Www.gu.se Magnus Gunnarsson Avdelningen för analys och utvärdering Universitetsrankingar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Användarstyrning •Vi vill ha en relevant och använd samling •Naturligt att utnyttja användarnas specialkompetens •Forskare och studenter skall i hög grad.
Ålands Näringsliv ATTITUDE Jag studerar på.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
ESF infrastruktur, SCH + HERA ERIH – European Reference Index for the Humanities Kvalitetstidskrifter inom humaniora Ca 6000 utvalda av ca Strikta.
UPPFÖLJNING Vad behöver verksamheten för att kunna fatta beslut om ekonomiska frågor? Uppföljning av resultat och kapital: - mot budget (jämförelse) -
An Overall Evaluation of Research at Uppsala University
Utbildningskvalitet Emelie Lilliefeldt. Det här passet Vad gör och tycker Saco om högre utbildning? Utbildningskvalitet Aktuellt i högskolelandskapet.
Bibliometri och forskningsutvärdering Doktorandkurs, SA
Parallellspråkigheten i Sverige – går den framåt eller bakåt vid universiteten? Linus Salö.
Varför bibliometri? Skälet till detta seminarium
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Karin Henning Bibliometric Services Gothenburg University Library Bibliometri och forskningsutvärdering Vårdalinstitutet,
GUB Karin Henning Digitala tjänster Bibliometri – vad är det?
Vetenskaplig publicering, open access och citerings- och publiceringsanalyser Vårdalinstitutet, Karin Henning Tomas Lundén Digitala tjänster.
Chalmers publicering Bibliometri, statistik & CPL Chalmers fakultetsråd 16 okt (modifierad nov 2007)
Björknässkolan Nacka kommun
Ingela Wiese Studie- och karriärvägledare, Studie- och karriärcenter Malmö högskola Var är alla studenter?? ? Våra planer för framtiden Bakgrund till vårt.
VISIONSSEMINARIUM Avdelningen för analys och utvärdering – område: demografi, behov, prognoser och dimensionering GÖTEBORG,
Kommunikationskoncept för den Internationella studentrekryteringen DEL [Detta är en ppt- med inspelad berättarröst. Du kan när du vill använda.
Världsmästerskap i vetenskap - - -Sverker Lindblad Mats Cavallin  Ranking en realitet o - när dessa rangordningar behandlas som betydelsefulla.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Argumenterande text.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Sommar på din arbetsplats
Stöd till införandet av nationella riktlinjer om sjukdoms- förebyggande metoder Projektledare Iréne Nilsson Carlsson
Utbildning. KTH utbildar arkitekter, civilingenjörer, högskoleingenjörer, teknologie kandidater och mastrar, lärare, licentiater samt doktorer Fler än.
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
Erasmusstatistik 2011/2012. Antal utresande och inkommande Erasmusstudenter
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Energi del 1.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Forskningskvalitet med interna och externa ögon – skicklig översättare sökes.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Hälsa på lika villkor Presentation för förbundsdirektionen 10 mars 2015, Umeå.
Föräldrarådet Förskolans egna punkter Föräldraenkät Ekonomi
Välkomna till Civilekonomprogrammet! 14 augusti 2015
BREDDAD REKRYTERING NYBÖRJARE VID GÖTEBORGS UNIVERSITET 2014 TILLÄGG: GEOGRAFI FORSKNINGS- OCH INNOVATIONSKONTORET – ANALYS OCH UTVÄRDERING.
Välkomna till Internationella civilekonomprogrammet! 14 augusti 2015 Henrik Nehler, Programansvarig Gunilla Söderberg, Programkoordinator.
STUDENTREKRYTERING.
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Inkluderingsarbete Bagaregårdskolan
Resursfördelningsmodeller baserade på bibliometriska indikatorer Ur ett nationellt och ett LTU- perspektiv Kristoffer Bäckström Luleå universitetsbibliotek.
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Kvalitet i högskolan Linda Simonsen November 2015.
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
Citeringsstatistik - möjligheter och omöjligheter Staffan Karlsson Analysenheten, Avdelningen för forskningspolitiska frågor.
Bibliometri som kvalitetsmått Staffan Karlsson Analysenheten, Avdelningen för forskningspolitiska frågor.
Erasmusstatistik studenter till och med läsåret 2009/2010.
Informationssökning Carina Ekengren Pedagogiska biblioteket
Utbildningsutskottet
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Kvalitet i högskolan Linda Simonsen September 2016
Informationssökning SPP500
Göteborgs universitet Året 2016
Oredlighet i forskning; Reflektioner från KI Ett medicinskt universitet Karin Dahlman-Wright Arbetsgivardagen 6 December,
Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.
VÄLKOMNA NYA STUDENTAMBASSADÖRER!
Biblioteksrådet Per Swedberg
Ekonomisk statistik om högskolan - produktion och användning
Välkomna.
Uppsala universitet i siffror
Presentationens avskrift:

