Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Personas, Scenario & Storyboard Grupp 1. Personas  Vi skapade våra Personas genom  Intervjuer med vår målgrupp  Analyserar intervjuerna med hjälp av.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Personas, Scenario & Storyboard Grupp 1. Personas  Vi skapade våra Personas genom  Intervjuer med vår målgrupp  Analyserar intervjuerna med hjälp av."— Presentationens avskrift:

1 Personas, Scenario & Storyboard Grupp 1

2 Personas  Vi skapade våra Personas genom  Intervjuer med vår målgrupp  Analyserar intervjuerna med hjälp av beteendevariabler   Personer som åker med buss och har liknande behov av systemet

3 Personas…  Grupperar dom efter liknande behov  Skapar Peronabeskrivningar  Prioriterar dom i systemet

4 Intervjuer  Exempel på frågor vi ställde  Ålder, kön, sysselsättning m.m.  Hur bokade du din resa?  Vad har du för mobilvana?  Hur skulle du ställa dig till en mobil bokningstjänst?  Hur skulle du ställa dig till att biljetten debiterades mobilräkningen?

5 Personabeskrivningar  Vi skapade 3 personas  Alicia – Student/Ungdom  Hugo – Affärsman  Mark – Semesterresenär

6

7

8

9 Primär Persona  Alicia  Arbetssätt  Bokar via dator  Mål  Åka Buss billigt  Snabbt kunna boka biljett  Ska vara lika enkelt som på hemsidan  Billiga priser  Problem  Behöver ibland boka akut  Behov  En mobil bokningstjänst

10 Scenario  Skapar ett scenario utifrån vår huvudpersona  Skriven historia som berättar hur användaren/personan använder det tänkta systemet för en viss uppgift  I vårt fall  Boka resa via mobiltjänsten

11 Scenario  Alicia har precis avslutat onsdagens föreläsning och är på väg till 3:ans buss från karolinska institutet. Under bussresan hem ringer hennes klasskompis och berättar att hon via internwebben sett att torsdagens och fredagens föreläsningar är inställda. Samtalet avslutas och Alicia tar ett snabbt beslut att åka till Göteborg för att träffa sin pojkvän över helgen. Alicia har ingen tillgång till Internet för tillfället då hon sitter på bussen mot S:t Eriksplan. Alicia, som brukar åka med Bus4you, hade under den senaste resan blivit informerad om att de nyligen skapats en mobilportal för bokning av biljetter. Alicia loggar då in på mobilportalen och väljer den stad hon vill åka från, den stad hon vill åka till samt avresedatum. Därefter visas möjliga utresor ner till Göteborg där hon ser att nästa buss från Stockholm avgår om en timme. Hon väljer en av resorna och bestämmer sig för att köpa denna. Hon knappar in de efterfrågade debiteringsuppgifterna och får samtidigt en sammanställning av reseinformationen och klickar på KÖP! Alicia godkänner sin resa och får information om att hon inom kort ska få ett SMS. Detta SMS fungerar som en ytterligare bekräftelse av köpet, där Alicia ska svara JA på meddelandet för att slutföra köpet. Hon svarar JA och får ett meddelande med bekräftelse om att köpet är lyckat. Hon kan nu åka ner till Göteborg.

12 Scenario…  ANVÄNDARROLL: Mobilanvändare  ANVÄNDNINGSKONTEXT: tidspress  UPPGIFT: Genomföra köp av bussbiljett  SYSTEMTJÄNSTER: söka avgångar (genom att knappa in avreseort och destinationsort samt avresedatum), välja avgång, ange debiteringsuppgifter, acceptera och slutföra köp.

13 Lärdomar  Genom intervjuer som vi analyserar ser vi beteenden som skapar grupper  ”One size fits nobody” - Vi uppfyller den primära personas behov  Genom att koppla vår persona till ett scenario ”testas” systemet…

14 Storyboard  Se modell…

15 Pappersmodell  Navigerar med knappsatsen  Korta steg  Ingen överflödig information  Inget tungt grafiskt material  GPRS  GSM


Ladda ner ppt "Personas, Scenario & Storyboard Grupp 1. Personas  Vi skapade våra Personas genom  Intervjuer med vår målgrupp  Analyserar intervjuerna med hjälp av."

Liknande presentationer


Google-annonser