Källängsråd 131121 Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Barn- och utbildningsförvaltningen/Kvalitetsenheten Andel elever i årskurs 9 med lägst betyget E i minst 16 ämnen.
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Föräldraråd
Lokal pedagogisk planering
5 feb 2013 Pedagogiskt Forum Beskuren bild Göran Forsberg.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Dagordning föräldraråd 2/6
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Välkomna.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Tillgänglighets- uppdraget
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Föräldraråd
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Planering och genomförande av undervisningen
Grundskoleförordningen
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Betyg årskurs 6.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagd punkt Internationellt samarbete 2. Skolans verksamhet Skola och föräldrar 3. Ekonomi och organisation.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Källängsråd Föregående protokoll bordlagd punkt Säkra skolvägar 2. Övriga frågor PRAO 3. Skolans verksamhet Brukarenkäten Utvärdering likabehandlingsplan.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Källängsråd Skolans verksamhet -Cafeterian -Skolstart -Likabehandlingsplan -Säkra skolvägar 2. Ekonomi och organisation - Ny timplan – ny organisation.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten Wern Palmius, RBU Konferens 2017
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Bedömning och betygsättning
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat av riksdagen Stöd 4. Övrigt Konstgräs Läxstuga Läromedel Skridskor Paviljongen Behöriga lärare

Budget 2014 Förutsättningar: Skolpengen höjs med 1% fr o m 1 juli 2014 Nettointäkter 47,0 miljoner Avskaffande av områdesorganisation gör att kostnader flyttar mellan olika nivåer

Budget 2014

Nästa års organisation Förutsättningar: Ny ”stadieindelning”, 4-6 och 7-9 Skolvalet flyttar till åk 7 Ny timplan Lärarlegitimationerna Kommande års elevströmmar kräver flexibilitet i organisationen

Nästa års organisation Efter omfattande diskussioner har vi fattat beslutet att göra s k horisontella arbetslag, vilket innebär att varje årskurs utgör ett arbetslag

Elevströmmar Höstterminen 14 År 45 st År 54 st År 64 st = 13 klasser År 75 st År 85 st År 95 st = 15 klasser Höstterminen 15 År 42 st År 55 st År 64 st = 11 klasser År 76 st År 85 st År 95 st = 16 klasser Höstterminen 16 År 4 4 st År 52 st År 65 st = 11 klasser År 76 st År 86 st År 95 st = 17 klasser Höstterminen 17 År 4 3 st År 54 st År 62 st = 9 klasser År 77 st År 86 st År 96 st = 19 klasser

Beslutat av riksdagen Skriftliga omdömen och IUP skrivs hädanefter en gång per läsår i åk 1-5. Inga nya omdömen till våren alltså Inga skriftliga omdömen alls ges hädanefter i åk 6-9. Istället ska betyget fungera som omdöme

Stöd – vad säger Skollagen? Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

Stöd – vad säger Skollagen Om det inom ramen för undervisningen eller genom resultatet på ett nationellt prov, genom uppgifter från lärare, övrig skolpersonal, en elev eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, ska detta anmälas till rektorn. Rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds.

Vår rutin på Källängen Pedagogisk utredning (PU) Ev beslut om åtgärdsprogram

Diskussionsfråga Hur uppfattar ni stödet på Källängens skola?

Våra resultat Källängens genomsnittliga meritvärde: 252 Genomsnittligt meritvärde i landet: 212 Andel som inte nått fullständigt betyg Källängen: knappt 1% I landet: 15,7%

Vad kan vara stöd? Allmänt stöd Extra stöd Särskilt stöd

Övriga frågor Konstgräs Läxstuga Läromedel Skridskor Paviljongen Behöriga lärare