Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Strategisk VA-planering

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Strategisk VA-planering"— Presentationens avskrift:

1 Strategisk VA-planering
Vattenförvaltning VA-planer Dricksvattenförsörjning Verksamhetsområde för VA VA i fysisk planering Avloppsvattenrening och enskilda avlopp Badvattenkvalitet

2 Vattenförvaltning Åtgärdsprogram 33. Kommunerna behöver ställa krav på hög skyddsnivå för enskilda avlopp som bidrar till att en vatten-förekomst inte uppnår, eller riskerar att inte uppnå god ekologisk status. Åtgärdspunkt 36. Kommunerna behöver utveckla sin plan-läggning och prövning så att miljökvalitetsnormerna för vatten uppnås och inte överträds. Åtgärdspunkt 37. Kommunerna behöver, i samverkan med länsstyrelserna, utveckla vatten- och avloppsvattenplaner, särskilt i områden med vattenförekomster som inte uppnår, eller riskerar att inte uppnå, god ekologisk status, god kemisk status eller god kvantitativ status. Åtgärderna ska vara påbörjade senast den 31 december 2012 och ska leda till att miljökvalitetsnormerna uppnås senast det år som är angivet i beslutet (2015, 2021 eller 2027).

3 Va-planeringens roll i samhället
Vattentjänstlagen 6 § Vattendirektivet Miljökvalitetsnormer. PBL Översiktsplanering Detaljplaner Va-plan Miljöbalken Avloppsreningsverk Enskilda avlopp Krisberedskap Handlingsplan Risk och sårbarhets- analys Va-planeringen har en mycket viktig roll i många olika sammanhang. Den planläggning som sker enligt plan- och bygglagen ska anpassas till de krav som ställs ur miljö- och hälsoskäl och till kommande klimatförändringar. För att kunna möta dessa krav på ett effektivt sätt måste va-planeringen kopplas till samhällsplaneringen. Vad gäller Krisberedskapen ska all kommuner och landsting fastställa en handlingsplan för hur de ska hantera extraordinära händelser. Som underlag för denna handlingsplanen ska en Risk- och sårbarhetsanalysen tas fram. Avloppsreningsverk och större pumpstationer bör finnas med i denna analys. Vattendirektivet omfattar sjöar, vattendrag, grundvatten och vår kust. För dessa vatten finns det idag miljökvalitetsnormer som ska uppfyllas och som va påverkar. Miljöbalken Ställer krav på att Avloppsreningsverk och enskilda avlopp ska uppfylla en vissa reningskrav. Vattentjänstlagen Sist men inte minst har kommunen genom sin monopolställning inom va ett ansvar och en skyldighet att ordna allmän va-anläggning enligt vattentjänslagen. Min fråga till er är ………Vad krävs för att kommunen ska kunna möta alla dessa krav effektivast …. ur resurs- och ekonomisk synpunkt ……….sett utifrån ett va perspektiv? Självklart behövs en va-planering kopplad till samhällsplaneringen!

4 Vad ska en vatten- och avloppsvattenplan enligt åtgärd 37 innehålla?
Befintliga vattenresurser som används för dricksvattenförsörjning De vattenresurser som är lämpliga att använda för framtida vattenförsörjning Hur vattenresurserna är skyddade geologiskt och juridiskt Befintliga verksamhetsområden för kommunal dricksvattenförsörjning och kommunalt avlopp (spillvatten och dagvatten) De områden där behov finns av att utöka kommunens verksamhetsområden för VA ur miljöskydds- och hälsoskyddssynpunkt De behov som kommer att finnas av att utöka kommunens verksamhetsområden för VA med hänsyn till aktuell och planerad exploatering enligt kommunens översiktsplan

