Upphandla tillgängligt Susanna Laurin
Funka Startades av handikapprörelsen Privatägt bolag 2000 Oslo 2010 Madrid 2013
Vad vi gör Konsultverksamhet Utveckling Analys, stöd och test Utbildning Forskning Samarbetsprojekt Förtroendeuppdrag Standardisering
Men hur gör man?
EN : Accessibility requirements for procurement of ICT products and services in Europe
Vad innebär det här? WCAG 2.0 nivå AA Minimikrav Nationell lag 2016 Upphandlare får bättre stöd Branschen har något att förhålla sig till
Inte perfekt Standarden är komplicerad Marknaden måste klara kraven De behöver bli kända Det krävs utbildning
Vi ser lösningar …
Kvalificering av anbudssökande
Kvalificering av anbudssökande - selektivt förfarande Steg 1: Kvalificera X antal som får lämna anbud Använd tillgänglighet som utslagskriterium (eller ett av flera) Intresserade anbudssökare ska bekräfta att kvalificeringskraven är uppfyllda och lämna svar på efterfrågade uppgifter
Villkor som ska uppfyllas Ekonomiska och juridiska krav Efter anmodan kunna visa upp intyg Intyga att de accepterar avtalsvillkoren Intyga att de har kompetens att uppfylla kraven på tillgänglighet (specificerade i bilaga) Eventuella övriga krav upphandlande enhet ställer
Automatiska kontroller
Validering av kod 1) Referensobjekten valideras automatiskt med validator.w3.org validator.w3.org Referensobjekt får lika många minuspoäng som antalet rapporterade fel
Validering av stilmallar 2) Referensobjekt valideras automatiskt med Referensobjekt får lika många minuspoäng som antalet rapporterade fel
Manuella kontrollpunkter
Grundupplägg Leverantören anger 2 referenswebbplatser 10 relativt enkla kontrollpunkter Poängskala 10, 5, 0 Bedömningsinstruktioner som är begripliga Intern kontrollprocess hos upphandlande part
Referenswebbplatser Referensobjekten ska innehålla följande sidor: Startsida Artikelsida Sökträffsida Sida med ett formulär
Bedömningsprotokoll
Exempel
Gränssnittet kan styras valfritt med mus, tangentbord och pekskärm Mus Gränssnitt är i regel alltid styrbara med mus. Det behöver därför inte testas Tangentbord Testa att det går att navigera runt på sidan genom att trycka Tab- tangenten på tangentbordet. Kontrollera att du når alla objekt som har en funktion (länkar, knappar, rullgardinsmenyer etc). Kontrollera att du kan aktivera funktionen genom att trycka på Enter på tangentbordet Pekskärm Använd en enhet med pekskärm. Kontrollera att alla objekt som har en funktion kan aktiveras med pektekniker
Poängskala och bedömning 10 poäng : Hela gränssnittet, förutom acceptabla undantag, kan styras valfritt med mus, tangentbord och pekskärm 5 poäng : Stora delar av gränssnittet, förutom acceptabla undantag, kan styras valfritt med mus, tangentbord och pekskärm. Men det finns brister som inte påverkar den huvudsakliga användningen av sidan 0 poäng : Gränssnittet kan inte styras valfritt med mus, tangentbord och pekskärm. Väsentliga delar kan inte styras på valfritt sätt.
Sammanställning av resultat
Totalpoäng avgör Referens 1 Validering av kod: - 25 Validering av CSS: - 13 Manuella kontrollpunkter:+ 75 Totalt:37
Utkast till avtal
Avtalet ska klarlägga för leverantören vilka generella villkor som gäller vilka tillgänglighetskrav som gäller vilka leveranskrav som gäller vem som äger resultatet av uppdraget vad som händer vid försenad eller utebliven leverans
Avtalsutkastet innehåller Avtalsparter Avtalsvillkor Leveransvillkor Finansiella villkor Allmänna villkor
Leveransvillkor Slut- och delleveranser Dröjsmål Vite vid försenad leverans Fel i leveransen
Leveransen är felaktig leveransen, eller delar av leveransen inte uppfyller de krav som ställs i avtalet resultatet avviker från sådana uppgifter av betydelse för bedömningen av leveransens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som kan antas ha inverkat på avtalet och som i samband med avtalets ingående eller annars vid marknadsföring lämnats av Leverantören, Leverantören i annat fall än vad som nu sagts före avtalets ingående underlåtit att upplysa [Upphandlande part] om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som leverantören känt till eller borde känt till och som denne insåg eller borde insett vara av betydelse för [Upphandlande part].
Dröjsmål Om hela eller delar av det som avtalats, inte har genomförts inom den tid som har avtalats (eller tid som anses skälig) Inte har påbörjats inom avtalad tid
Konsekvenser Hålla inne med betalning Kräva ersättning Häva avtalet
Vite Förslagsvis 5 % av avtalsbeloppet per varje 7 dagarsperiod upp till 25 % Skadestånd om skadan är större än vitesbeloppet
Leveranskontroller – den svaga länken i detta upplägg
Erfarenheter av leveranskontroller Låg kompetens hos kunden Dåliga testprocesser Dåliga återrapporteringar Ofta tidspressat Oklara godkännandeprocesser
Överväg att ta hjälp
Det finns inga normalanvändare