Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vem bestämmer? Årskurs 8 Entréskolan vt 2013. Årskurs 8 Kommunens uppgifter och ansvar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vem bestämmer? Årskurs 8 Entréskolan vt 2013. Årskurs 8 Kommunens uppgifter och ansvar."— Presentationens avskrift:

1 Vem bestämmer? Årskurs 8 Entréskolan vt 2013

2 Årskurs 8 Kommunens uppgifter och ansvar

3 Uppgift • Ni ska i er studiegrupp skapa en film som handlar vilket ansvar kommunen har i samhället. • Huvudfrågeställningen = reflektionsfråga

4 Förmågor • I svaret i er film och i reflektionsfrågan ska ni kunna beskriva de förmågor som ni ska utveckla inom de olika ämnena som ni arbetar med i arbetsområdet.

5 Samhällskunskap • Reflektera över demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser inom kommunen. • Analysera och kritiskt granska kommunens ansvar ur ett ekonomiskt och politiskt perspektiv. • Reflektera över hur kommunen formar och förändrar samhället. • Söka information om kommunen från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.

6 kemi/biologi • Genomföra systematiska undersökningar i kemi och biologi samt genom ämnenas begrepp, modeller och teorier beskriva och förklara samband i samhället och naturen.

7 Svenska • Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. • Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften. • Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer. • Söka information från olika källor och värdera dessa.

8 Engelska • Förstå och tolka innehållet i engelsk text. • Kommunicera i skrift på engelska. • Skriva textremsa på engelska till filmen.

9 Musik • Skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer. • Analysera och samtala om musikens uttryck i film. • • Ni ska i studiegruppen skapa musik till filmen i garageband. Som reflektionsfråga kommer du få berätta vem som har gjort vad i själva skapandet av musiken, men även var och en berätta hur du själv tycker att musiken passade in i filmen.

10 Bild • Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap. • Skapa bilder med digitala tekniker och verktyg. • Tänk på att använda er av olika perspektiv när ni skapar er film (tex närbild, helbild)

11 Filmens story • ”Kommuninvånarna börjar fundera på varför allt i kommunen förfaller, vägarna är trasiga, skolböckerna gamla och sjukvården dålig, trots att de betalar hög skatt. De får reda på att de som arbetat på kommunen fifflat med skatten och istället lagt alla pengar på att köpa en ö i Söderhavet med lyxiga hus, betjänter, massage och dyr mat. Kommuninvånarna blir galna och startar en demonstration som slutar i att de tar över kommunhuset och planerar om vart skattepengarna ska gå.”

12 Filmens innehåll • - Vad en kommun har för uppgifter och hur en beslutprocess går till. Ni ska alltså på något sätt visa att ni förstår vilka utgifter kommunen har och hur dem väljer att fördela pengarna. Det finns många saker att prioritera och många hål som behöver lagas. (Samhällskunskap)- Vem har makten inom kommunen? • - Hur tas ett beslut inom kommunen? • - Hur kan du som invånare påverka kommunens beslut och handlingar? • - Vilka ansvarsområden har kommunen? • - Hur formar och förändrar kommunen samhället? • - Vilken funktion har kommunen i ett demokratiskt samhälle? • - Ni måste även öppna en ny skolrestaurang då den som fanns förfallit. Ni fick just reda på att det behövs tillstånd från kommunen och det är bråttom. Hur gör ni? • Ni behöver söka tillstånd från Miljö- och hälsonämnden Hälsa. Ta reda på hur det går till och svara på varför ni anser att det är viktigt.


Ladda ner ppt "Vem bestämmer? Årskurs 8 Entréskolan vt 2013. Årskurs 8 Kommunens uppgifter och ansvar."

Liknande presentationer


Google-annonser