Trygghet och säkerhet En allt viktigare politisk fråga? Skydda ekonomiska intressen Ett tydligare politiskt mål? Förmåga i krishantering Ett ökat politiskt intresse?
Extraordinära händelser Skydd mot olyckor Extraordinära händelser Skola Miljö Social Kommunallagen
Helhetssyn Internt skydd, säkerhet kommunallag/speciallagstiftning trygghet och säkerhet för enskilda hantera risker som kan störa eller skada kommunala funktioner och intressen och/eller hota ekonomiska värden lagen om skydd mot olyckor hantera risker som kan föranleda räddningsinsats lagen om ”extraordinära händelser” hantera risker som kan föranleda allvarliga störningar i förmågan att upprätthålla kommunala funktioner för ledning, information och service Helhetssyn Skydd mot olyckor Internt skydd säkerhet Krishantering, extraordinära händelser
Fullmäktige sätter ribban Skydd mot olyckor Fullmäktige sätter ribban Internt skydd säkerhet Krishantering, extraordinära händelser
Krishantering Planläggning Övning av ledning Personaltillgång Övning Materiel, förråd Alarmering Ledningsplatser Skydd mot olyckor Extraordinära händelser Brand Allmänna olyckor Naturkatastrofer Miljökatastrofer Elavbrott Vattenstörningar Terroristangrepp Internt skydd Vattenskador Inbrott, stöld Skadegörelse Olycksfall Informationsförlust Ekobrott Försäkringar Larm och bevakning
Säkerhetsorganisationen KOMMUNSTYRELSEN Övergripande ansvar Strategi och riktlinjer RÄDDNINGSTJÄNSTEN Programansvar för beredskap, skydd, säkerhet, riskhantering och säkerhetsskydd SKYDD OCH SÄKERHET Genomförandeansvar för beredskap och krishantering, skydd, säkerhet, riskhantering och säkerhetsskydd - Beredskap och krishantering - Kommunal säkerhetssamordning, internt skydd - Riskhantering - Säkerhetsskydd KOMMUNDIREKTÖR Strategi, riktlinjer och målstyrning Beställare av säkerhetsarbetet
Uppdrag: Öka säkerheten och minska sårbarheten i kommunen samt utveckla en god förmåga att hantera krissituationer
”En trygg och säker kommun” Säkerhetspolicy (2002) ”En trygg och säker kommun” Kommunfullmäktige fastställer politiska mål för Beredskaps- och säkerhetsarbetet inom kommunen Arbetet skall omfatta samtliga förvaltningar samt kommunens företag
Strategi och riktlinjer för beredskaps- och säkerhetsarbetet Fastställs av Kommunstyrelsen
Säk Avd Bevakning Op Säk/Ber ledn Utredning Konf/ sem Utveckling Låssystem Tekn i LC Ledning/ samordning Larmsystem Samhällsplan Säk system kamerasystem Säk Avd Utv Flexite Bevakning Samråd plan Avd adm Pers larm Utb/införande Personal Avd möten Kommunika Medarb samt Radio GIS Lönesamtal Ekonomi Tele Arbetsmiljö Fiber Upphandling Uppfölj/redov KrisSam Budgetplan Kartstöd
Adm Flexite Utb/införande Säk grp x 5 Riskanalys Handl prg Sårbarhet Info SÄKARB Skåne NO Utb Bolag Försäkring BRÅ IT säk, fysiskt Samordning Proj samo Ag Klotter SÄK ARB Kristianstad Anlagd brand Säkgrp Projektplan Vallgrupp Riskhantering Säkprogram Samordn RH-budget Adm Uppfölj/ redo Säk handbok Info/ utb Riskanalys Handl prg Sårbarhet Fastighet Omsorg Förv säkgrp BUF
Säkavd Krishantering SKNO, ek Ledn plan Krishant.råd övningar Kommunik Samordn Ledn plats KrisSam Skåne NO Krisinfo Utb o semin. POSOM Krishantering Krstd kn Utb o semin. Krishant.råd Friv org Ledn plan Utb övn Förråd/mtrl övningar Res anordn SMASH Varningssyst Drift Uh Ledn plats Teknik Kommunik besiktn, SA Krisinfo KrisSam Prov POSOM Rähund Planering Utb övn BIS Samråd Risk o sår
Säk avd Rapportering Flexite Inc/Sk rapp Uppföljning Samv utredn Skadehant Anlagd brand Olycksutr/ Utvä Utred olyckor EU Op GIS EU Previuw KnFb sakk Säk Öresund Lsty sakk KBM KUB Reg ROSA Proj/ uppdrag externt SRV brand OPCW VAKA AgGeoRäSam KrisGis Säkskydd Säkanalys Sekretess utb Pers skydd Teknik
Extraordinär händelse inom vilken tid och i vilken omfattning Risker och sårbarhet i System, funktioner verksamhet, service ---------- Vad måste fungera, inom vilken tid och i vilken omfattning Internt skydd Skydd mot olyckor
krishantering i Skåne nordost Målbild 2008/09 kommunal krishantering i Skåne nordost Internt skydd/ Säkerhet Informations- säkerhet Beredskap
Målbild 1 Det finns i Skåne nordost en helhetssyn inom kommunens verksamhetsområde för säkerhet och krishantering! Ökad integrering av verksamheter tillgodoser behoven av säkerhet och trygghet vid störningar och svåra påfrestningar. Kommunerna har god kunskap om risker och sårbarhet. Det finns ett handlingsprogram för att förebygga risker och sårbarhet. Konsekvenserna har analyserats. Det finns en god förmåga att hantera konsekvenser av störningar. Kommunen har en kompetent krishanterings-organisation
Målbild 2 Det kommunala säkerhetsarbetet är en naturlig del i linjeorganisationernas ordinarie verksamhet! Anställda känner trygghet i sin arbetsutövning Säkerhet och trygghet beaktas i all planering och verksamhetsutövning Kommunen har säkerställt att oumbärlig verksamhet alltid kan bedrivas.
Målbild 3 Det kommunala områdesansvaret för krishantering är tydligt och tongivande! Kommunen är den aktör som verkar för inriktning, prioritering och samordning av de tvärsektoriella åtgärder som behövs vid en krissituation. Kommunen är sammankallande för det lokala krishanteringsrådet Vid inträffade händelser Verkar kommunen för att de lokala krisaktörernas åtgärder samordnas Verkar kommunen för att informationen till allmänheten, berörda aktörer och media samordnas Verkar kommunen för prioritering och samordning av resurser
Kommunens operativa förmåga är god! Målbild 4 Kommunens operativa förmåga är god! Kommunen har god förmåga att hantera störningar och extraordinära händelser, vilket innebär: God lednings- och handlingsförmåga Nödvändiga åtgärder med anledning av händelsen kan vidtas. Oumbärlig verksamhet kan upprätthållas. Tillräcklig och korrekt information kan ges till media och invånare. Kommunen kan presentera den gemensamma lägesbilden
krishantering i Skåne nordost Målbild 2008/09 kommunal krishantering i Skåne nordost Internt skydd/ Säkerhet Informations- säkerhet Beredskap
ledningsorganisation och beredskap Ordinarie organisation Anpassad organisation Svåra påfrestningar Höjd beredskap (krig) ”Vardagskriser” Extraordinära händelser Sannolikhet Konsekvens