Trygghet och säkerhet En allt viktigare politisk fråga?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Advertisements

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Förebyggande rådet i Enköpings kommun
Landstinget och Säkerheten
Landstingsstyrelsens förvaltning
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 STRATEGI FÖR TRYGGANDE AV SAMHÄLLETS VITALA FUNKTIONER Statsrådets principbeslut
Handlingsprogram enligt LSO
Landstingsstyrelsens förvaltning
Storstockholms brandförsvar
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Krishantering regionalt RSK LEH
Umeå kommuns program för säkerhet och trygghet
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Nätverksträff för KIs informatörer och redaktörer 6 april 2011.
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Samhällets förmåga att motstå och hantera kriser
POSOM ledningsgrupp (Psykologiskt och socialt omhändertagande) MAS
Länsstyrelsens tillsynsansvar
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
SÄKERHETSRÅDET AGENDA Genomgång av föregående protokoll – Wåg Syfte, Organisationsförslag och deltagare – Wåg Lägesbild Allmänsäkerhet - Wåg IT säkerhet.
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Risk- och krishantering, nu en angelägenhet för alla
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad? Varför? Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Handlingsprogram – enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Lex Sarah - ett verktyg för bättre kvalitet Riktar sig till dig som jobbar inom Sektor LSS, VoF, Östersunds kommun Bildspelet tar upp: - vilket ansvar.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Trelleborgs kommun Krishantering
Riskhantering! Riskhantering / Bosse Axelson.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Risk- och sårbarhetsanalyser
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Intern styrning och kontroll
Incidentrapporteringssystem – RISK En incident är ett tillbud, olycka, skada eller annan oönskad händelse. En arbetsskada räknas också som en incident.
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Försäkrings AB Göta Lejon
Presentationens avskrift:

Trygghet och säkerhet En allt viktigare politisk fråga? Skydda ekonomiska intressen Ett tydligare politiskt mål? Förmåga i krishantering Ett ökat politiskt intresse?

Extraordinära händelser Skydd mot olyckor Extraordinära händelser Skola Miljö Social Kommunallagen

Helhetssyn Internt skydd, säkerhet kommunallag/speciallagstiftning trygghet och säkerhet för enskilda hantera risker som kan störa eller skada kommunala funktioner och intressen och/eller hota ekonomiska värden lagen om skydd mot olyckor hantera risker som kan föranleda räddningsinsats lagen om ”extraordinära händelser” hantera risker som kan föranleda allvarliga störningar i förmågan att upprätthålla kommunala funktioner för ledning, information och service Helhetssyn Skydd mot olyckor Internt skydd säkerhet Krishantering, extraordinära händelser

Fullmäktige sätter ribban Skydd mot olyckor Fullmäktige sätter ribban Internt skydd säkerhet Krishantering, extraordinära händelser

Krishantering Planläggning Övning av ledning Personaltillgång Övning Materiel, förråd Alarmering Ledningsplatser Skydd mot olyckor Extraordinära händelser Brand Allmänna olyckor Naturkatastrofer Miljökatastrofer Elavbrott Vattenstörningar Terroristangrepp Internt skydd Vattenskador Inbrott, stöld Skadegörelse Olycksfall Informationsförlust Ekobrott Försäkringar Larm och bevakning

Säkerhetsorganisationen KOMMUNSTYRELSEN Övergripande ansvar Strategi och riktlinjer RÄDDNINGSTJÄNSTEN Programansvar för beredskap, skydd, säkerhet, riskhantering och säkerhetsskydd SKYDD OCH SÄKERHET Genomförandeansvar för beredskap och krishantering, skydd, säkerhet, riskhantering och säkerhetsskydd - Beredskap och krishantering - Kommunal säkerhetssamordning, internt skydd - Riskhantering - Säkerhetsskydd KOMMUNDIREKTÖR Strategi, riktlinjer och målstyrning Beställare av säkerhetsarbetet

Uppdrag: Öka säkerheten och minska sårbarheten i kommunen samt utveckla en god förmåga att hantera krissituationer

”En trygg och säker kommun” Säkerhetspolicy (2002) ”En trygg och säker kommun” Kommunfullmäktige fastställer politiska mål för Beredskaps- och säkerhetsarbetet inom kommunen Arbetet skall omfatta samtliga förvaltningar samt kommunens företag

Strategi och riktlinjer för beredskaps- och säkerhetsarbetet Fastställs av Kommunstyrelsen

