Upphandla tillgängligt Susanna Laurin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
IHR 2005 Hur mycket kan du?. Inledning Här kan du kontrollera hur mycket du kan om det internationella hälsoreglementet, IHR Du får bedöma tio påståenden,
Upphandla totalprojekt
CE-märkning av byggprodukter
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Tillämpning av koden november Analysens innehåll •Analys av BSR med avseende på huruvida de uppfyller Kodens paragraf –anger att.
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Andreas Cederbom Tillgänglighet i digitala lärplattformar Genomgång av dokumentationen.
Sverige: ökade krav på tillgänglighet
Lagar och Regler Kap. 5.
Ett mänskligare internet Susanna Laurin
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
LPT. Lagen om sluten psykiatrisk tvångsvård.
Det allmännas skadeståndsansvar. Allmänt om det allmännas ansvar En viktig förändring gentemot tidigare i 1972 års lag var att “det allmänna” enligt de.
Lust eller lag? Andreas Cederbom
Andreas Cederbom Materialet finns nu på: Tillgängligheten i sociala medier.
Kravspecifikation och IT-upphandling
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Version 1.0 För att komma vidare klicka var som helst i bilden. Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta, leta på din sida.
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Att ställa krav på tillgänglighet
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Kvarnholmsförbindelsen
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Exempel på analys och handlingsplan
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Inköpsrutiner.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Malmö och skatteparadisen! Vi förväntar oss att våra tjänsteleverantörer uppvisar hög affärsetik och bidrar till det gemensamma på samma sätt som andra.
Redaktörsnöjdhet. Umbraco + Formulär fungerar bra Kan ställa in startsida för resp redaktör Fungerar att redigera i iPad Redaktörsgränssnittet var responsivt.
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
Uppdragsavtalet Vem är part i uppdragsavtalet?
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Digitalisering för alla
ABFF 04 - Omfattning Titel:
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Avtalsrätt och offentlig upphandling SOI 22 april 2015
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Konsumenträtt Kap. 8.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
När tillgänglighet inte längre är fritt valt arbete
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Lagarna inom handel Kap. 13.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Direktupphandling av varor och tjänster
Webbtillgänglighetsdirektivet i praktiken
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Direktupphandling av varor och tjänster
Från Försäkringskassan till dig
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Presentationens avskrift:

Upphandla tillgängligt Susanna Laurin

Funka Startades av handikapprörelsen Privatägt bolag 2000 Oslo 2010 Madrid 2013

Vad vi gör Konsultverksamhet Utveckling Analys, stöd och test Utbildning Forskning Samarbetsprojekt Förtroendeuppdrag Standardisering

Men hur gör man?

EN : Accessibility requirements for procurement of ICT products and services in Europe

Vad innebär det här? WCAG 2.0 nivå AA Minimikrav Nationell lag 2016 Upphandlare får bättre stöd Branschen har något att förhålla sig till

Inte perfekt Standarden är komplicerad Marknaden måste klara kraven De behöver bli kända Det krävs utbildning

Vi ser lösningar …

Kvalificering av anbudssökande

Kvalificering av anbudssökande - selektivt förfarande Steg 1: Kvalificera X antal som får lämna anbud Använd tillgänglighet som utslagskriterium (eller ett av flera) Intresserade anbudssökare ska bekräfta att kvalificeringskraven är uppfyllda och lämna svar på efterfrågade uppgifter

Villkor som ska uppfyllas Ekonomiska och juridiska krav Efter anmodan kunna visa upp intyg Intyga att de accepterar avtalsvillkoren Intyga att de har kompetens att uppfylla kraven på tillgänglighet (specificerade i bilaga) Eventuella övriga krav upphandlande enhet ställer

Automatiska kontroller

Validering av kod 1) Referensobjekten valideras automatiskt med validator.w3.org validator.w3.org Referensobjekt får lika många minuspoäng som antalet rapporterade fel

Validering av stilmallar 2) Referensobjekt valideras automatiskt med Referensobjekt får lika många minuspoäng som antalet rapporterade fel

Manuella kontrollpunkter

Grundupplägg Leverantören anger 2 referenswebbplatser 10 relativt enkla kontrollpunkter Poängskala 10, 5, 0 Bedömningsinstruktioner som är begripliga Intern kontrollprocess hos upphandlande part

Referenswebbplatser Referensobjekten ska innehålla följande sidor: Startsida Artikelsida Sökträffsida Sida med ett formulär

Bedömningsprotokoll

Exempel

Gränssnittet kan styras valfritt med mus, tangentbord och pekskärm Mus Gränssnitt är i regel alltid styrbara med mus. Det behöver därför inte testas Tangentbord Testa att det går att navigera runt på sidan genom att trycka Tab- tangenten på tangentbordet. Kontrollera att du når alla objekt som har en funktion (länkar, knappar, rullgardinsmenyer etc). Kontrollera att du kan aktivera funktionen genom att trycka på Enter på tangentbordet Pekskärm Använd en enhet med pekskärm. Kontrollera att alla objekt som har en funktion kan aktiveras med pektekniker

Poängskala och bedömning 10 poäng : Hela gränssnittet, förutom acceptabla undantag, kan styras valfritt med mus, tangentbord och pekskärm 5 poäng : Stora delar av gränssnittet, förutom acceptabla undantag, kan styras valfritt med mus, tangentbord och pekskärm. Men det finns brister som inte påverkar den huvudsakliga användningen av sidan 0 poäng : Gränssnittet kan inte styras valfritt med mus, tangentbord och pekskärm. Väsentliga delar kan inte styras på valfritt sätt.

Sammanställning av resultat

Totalpoäng avgör Referens 1 Validering av kod: - 25 Validering av CSS: - 13 Manuella kontrollpunkter:+ 75 Totalt:37

Utkast till avtal

Avtalet ska klarlägga för leverantören vilka generella villkor som gäller vilka tillgänglighetskrav som gäller vilka leveranskrav som gäller vem som äger resultatet av uppdraget vad som händer vid försenad eller utebliven leverans

Avtalsutkastet innehåller Avtalsparter Avtalsvillkor Leveransvillkor Finansiella villkor Allmänna villkor

Leveransvillkor Slut- och delleveranser Dröjsmål Vite vid försenad leverans Fel i leveransen

Leveransen är felaktig leveransen, eller delar av leveransen inte uppfyller de krav som ställs i avtalet resultatet avviker från sådana uppgifter av betydelse för bedömningen av leveransens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som kan antas ha inverkat på avtalet och som i samband med avtalets ingående eller annars vid marknadsföring lämnats av Leverantören, Leverantören i annat fall än vad som nu sagts före avtalets ingående underlåtit att upplysa [Upphandlande part] om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som leverantören känt till eller borde känt till och som denne insåg eller borde insett vara av betydelse för [Upphandlande part].

Dröjsmål Om hela eller delar av det som avtalats, inte har genomförts inom den tid som har avtalats (eller tid som anses skälig) Inte har påbörjats inom avtalad tid

Konsekvenser Hålla inne med betalning Kräva ersättning Häva avtalet

Vite Förslagsvis 5 % av avtalsbeloppet per varje 7 dagarsperiod upp till 25 % Skadestånd om skadan är större än vitesbeloppet

Leveranskontroller – den svaga länken i detta upplägg

Erfarenheter av leveranskontroller Låg kompetens hos kunden Dåliga testprocesser Dåliga återrapporteringar Ofta tidspressat Oklara godkännandeprocesser

Överväg att ta hjälp

Det finns inga normalanvändare