Bussplan Stockholm 2015 - vad är syftet? 1) Att byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar 2) Erbjuda stockholmarna en busstrafik som är.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Samhällsekonomi 2.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Kundundersökning mars 2010
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Fossilbränslefri region
Västsvenska paketet.
VÄLKOMMEN TILL NACKA STAD
Upphandling av stöd till bredband
Robert Ljung. Elfordon – möjlighet och utmaning Laddning – Erfarenheter från ShoppingCircle Infrastruktur – Vilken form kommer att efterfrågas Säkerhet.
Hammarby Sjöstad ”One of the world’s highest profile examples of Sustainable City Development” , enligt The Economist:
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Val av transport till resmålet.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Lugnet i framtiden ”Lugnetgruppen”: Pelle Granbom, Yvonne Nygårds, Jonny Gahnshag Laila Edholm, Anders Ax, Krister Johansson.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Kapitel 15 Budgeten.
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
1 Bli medlem i ett Saco-S-förbund Nytt pensionsavtal för unga akademiker
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN ”Tranåsmodellen” En mäklartjänst som sänker trösklarna för energieffektivisering Magnus Andersson & Fredrik Skaghammar.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Framtidens välfärdslösning
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Hybricons miljö bussar hur är dom miljö vänliga?
1. Hållbar stadsutveckling
Tidsplan När införs GSIT 2.0?
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Bussplan Stockholm vad är syftet? 1) Att byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar 2) Erbjuda stockholmarna en busstrafik som är ren, tyst och attraktiv 3) Genomföra omställningen på ekonomiska villkor som är lika bra eller bättre än dagens bästa alternativ

Från demolinje till Bussplan Stockholm -Initiativ från ElectriCITY i Hammarby Sjöstad att få till stånd en komplett elbusslinje, linje 74, från Sickla genom Sjöstaden till Södermalm Men Linje 74 blev Linje 73 från Ropsten genom NDS till Karolinska -Vi ställde oss då frågan hur det skulle gå till att ställa om hela innerstadstrafiken till tysta och rena bussar – det blev Bussplan Stockholm 2014

Bussplan Stockholm- hur skulle det gå till? -Linje för linje med början på de miljömässigt hårdast belastade gatorna, enligt Miljöförvaltningen -Omställning inom ramen för existerande busslinje och tidtabeller -Förnyelse på grundval av gällande upphandling, inköp av bussar och laddutrustning i konkurrens

Bussplan Stockholm i praktiken: Hornsgatan Vi illustrerade detta genom att lyfta fram Hornsgatan på Söder, en av Stockholms gator med den sämsta trafikmiljön Där går linje 43, 55 och 66 och bussar passerar från till Ett första steg i Bussplan Stockholm: Börja med Hornsgatan, byt nuvarande bussar mot 25 tysta och rena elbussar

Vad har hänt sedan dess? 1.Landstingets behovsanalys ”…den tekniska och kostnadsmässiga utvecklingen för eldriven busstrafik har nu kommit till ett läge där fördelarna kan vara tillräckliga för att motivera införande i stor skala”. Trots detta avrådde Trafiknämnden från att nu ta några initiativ. ”Fram till nästa upphandling av innerstadstrafiken, som sker tidigast 2022 och senast 2026, bör … inga extra åtgärder vidtas utöver de redan beslutade”. 2. Handelskammarens trafikutredning ” framtidens buss är elektrisk, elbussar öppnar helt nya möjligheter för en kapacitetsstark och miljövänlig kollektivtrafik”

Bussplan Stockholm vilka frågor ställer vi i dag? Vi har tagit Landstingets och Handelskammarens analyser som utgångspunkt och ställt tre frågor till WSP: -Hur mycket bättre miljö ger elbussarna? -Ger elbussar en mer attraktiv kollektivtrafik? -Vad måste busstillverkarna erbjuda för att den stora omställningen ska kunna starta?

Miljön – så mycket bättre Bullret halveras, energianvändning och koldioxidutsläppen minskar med cirka 70 procent, utsläpp av partiklar och kväveoxider med över 90 procent Dessutom: Trafikförvaltningens analys visar att endast eldrift gör det möjligt att nå målet för energieffektivisering 2030

Resandet – så mycket bättre -Umeå: ”en statushöjning för busstrafiken”. ökad attraktivitet i kollektivtrafiken, lägre buller, inga lokala utsläpp, mindre vibrationer och en behagligare resa. -Nottingham: More attractive for the passengers “We improved the image of public transport, made it more attractive for the passengers and drivers, and our planners started to replan the routes and bring stops closer to dense areas, inside hospitals and shopping centres.” (Andrew Gibbons, Head of Nottingham Public Transport)

Ekonomin – hur mycket bättre? För en innerstadslinje måste leverantörerna matcha RME- dieselbussarnas kilometerkostnad på ca 12 kr/km för att elbussar ska vara ekonomiskt likvärdiga. Det finns idag paketlösningar där operatören betalar fast kilometerpris - jämförbart med RME-hybrider, men variationen är stor beroende på körkilometer och linjespecifika förutsättningar. Regeringen har aviserat ett särskilt stöd till elbussar på 350 MSEK under Genom Stadsmiljöavtal eller klimatinvesteringsprogram, sänks tröskeln för när elbussar blir lönsamma.

Ekonomin – hur mycket bättre? Exempel 1b: Högkostnadsscenario, kr. Jämförelse av kilometerkostnad för busslinjer i innerstadsmiljö. * Miljöbusspremie om kr/år och laddinfrastrukturen medfinansierad till 50 %

Ekonomin – hur mycket bättre? Exempel 2b: Lågkostnadsscenario, Jämförelse av kilometerkostnad för busslinjer i innerstadsmiljö. *Miljöbusspremie om kr/år och laddinfrastrukturen medfinansierad till 50 %

Ekonomin – vad erbjuder tillverkarna i dag? I lågkostnadsscenariot är elbussen ett klart billigare alternativ än gasbussen, och jämförbar med RME-bussen. Med statliga subventioner är elbussen det billigaste alternativet. Det finns busstillverkare som kan erbjuda fasta priser per kilometer som ligger under vad som redovisas i kalkylen, vilket indikerar att ”paketerbjudanden” med buss och infrastruktur kan vara förmånliga, och att kostnadsuppgifter är färskvara under den rådande teknikutvecklingstakten.

Vad finns det för hinder för omställningen? -Bussflottan i innerstaden är modern -Gällande avtal föreskriver att biogas ska användas -Det behövs mer erfarenheter för att veta att bussföretagen kan leverera driftssäkerhet -Innerstadens körsträckor runt km kan vara för korta för att i dagsläget ge god ekonomi. -SLL ska få ordning på ekonomin och glesar ut trafiken och operatören ska få lönsamhet på den trafik som SLL har råd att bedriva. Klarar de att samtidigt förbereda den stora omställningen?

Behövs det en ny aktör som kan genomföra omställningen? Behövs det en ny oberoende aktör, som kan fokusera på introduktionen av elbussar och infrastruktur i Stockholm och andra svenska/nordiska städer som nu diskuterar elektrifiering? Som kan beställa för serieproduktion, finansiera och hyra ut bussar till samma kapital- och driftkostnader som i dag - och samtidigt skapa radikalt bättre miljövärden och attrahera fler resenärer? Som kan engagera långsiktiga investerare som vill främja hållbar samhällsutveckling?

Från Bussplan Stockholm till Bussplan Norden – en gemensam marknad för den nya tidens tysta och rena bussar?