5 Forts. Förslag på hur vatten- och avloppshantering ska ske tillfälligt inom områden som ligger sent i tidsplanen för en utbyggnad Riktlinjer för bebyggelse och krav på vatten- och avloppshantering inom områden som inte bedöms kunna omfattas av verksamhetsområde för VA Befintliga och framtida hot som kan påverka kommunens möjlighet att följa miljökvalitetsnormerna för vatten i de vattenförekomster som används till dricksvatten De vattenförekomster där miljökvalitetsnormerna riskerar att påverkas av befintlig och planerad avloppshantering En handlingsplan för hur vattenresurser och avloppshantering kan säkerställas genom olika kommunala processer och beslut (fysisk planering, miljötillsyn, beslut om skyddsområden, kriterier för skyldigheter enligt lag om allmänna vattentjänster) En tidsplan och prioriteringslista för planerade åtgärder

6 Hur kan Länsstyrelsen stödja arbetet?

7 Miljö- och vattenstrategiska enheten
Regional vattenförsörjningsplan Skåne län Vilka vattenresurser är av regional betydelse för dricksvatten- försörjningen i Skåne idag och i framtiden? Hillevi Hägnesten Miljö- och vattenstrategiska enheten Länsstyrelsen i Skåne

8 Tillsynsprojekt lagen om allmänna vattentjänster
Av länsstyrelsernas regleringsbrev för 2012 framgår: 60. Länsstyrelserna i Skåne, Blekinge, Östergötlands, Kalmar, Gotlands, Kronobergs, Hallands, Västra Götalands, Värmlands, Jönköpings, Örebro, Dalarnas, Västmanlands, Stockholms, Uppsala och Södermanlands län ska, genom att vidareutveckla sitt arbete med samordning och stödjande insatser, förbättra förutsättningarna för kommuner och fastighetsägare att minska utsläppen från enskilda avlopp. Dessa länsstyrelser ska till Havs- och vattenmyndigheten, i enlighet med myndighetens anvisningar, redovisa insatser beträffande tillsyn och vägledning avseende enskilda avlopp samt tillsyn enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster Behöver vattenförsörjning eller avlopp ordnas med hänsyn till skyddet för människors hälsa eller miljön i ett större sammanhang för en viss befintlig eller blivande bebyggelse ska kommunen bestämma det verksamhetsområde inom vilket vattentjänsten behöver ordnas och se till att behovet snarast tillgodoses genom en allmän va-anläggning

