Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Att bli kontrollerad – att kontrollera
Föräldrautbildning Schysst på nätet
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Att träna Läsförståelse
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Samhället är mer än summan av sina delar
InfoMentor ger dig större inblick i ditt barns skolgång
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Att skriva en artikel.
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
arbetskooperativ Luleå
Familj, föräldrar och barn
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Fördjupningsseminarium Idégenerering och utveckling av projektidéer Kom In: Barn och ungdomars villkor. Från verklighet till vision! Seminarieledare: Nalin.
Etiska resonemangsmodeller
Vad är du för typ av person?
En läsande klass Träff 1 - Introduktion.
HaschAvvänjningsProgram
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
Skyldigheter och rättigheter i skolan
Hur man skriver en argumenterande text.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Demokratiska beslut För att ett beslut i riksdagen, kommunen eller i skolan ska vara demokratiskt krävs följande:
Demokrati och diktatur
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Hur gör man en debattartikel?
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Att lära sig att analysera
Evolution Sid
En guide för arbeten i SO
Göran Svanelid.
Sju ”SAKER” som du ska bli duktig på när vi läser historia
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Debattartikel.
Rättigheter och rättsskipning
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Mångfald och Tolerans.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
HINDUISM.
Sociologi Introduktion.
Individer och gemenskaper
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Presentationens avskrift:

Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015

De stora frågorna i denna kurs: Varför lever vi tillsammans? Vad måste vi ta hänsyn till när vi lever tillsammans i familjen, i skolan och i samhället? Hur har familjen, skolan och samhället förändrats? Vilka orsaker kan finnas till att barn mår dåligt och vilken hjälp kan ett barn få? Vad är mobbing och nätmobbing?

Frågor att fundera på efter vi läst texten på sidan 34 i Upptäck samhälle När passar det bäst att vara ensam I vilka olika grupper ingår du? Har vi samma roll i varje grupp, eller skiftar det? Hur då? Varför?

Vad betyder begreppen? familj, individ, grupper, jämställdhet, sociala skyddsnät, diskriminering, skolplikt, likabehandlingsplan, psykisk mobbing, verbal mobbing, fysisk mobbing, värdering, Barnkonventionen, gifta, sambo, homosexuell, tingsrätt, gemensam vårdnad, läroplanen LGR 11

Orsaker och konsekvenser Orsaksfrågor Konsekvensfrågor Vad kan orsaken vara till att: Människor har valt att leva tillsammans i familjer och samhällen? Vuxna skiljer sig? Barn i Sverige måste gå i skolan? Barn mår dåligt? Vad kan konsekvenserna bli av att…: Vi lever i familjer och samhällen? Barn i Sverige måste gå i skolan? Papporna är hemma mer när barnen är små i dag jämfört med hur det var för 50 år sedan?

Sidorna 36-39 Titta på bilderna och läs rubrikerna: Vad tror du att dessa sidor handlar om? Vad vet du redan om detta? Vilken fråga skulle du vilja veta svaret på redan nu?

Sidorna 40-41 Titta på bilderna och läs rubrikerna: Vad tror du att dessa sidor handlar om? Vad vet du redan om detta? Vilken fråga skulle du vilja veta svaret på redan nu?

Sidorna 42-46 Titta på bilderna och läs rubrikerna: Vad tror du att dessa sidor handlar om? Vad vet du redan om detta? Vilken fråga skulle du vilja veta svaret på redan nu?