Säk Avd Bevakning Op Säk/Ber ledn Utredning Konf/ sem Utveckling Låssystem Tekn i LC Ledning/ samordning Larmsystem Samhällsplan Säk system kamerasystem Säk Avd Utv Flexite Bevakning Samråd plan Avd adm Pers larm Utb/införande Personal Avd möten Kommunika Medarb samt Radio GIS Lönesamtal Ekonomi Tele Arbetsmiljö Fiber Upphandling Uppfölj/redov KrisSam Budgetplan Kartstöd

Adm Flexite Utb/införande Säk grp x 5 Riskanalys Handl prg Sårbarhet Info SÄKARB Skåne NO Utb Bolag Försäkring BRÅ IT säk, fysiskt Samordning Proj samo Ag Klotter SÄK ARB Kristianstad Anlagd brand Säkgrp Projektplan Vallgrupp Riskhantering Säkprogram Samordn RH-budget Adm Uppfölj/ redo Säk handbok Info/ utb Riskanalys Handl prg Sårbarhet Fastighet Omsorg Förv säkgrp BUF

Säkavd Krishantering SKNO, ek Ledn plan Krishant.råd övningar Kommunik Samordn Ledn plats KrisSam Skåne NO Krisinfo Utb o semin. POSOM Krishantering Krstd kn Utb o semin. Krishant.råd Friv org Ledn plan Utb övn Förråd/mtrl övningar Res anordn SMASH Varningssyst Drift Uh Ledn plats Teknik Kommunik besiktn, SA Krisinfo KrisSam Prov POSOM Rähund Planering Utb övn BIS Samråd Risk o sår

Säk avd Rapportering Flexite Inc/Sk rapp Uppföljning Samv utredn Skadehant Anlagd brand Olycksutr/ Utvä Utred olyckor EU Op GIS EU Previuw KnFb sakk Säk Öresund Lsty sakk KBM KUB Reg ROSA Proj/ uppdrag externt SRV brand OPCW VAKA AgGeoRäSam KrisGis Säkskydd Säkanalys Sekretess utb Pers skydd Teknik

Extraordinär händelse inom vilken tid och i vilken omfattning Risker och sårbarhet i System, funktioner verksamhet, service ---------- Vad måste fungera, inom vilken tid och i vilken omfattning Internt skydd Skydd mot olyckor

krishantering i Skåne nordost Målbild 2008/09 kommunal krishantering i Skåne nordost Internt skydd/ Säkerhet Informations- säkerhet Beredskap

Målbild 1 Det finns i Skåne nordost en helhetssyn inom kommunens verksamhetsområde för säkerhet och krishantering! Ökad integrering av verksamheter tillgodoser behoven av säkerhet och trygghet vid störningar och svåra påfrestningar. Kommunerna har god kunskap om risker och sårbarhet. Det finns ett handlingsprogram för att förebygga risker och sårbarhet. Konsekvenserna har analyserats. Det finns en god förmåga att hantera konsekvenser av störningar. Kommunen har en kompetent krishanterings-organisation

Målbild 2 Det kommunala säkerhetsarbetet är en naturlig del i linjeorganisationernas ordinarie verksamhet! Anställda känner trygghet i sin arbetsutövning Säkerhet och trygghet beaktas i all planering och verksamhetsutövning Kommunen har säkerställt att oumbärlig verksamhet alltid kan bedrivas.

Målbild 3 Det kommunala områdesansvaret för krishantering är tydligt och tongivande! Kommunen är den aktör som verkar för inriktning, prioritering och samordning av de tvärsektoriella åtgärder som behövs vid en krissituation. Kommunen är sammankallande för det lokala krishanteringsrådet Vid inträffade händelser Verkar kommunen för att de lokala krisaktörernas åtgärder samordnas Verkar kommunen för att informationen till allmänheten, berörda aktörer och media samordnas Verkar kommunen för prioritering och samordning av resurser

Kommunens operativa förmåga är god! Målbild 4 Kommunens operativa förmåga är god! Kommunen har god förmåga att hantera störningar och extraordinära händelser, vilket innebär: God lednings- och handlingsförmåga Nödvändiga åtgärder med anledning av händelsen kan vidtas. Oumbärlig verksamhet kan upprätthållas. Tillräcklig och korrekt information kan ges till media och invånare. Kommunen kan presentera den gemensamma lägesbilden

krishantering i Skåne nordost Målbild 2008/09 kommunal krishantering i Skåne nordost Internt skydd/ Säkerhet Informations- säkerhet Beredskap

ledningsorganisation och beredskap Ordinarie organisation Anpassad organisation Svåra påfrestningar Höjd beredskap (krig) ”Vardagskriser” Extraordinära händelser Sannolikhet Konsekvens