnitt  Bra storlek  Korta texter  Rätt radavstånd (större än tryckt text)

4 Språk TT språket Svenska skrivregler Myndigheternas skrivregler  Tilltal  Formell  Informell  Läsvänlig  Enkelt språk  Viktigast först  Stilguide  Stavning  Undvik kursiv  Flera språk(?!)  Språksvårighet  Handikapp

5 Struktur Det ska vara lätt att hitta information Handlar om organisation och ordning  Överskådligt  Logiska namn  Samla likvärdig information  Navigation  Länkar  Menylänkar Kunna läsa fristående  Rubrik som länktext  Ange Title (vad länken innebär, e-post, pdf etc)  Bildlänkar  Formulär – för sökning och valboxar

6 Interaktion Handlar om samspelet, dialogen mellan system och människa  Fylla i formulär  Handla  Chatta  Redovisa  Tid  Ekonomi  etc Ska vara lätt att förstå hur man gör!

7 Andra aspekter artiklar/iso.htm  Standard  ISO Standard för användbarhet  WCAG - Web Content Accessibility Guidelines, handikappanpassning  Användare  Med handikapp  Olika förståelse för mediet  Webbläsare  Olika läsare / olika presentation

8 Andra aspekter artiklar/iso.htm  Läsbarhet  Lagom stor text  Okända ord  Förkortningar  Text i bilder  Målgrupp  Vem vill du nå?  Vem ska använda sidan?  Användarorienterad  Tjäna användarnas intressen

9 UTAN ANVÄNDARE INGEN ANVÄNDBARHET Från idé till rutin

10 Vad ska göras?  Idé och syfte  Tänkt publik  Dessa två kan förändras över tid  Formulera mätbara mål  Börja enkelt  Ta lite i taget  Planera för, men bygg på komplexitet

11 Målgrupp? Användare? Lär känna din målgrupp! Ta reda på deras intressen, vad de gillar…  Intervjuer  Enskilt  Fokusgrupper  Enkäter  Iakttagelser  ”Brainstorma”

12 Målgrupp? Användare? Utan användare  Processanalys  Vad startar processen?  Vad ska göras?  Finns samverkande processer?  Vad ska levereras?

13 Målgrupp? Användare? Utan användare  Vilket är användarnas mål?  Hur uppnås målen idag?  Vilken är dina konkurrenter?  Varför använda just denna sida?  Inte bara funktion, även underhållning!

14 Utformning  Vision  Sätt upp mål  Design  En väg att nå mål  Utvärdering  Rätt väg?  Rätt kvalitet?  Återkoppling

15 Uppföljning  Produkt  Sluttest  Lansering

16 VAD SIDAN SKA GE BESÖKAREN Den färdiga sidan

17 Vad sidan ska ge besökaren  Sidan ska besvara besökarens frågor.  Fundera över vilka behov som kommer sedan.

18 Vad sidan ska ge besökaren Sidan ska besvara besökarens frågor.  Var är jag?  Finns det jag vill ha/söker?  Hur hittar jag?  Har jag kommit rätt?  Relevans!  Finns det mer?  Hur kommer jag tillbaka?

19 Vad sidan ska ge besökaren Vilka behov kommer sedan?  Hur ger jag mervärde?  ”Återbesökare”  Hur tilltalar jag dem vidare?

20 Glöm inte!  Helhetsintrycket skapar förtroende.  Satsa på att interaktionen fungerar.  Design kan lätt bytas ut!


Ladda ner ppt "ATT BYGGA EN FUNGERANDE WEBBPLATS Användbarhet. De 4 dörrarna* För att användaren ska nå målet måste hon passera 4 dörrar: - Utseende - Språk - Struktur."

Liknande presentationer


Google-annonser