Magnus Gunnarsson Avdelningen för analys och utvärdering Universitetsrankingar

RankingBeskrivningInt’lSv.Met.Intr. BusinessWeekFokus på alumners karriär.---Stort CHEEnstaka ämnen, blandade indikatorer, grovkornig. 3733,1Visst CWTSHelt bibliometrisk.4642,4Visst Financial TimesFokus på alumners karriär.---Stort Green MetricHållbar utveckling.4111,8Nästan inget HEEACTHelt bibliometrisk.22752,9Litet High Impact Uni.Helt bibliometrisk.22652,6Nästan inget METUHelt bibliometrisk.18352,7Nästan inget Mines ParisTechAlumner som leder storföretag.>350>52,2Nästan inget QSBlandade indikatorer, fokus på anseende.18352,1Stort RaterBlandade indikatorer, fokus på f.d. Sovjet.15661,7Nästan inget ScimagoHelt bibliometrisk.24452,4Litet SJTUBibliometri och nobelpris.21252,8Stort Svenskt näringslivAnställningsbarhet och näringslivsanknytning i utbildningar. -92,0Litet Sydsvenska handelskammaren Blandade indikatorer.-113,1Visst THEBlandade indikatorer.28192,3Stort UrankBlandade indikatorer.-73,0Visst WebometricsSynlighet på Internet.24353,1Visst

Vilka egenskaper har de lärosäten som hamnar högt på rankinglistorna? Många tidskriftsartiklar, särskilt i Nature och Science, med många citeringar. Många mycket högt citerade anställda. Flera anställda eller alumner som fått Nobelpris eller Fields-medalj. Gott rykte bland andra forskare och bland arbetsgivare. Mycket forskning och lite undervisning. Många examina per student. Stor andel disputerade lärare. Stor andel externa forskningsmedel, helst från EU. Stor andel uppdragsforskning. Studenterna får efter avklarade studier snabbt jobb. Högt söktryck på utbildningarna.

Vad används rankingar till? Konsumentupplysning för studenter Kvalitetsstämpel (Kreditvärdering)

I praktiken behöver vi ta ställning till tre frågor: Ska vi anpassa oss efter rankinglistorna? Ska vi leverera uppgifter till rankinglistorna? Ska vi använda oss av rankinglistorna i marknadsföringssyfte?

Några reflektioner Det viktigaste budskapet från rankingar är att inte alla universitet är lika bra. Användningen av rankingar som kvalitetsstämpel verkar sprida sig, och det är inte konstigt. Den externa användingen av rankingar är den mest oroande.

Vilka studenter bryr sig om rankingar vid val av lärosäte? Lägre utbildningsnivå, ambitionsnivå, kunskap om högre studier Högre utbildningsnivå, ambitionsnivå, kunskap om högre studier Lägre kunskap om landet Bryr sig inte om rankingar.Bryr sig mycket om rankingar. Högre kunskap om landet Bryr sig inte om rankingar.Bryr sig något om rankingar.