Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Omstrukturering av ämbetsverken inom trafikförvaltningen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Omstrukturering av ämbetsverken inom trafikförvaltningen"— Presentationens avskrift:

1 Omstrukturering av ämbetsverken inom trafikförvaltningen
Den 1 januari 2010 inrättas ett trafikverk som omfattar alla trafikformer och kommer att bestå av Banförvaltningscentralen all sådan verksamhet inom Sjöfartsverket som inte överförs till ett produktionsbolag eller införlivas med Trafiksäkerhetsverket Vägförvaltningen med undantag av vägdistrikten och vissa funktioner som överförs till Trafiksäkerhetsverket.

2

3 Infrastrukturen och organisationerna i detta nu
Trafiknät järnvägar km landsvägar km sjövägar km Budget Banförvaltningscentralen 548,6 M € Vägförvaltningen 848,6 M € Sjöfartsverket ,9 M € Personal Banförvaltningscentralen 120 Vägförvaltningen Sjöfartsverket

4 Trafikverket Banförvaltningscentralen, Vägförvaltningen och Sjöfartsverket slås samman till ett verk. Fördelar: synergifördelar och produktivitet. anställda 700 budget M €

5 Förväntade fördelar av omstruktureringen ur kundens synvinkel
Trafikpolitiken bereds och genomförs på ett mer helhetsbetonat sätt. Systemaspekten på trafiken förstärks – mer hänsyn kan tas till kundernas behov beträffande rese- och transportkedjan. Trafikverket får det lättare att sköta balansen mellan och periodiseringen av sina stora investeringar. Trafikverkets ansvar för kollektivtrafikens förutsättningar gör att större hänsyn kan tas till kollektivtrafiken än tidigare. De nya verken kan inrikta sina resurser bättre och mer verkningsfullt på att avhjälpa problemen (trafikstockningar, olyckor, miljöolägenheter m.m.) i trafiksystemet och på att förbättra systemets kvalitet.

6 Förväntade fördelar av omstruktureringen med tanke på statsfinanserna och personalen
När ämbetsverken är större kan stödfunktioner slås samman – produktiviteten i förvaltningen ökar. Många kärnverksamheter i de nuvarande ämbetsverken har gemensamma drag – det går att finna synergi, man kan lära sig av den bästa praxisen. Ämbetsverk med ett bredare verksamhetsfält är mer lockande som arbetsplatser än de nuvarande.

7 Trafikverkets struktur
Medborgare Näringslivet Samarbets- partner Serviceproducenter och avtalsparter Närings-, trafik-, och miljöcentraler (ELY) Trafik- system Järnväg Landsväg Vatten- vägar Gemensamma tjänster Ledningens stab Kommunikation Intern revision Generaldirektör Delegationer Kommunikationsministeriet

8 Väg-avdelningen Järnvägs-avdelningen Sjö-avdelningen
Trafiksystems-avdelningen Trafik Trafikplaneringsenheten regionalt trafiksystemssamarbete trafiksystemsutveckling preliminära utredningar konsekvensutredningar Lägesinformationsenheten förändringar i omvärlden uppföljning av situationen för trafiksystemet kundbehov statistik trafikprognoser Utveckling Strategienheten utveckling av styrverksamheten långsiktig planering ekonomi- och verksamhetsplanering hantering av kundrelationer riktlinjer för miljö riktlinjer för säkerhet Forsknings- och utvecklingsenheten FoU, koordinering utveckling av branschkompetens underhåll och utveckling av verksamhetssystemet Trafikstöd kollektivtrafikupphandlingar skärgårdstrafikens stöd sjöfartsstöd näringspolitiska myndighetsuppgifter inom trafiken General-direktör Generaldirektörens stödenhet finansiering (budgetberedning) beredning av och rapportering om resultatstyrningen (KM, intern, ELY-centraler) Internrevisionen Kommunikations-enheten Väg-avdelningen Gemensamma tjänster Ekonomi Personal Dataadministration/ICT Administration Informations- och arkivtjänster Järnvägs-avdelningen Sjö-avdelningen Trafikledning Enheten för trafikstyrning Trafikcentralen Investeringar Enheten för byggherretjänster El- och signalenheten Projektplanerings-enheten Upphandlingsenheten Bannätet Underhållsenheten Bandataenheten Tekniska enheten Miljöenheten Sjötrafikavdelningen Trafikcentraler (Finska viken, Västra Finland och Saimen) Telematikenheten Vintersjöfartsenheten Farleder Farledstekniska enheten Finska vikens farledsenhet Sydvästra Finlands farledsenhet Västra Finlands farledsenhet Insjöfinlands farledsenhet Sjökartläggning Sjömätningsenheten Enheten för hydrologisk information Sjökarteenheten Insjöenheten Väghållning Enheten för väghållningsstyrning Drifts- och underhållsenheten Trafikledningsenheten Vägnäts- och trafikdataenheten Enheten för internationell verksamhet Planeringsenheten Enheten för upphandling av stora investeringar Väg- och broteknik Broplaneringsenheten Brobyggnadsenheten Helsingfors, Åbo, Tammerfors, Uleåborg, Villmanstrand

9 Parallellt med omstruktureringen av ämbetsverken sker följande:
Statsförvaltningens produktivitetsprogram: produktivitetsmålet för hela förvaltningsområdet förutsätter en minskning med nästan 800 årsverken fram till 2015. Regionförvaltningsprojektet ALKU: projektet innebär att vägdistrikten och länsstyrelsernas trafikavdelningar införlivas med närings-, trafik- och miljöcentralerna (ELY-centralerna). Trafikverket och Trafiksäkerhetsverket kommer att regionalisera sammanlagt 245 årsverken till Villmanstrand och Rovaniemi före slutet av Från Trafikverket förflyttas 130 arbetsplatser till Villmanstrand, från Trafiksäkerhetsverket 95 arbetsplatser till Rovaniemi och 20 till Villmanstrand. Statens affärsverks status utreds.

10 Närings-, trafik- och miljöcentralerna Huvudkontor och filialer

11 *Samarbete augusti oktober november december 5. 24. 31. 14. 2. 16. 23.
Allmän information vid enhetsmöten augusti september oktober november december Trio: tidsplan för val av chefer, tidsplan för arbetet, horisontell tidsplan Trio: Val av och vägledning för projektchefer Trio: Sjö-, ban- och vägavdelningarnas struktur, uppgifter och preliminärt antal anställda, antalet anställda på trafiksystemsavdelningen och inom Gemensamma tjänster 5. 24. 31. Trio: Trafiksystemsavdelningens och Gemensamma tjänsters enhetsstruktur, uppgifter och antal anställda 14. Förändrings-diskussion 2 Förändringsdiskussion 1 Samordnings-möten Trio: Resultatplaneringsanvisningar, vägledning för lokalitetsprojektet, tillvägagångssätt i början av året (olika verksamhetsställen) Sektionernas mellanrapporter Trio: Utkast till arbetsordning 2. Trio: Finslipning av resultatavtalen Trio: Projektchefernas rapporter och preliminära verksamhetsplaner 16. 23. Ledningsgruppernas gemensamma möte: Utkast till resultatavtal 9. Trio: Riktlinjer som verksamhetsstarten förutsätter S* Chefsansökningar Utvärderingar *Samarbete


Ladda ner ppt "Omstrukturering av ämbetsverken inom trafikförvaltningen"

Liknande presentationer


Google-annonser