Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLars-Olof Hedlund
1
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl 15-18 (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014
2
Examensuppsats vt 2014 Kursperiod: 2013-01-20 -- 2013-06-05 2
3
Kursens syfte Att studenten skall utveckla och fördjupa sin förmåga att självständigt och med ett vetenskapligt förhållningssätt, formulera, behandla, vidareutveckla och analysera empiriska problemställningar inom det företagsekonomiska området 3
4
Innehåll I uppsatsarbetet utnyttjas teoretiska kunskaper, som inhämtas i fördjupningskurserna inom respektive inriktning. Kursen innehåller också inslag av vetenskaplig metod och teori som syftar till att diskutera trovärdigheten i arbetet Kursen syftar till att ge de studerande - förutom kunskap om allmänna samhällsvetenskapliga föreställningar – en möjlighet att reflektera över såväl ämnet företagsekonomi som vetenskap och över rollen som utredare/forskare inför sin egen magisteruppsats. 4
5
Genomförande och examination Kursen inleds med möten (med särskilt utsedd handledare) som ligger till grund för problematisering och ansats och design av undersökningen. Som stöd för uppsatsarbetet ges dels ett antal föreläsningar plus arbetsseminarier under ledning av handledare, dels enskild handledning med för uppsatsen. Uppsatsen examineras vid ett slutseminarium som genomförs i en sammanhållen seminarieserie. Uppsatsen betygsätts av en betygsnämnd. I examinationen ingår även aktivt deltagande i totalt sex seminarier inklusive opposition. Betygsdatum för uppsatsarbetet 30 poäng blir det datum som uppsatsen lämnas in till institutionen. 5
6
Examensuppsats vid företagsekonomi Kopplas till pågående forskning Skrivs i grupper om två studenter Skrivs på svenska eller engelska Följer en strukturerad process: Uppstart, metod, arbetsseminarier, handledning, förslut, slutseminariekonferens Bedöms av handledare och medbedömare som föreslår betyg till betygskommitté som sammanställer betygförslag på arbetet till examinator. 6
7
Vad gör jag om jag inte har någon att skriva tillsammans med just nu? Skicka mail till kursansvarig (PG) med info om Namn Intresseinriktning och gärna förslag till projekt/projektidé Kontaktinformation; ex-vis tel och mailadress Informationen läggs ut på hemsidan under rubriken ”uppsatsskrivarpartner sökes” Kolla att informationen stämmer (om inte – meddela PG) Läs övriga förslag och kontakta de personer där du tycker att det finns en möjlighet samarbete kring intresse/projektinriktning Meddela kursansvarig när ni har bildat en uppsatsgrupp Skriv ett gemensamt TP (deadline 13/1 2014). 7
8
Vad är studenternas roll Ansvar för att planera, genomföra och avrapportera Ta emot handledning Självständighet Intresse Målinriktning och noggrannhet 8
9
Uppsats - ett resultatet av samverkan mellan handledare och student Handledare Arbetsseminarier, ’försluts’-seminarium Enskild handledning Arbetsinsats Studenter Självorganiserad och ’autonom’ process Båda Magisteruppsats och en lärprocess med ett kvalitativt gott innehåll 9
10
Några rekommendationer Använd tidigare erfarenheter Magisteruppsatser, C-uppsatser finns publicerade på internet och tillgängliga på biblioteket. Använd data från olika källor Historiska data, databaser, årsredovisningar, etc. 10
11
Kursupplägg Föreläsningar Handledning Arbetsmöten Seminarier i grupp Slutseminariekonferens Skall godkännas av handledare minst en dag innan distribuering av arbetet 11
12
Seminarier - Hur många? Hur ofta? När? Vetenskapsteori Metod Enskild handledning Arbetsseminiarium ’Förslutsseminarium’ Slutsemiarium 12
13
Handledare – Vem är handledare? Vad skall handledarens roll vara? Erfarenhet från egen forskning Fackkunskap Intresse Engagemang Stimulans Tid och tillgänglighet Uppmuntran och stöd 13
14
Vad bedöms? Betygskriterier? Kriterier 1. Problembehandling 2. Teoretisk förankring och referensram 3. Vetenskapligt förhållningssätt 4. Metod 5. Redovisning av empiri och Analys 6. Slutsatser och Kunskapsbidrag 7. Originalitet, självständighet, kreativitet och mognad. 8 Applicerbarhet, dvs i vilken utsträckning är det framkomna resultatet användbart i en empirisk miljö? 9. Presentation, systematik, läsvänlighet och formalia 10. Huruvida författarna lyckats med att utföra prestationer i enlighet med uppställda tidsramar. 11. Helhetsintrycket och försvaret av uppsatsen 14
15
Önskemål från administrativa assistenten ang inlämning av uppsatsen…. Hej Peter! Fick info om det här mötet som du ser. Det jag önskar är att du verkligen upplyser studenterna om att läsa informationen som finns på hemsidan NOGA, gärna flera gånger…. Dvs den här: http://www.iei.liu.se/student/uppsatser?l=sv Hälsningar http://www.iei.liu.se/student/uppsatser?l=sv 15
16
Presentationer ‘Förslag till ämnen för examensuppsats VT 2013’ Info meddelas via hemsidan http://www.iei.liu.se/fek/722A35-examensarbete-30-hp?l=sv 16
17
www.liu.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.