Kulturlivet – kommunikation och samverkan Annette Bäck, Jesper Skånberg, Conny Nordsten, Gunvor Nordsten, Ruth Jackson, Lars Nordell Coach; Elisabeth Åkerman,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
en intervjuundersökning
Positiva trender Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet bringat in större påverkansmöjligheter över aktiviteter som tar plats i gemensamhetsutrymmena.
Lika leka bäst - eller? Andreas Jönsson, medicinteknisk ingenjör och
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Ramverk för patientmedverkan
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Effektivare vårdadministration - ett förbättringsprogram
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Projektledning.
Resultat: Mätningarna efter förändringarna visade ett gott resultat. De boende åt mer och de gick upp i vikt. Deras livskvalitet visade sig även ha ökat.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Resultat Vi har tillskapat en gemensam plattform, ett strategiskt forum för att gemensamt hantera övergripande ledningsfrågor. En länk mellan micro- och.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Personalpolitisk inriktning
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Palliativ vård och samordning
Har du betalt hyran? eller: Hur är läget? Madeleine Rossi, Per-Oskar Gundel, Susanne Elg - Skyddsvärnets Träningslägenheter.
Resultat: Under 5 veckor valde vi att mäta hur många gånger vi fick borsta tänderna minst 1 gång/dag på fyra av våra svåraste demenssjuka boende. Vi gjorde.
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Samtliga fyra omsorgstagare som omfattats av förbättringsarbetet har minskat antalet gånger de avböjt hjälp p g a att de inte orkat ta emot den.
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Ett utvecklingsprojekt i Värdeforum FÖRBÄTTRAD RÄTTSSÄKERHET I LAGREGLERADE FRIVILLIGUPPDRAG Finansierad av Vad visade era tester? Telefonintervju (patientnämnden-stödpersoner)
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
LINNEA 10 SENIOR ALERT NUTRITION MEDVERKANDE: ELSA BENGTSSON, ELLINOR GLANSBERG, GUNILLA FREBORN, SABINA WARD, SARA LIDÉN TINGSRYD KOMMUN.
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Ramverk för patientmedverkan
Svenska som andraspråk 3
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
[Förbättringsprojekt]
Workshop Arbetsplatslärande.
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Verktyget Utmärkelsen….
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Kulturlivet – kommunikation och samverkan Annette Bäck, Jesper Skånberg, Conny Nordsten, Gunvor Nordsten, Ruth Jackson, Lars Nordell Coach; Elisabeth Åkerman, Verksamhet: Haganäs bedriver boende och daglig verksamhet utifrån en socialterapeutisk grund vilken utgår från antroposofin som inspirationskälla. Verksamheten består av fyra stödboende som är geografiskt utspridda runtomkring Järna. Ursprungsverksamheten Haganäs är en bygemenskap. Här finns förutom boende och daglig verksamhet även villor för medarbetare, samt en samlingslokal där många av de kulturella händelserna utspelas. Kulturlivet och att fira årstidernas olika högtider är en av de viktigaste grundpelarna i verksamheten. Dessa återkommande rytmer skapar sammanhang och tidsförståelse utanför det lilla i arbetsveckans rytmer till det större rummet. De utgör en röd tråd och är en viktig del vårt dagliga arbete. Utvecklingsområde Förbättra kommunikationen och informationsflödet i verksamheten för att kulturlivet ska genomsyra alla enheter inom Haganäs. Problembeskrivning Vi såg att det på vissa enheter inte fanns kunskaper om de olika högtiderna och kulturens grundläggande betydelse för Haganäs verksamhet. Vi har intervjuat boende och medarbetare för att kartlägga nuläget. Det visade sig att det fanns ett behov av att utveckla rutinerna för hanteringen av informationen från kulturansvarig. Samt att även utveckla och tydliggöra själva informationen. Vad har vi lärt oss? Lärt oss utföra förbättringsarbete med hjälp av de olika redskapen (framförallt fiskbenet och PGSA) Lärt känna varandra och fått större inblick i och förståelse för varandras enheter och arbetssätt. Vikten av tydlig information och kommunikation mellan enheterna Vad har hänt i förbättringsarbetet? Kommunikationen har blivit bättre mellan enheterna Närmre och tydligare samarbete har uppstått En upplevelse av ett ökat engagemang för kulturlivet. Det har blivit mer levande i det dagliga arbetet Kören har fått nya deltagare En boende har blivit kulturambassadör Hur går vi vidare? Vi fortsätter utveckla kulturlivet tillsammans och enskilt på de olika enheterna så att det ska passa de olika gruppernas behov och förutsättningar. Grunden är kulturandan men det kan yttra sig på olika sätt. Vi är öppna för att kunna inspireras av varandra. Vi har även några fler förslag till att förbättra kommunikations och informationsflödet som vi gärna vill testa. Vi fortsätter med mätningarna. Plats för logga Mål 100% av medarbetarna ska ha fullgod information om alla kulturarrangemang för att kunna informera och motivera de boende att delta. Genomförda förbättringar: Kulturlivet är nu stående punkt vid alla medarbetarmöten Kulturinformationen är förbättrad genom nya arbetsrutiner avseende information om kulturaktiviteter. T.ex. mail och tydligare anslagstavla En kulturpärm med information om kulturen på Haganäs som alla kan ta del av har utformats Ett utvecklingsprojekt i Värdeforum Resultat från baslinjemätning där 24 medarbetare svarat.