9 Projektplan Informera och förankra projektet internt/externt.
Uppdatera GIS-skikt för VA-planering Genomföra utbildning om lagen om allmänna vattentjänster och anläggningslagen. Analysera vilka bebyggelseområden som bör prioriteras i det fortsatta tillsynsarbetet Prioritera vilka kommuner som bör bli föremål för tillsyn Genomföra dialogmöten med miljö, bygg, plan, tekniska Begära in en tid- och handlingsplan för planerade åtgärder inom prioriterade områden. Förelägga kommunerna om att anta nya/utvidgade allmänna verksamhetsområden enligt tidplan. 1. Informera om kopplingen mellan strategisk VA-planering, MKN vatten, regional/lokala vattenförsörjningsplaner, klimatanpassning och Lst tillsynsprojekt enligt 6 § LAV för berörda handläggare inom Miljöavdelningen (Mm, Mf, Mt) och Samhällsplanering (Sp). Förankring av projektet ska ske med länsledning, andra avdelningar och enheter. 2. Utarbeta skrivelse till kommunerna med information om uppdrag 37 och Länsstyrelsens tolkning av vad som ingår i uppdraget samt länsstyrelsens planerade tillsynsprojekt gällande LAV. 3. Planera för och eventuellt upphandla intern/extern utbildning gällande lagen om allmänna vattentjänster och anläggningslagen, MKN och åtgärdsprogram inom vattenförvaltningen samt nationella och regionala miljömål gällande vattenförsörjningsplaner, vattenskyddsområden, klimatanpassning etc. Utbildningen gällande anläggningslagen ska ske i samarbete med Lantmäteriet. 4. Genomföra utbildningen för kommunala politiker och tjänstemän i beslutsfattande position i länets samtliga kommuner. Utbildningen ska innefatta information om lagen om allmänna vattentjänster och anläggningslagen, strategisk VA-planering samt kopplingen mellan VA, regional/lokal vattenförsörjning, vattenskyddsområden och klimatanpassning m.m. I utbildningen ska klargöras vem som ansvarar för tillsynen av dagvatten. 5. Uppdatera GIS-skikt avseende verksamhetsområde för allmänt Vatten, Avlopp och Dagvatten, förekomst av K-ARV, bräddavlopp, översvämningsrisk, samlad bebyggelse, boendeform, VSO, vattenstatusklassificering, problemområden (P, N) etc. Kartläggningen ska avse hela länet. 6. Analysera vilka bebyggelseområden som bör prioriteras i det fortsatta tillsynsarbetet (6 § LAV) avseende VA och DV. Analysera vilka områden som bör omfattas av hög kravnivå gällande enskilda avlopp. Prioriterade områden ska kommuniceras med berörda kommuner. 7. Prioritera vilka kommuner som bör bli föremål för tillsyn 2012, 2013, 2014 respektive Tidsplanen ska kommuniceras med berörda kommuner. 8. Kalla till och genomföra dialogmöten med berörda kommuner (miljö, bygg, plan, tekniska). Begär in en tid- och handlingsplan för kommunens planerade åtgärder inom prioriterade områden. 9. Förelägga kommunerna om att anta nya/utvidgade allmänna verksamhetsområden och ansluta befintlig/planerad bebyggelse till allmän VA-anläggning enligt tidplan. Uppföljning av förelägganden och utbyggnadstakt sker löpande. 10. Bistå kommunerna med planeringsunderlag om hög kravnivå för enskilda avlopp och prioriterad VA-utbyggnad i samband med Länsstyrelsens ÖP-aktualisering. Möjligheten till mellankommunal samverkan ska belysas. 11. Öka fokus på strategisk VA-planering och anslutning till allmän VA-anläggning i samråds- och granskningsyttranden inom samlad bebyggelse och områden med dålig/måttlig vattenstatus. Upphäv planer som inte har en hållbar VA-lösning. 12. Information om projektet ska ske löpande via pressmeddelanden, webb, SkåNytt och utskick till länets samtliga 33 kommuner. Informationsinsatserna ska ske i samråd med kommunikations-enheten

10 VA i fysisk planering Ökad fokus på strategisk VA-planering och anslutning till allmän VA-anläggning i samråds- och granskningsyttranden inom samlad bebyggelse och områden med dålig/måttlig vattenstatus. Upphäva planer som inte har en hållbar VA-lösning Bistå kommunerna med planeringsunderlag om prioriterad VA-utbyggnad i samband med Länsstyrelsens ÖP-aktualisering. Områden som är anslutna till kommunalt va verksamhetsområde identifieras Områden vars behov omfattas av 6 § vattentjänstlagen pekas ut. Områden med gles bebyggelse som förutsätter enskilda avloppslösningar och som bör uppfylla hög skyddsnivå pekas ut.

11 Avloppsvattenrening och enskilda avlopp
Dimensionerings- och planeringsunderlag för kommunens va-anläggningar. Underlag för samarbete över kommungränser. Bistå kommunerna med planeringsunderlag om hög kravnivå för enskilda avlopp Underlag till kommun om vilka områden som kan bli aktuella för va-utbyggnad En ökad utbyggnad av det allmänna avloppet innebär ökad belastning på va-anläggningarna. Inom projektet kommer det att tas fram underlag till hjälp för att kunna bedöma behovet av en sådan utbyggnad. Underlaget kommer också att visa möjligheterna att kunna dela på va-anläggningar över kommungränserna t.ex. då länets verksamhetsområden kommer att finnas i ett GIS-skikt. Genom att underlaget pekar ut områden med behov av allmän va-anläggning kommer underlaget vara till hjälp för miljökontoret att prioritera inventering och upprustning av enskilda avlopp.

12 Badvattenkvalitet Nya föreskrifter från HaV
Föreslagna förändringar avser: - information om badvattnets aktuella klassificering och badförbud eller avrådan från bad - information till allmänheten om badvatten och badvattenprofil


Ladda ner ppt "Strategisk VA-planering"

Liknande presentationer


Google-annonser