Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
3B Herrgärdsskolan, Västerås
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Dingtuna skolas föräldramöte!
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
VART SKA VI…?.
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
För att + ingen – inte någon Barnen förstår ingenting. Föräldrarna talar engelska för att barnen inte ska förstå någonting.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Demokrati och hur Sverige styrs
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Vad är du för typ av person?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Föräldraråd
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Skolutveckling via digitala medier
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Mot framtidens utbildning & lärmiljöer!
1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Med världen i handen Mia Smith
på föräldramöte för år 3-6!
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm.
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Att jobba språkutvecklande
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Begreppet MIK och folkbibliotek
Ungdomarnas medieanvändning
Ungdomarnas medieanvändning
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor.
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
Riktlinjer för betygssättning
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
Roligt lärande! Varför? Vad ? Hur?.
Ale Kommuns avtal NE.se.
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer

Språket i klassrummet, skolan, samhället och världen. Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 3 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer

Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 4 Språkelev 1995 Brevvänner via skolan TV – få kanaler, endast fasta tider Engelskspråkiga tidningar svåra att hitta Få engelskspråkiga böcker på biblioteket och i bokhandlar Internet kostade per minut Skolans datasal samlade damm Resor till utlandet – inte för alla Språkresor – inte för alla

Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 5 Språkelev 2015 Digitala kontakter på många sätt TV – många kanaler samt via nätet Engelskspråkiga tidningar överallt Gott om engelskspråkiga böcker på biblioteket och i bokhandlar samt som e-böcker Internet överallt Hög tillgång till datorer i skolorna Resor till utlandet – inte för alla Språkresor – inte för alla

Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 6 Den här utvecklingen måste vi lärare förhålla oss till.

Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 7 Fritidsengelskan är relevant Initiativet #30daychallengeEE – det utvidgade kollegiet på Facebook Utvecklades i Google Drive Spreds via Twitter, Facebook och bloggar En del av det kompensatoriska uppdraget – alla elever har inte någon hemma som visar allt på nätet. Det är vårt uppdrag att visa på möjligheterna! Forskning visar att den extramurala engelskan tydligt påverkar skolengelskan. Främst: interaktiva dataspel.

Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 8 Hur förändras undervisningen? Lgr11 – digital litteracitet Engelska år 6 (centralt innehåll): Olika sa ̈ tt att so ̈ ka och va ̈ lja texter och talat spra ̊ k pa ̊ engelska fra ̊ n internet och andra medier. Engelska år 9 (centralt innehåll): Olika sa ̈ tt att so ̈ ka, va ̈ lja och va ̈ rdera texter och talat spra ̊ k pa ̊ engelska fra ̊ n internet och andra medier. Lärarna saknar kunskaper. Fortbildning krävs!

Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 9 Hur förändras undervisningen? Lgr11 – språkliga strategier Syfte: Genom undervisningen i a ̈ mnet engelska ska eleverna sammanfattningsvis ges fo ̈ rut- sa ̈ ttningar att utveckla sin fo ̈ rma ̊ ga att […] anva ̈ nda spra ̊ kliga strategier fo ̈ r att fo ̈ rsta ̊ och go ̈ ra sig fo ̈ rsta ̊ dda. Ska vi inte räkna de digitala verktygen som strategier? Lärarna saknar kunskaper. Fortbildning krävs!

Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 10 Hur gör jag? Kopplar upp mig mot projektorn med mina olika enheter: dator, iPad, telefon. Testar! Låter eleverna vara med på vad vi gör. Vågar visa eleverna att jag inte alltid har koll. Sätter ord på vad vi gör, använder relevanta begrepp. OBS! Både på svenska och engelska! Begreppslista: Skolverkets bedömningsstöd.

Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 11 Hur gör jag? Låter eleverna testa själva. Ställer följdfrågor för att följa elevernas tankegångar. Utgår från Skolverkets bedömningsstöd när jag skapar uppgifter. Låter eleverna samarbeta – tillsammans lär de sig bäst.

Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 12 Hur gör jag? Moderna språk – använd bedömningsstödet för engelska, utgå från motsvarande steg. Engelska år 6 – steg 2 Engelska år 9 – steg 4

Lärarens viktigaste egenskap: Ödmjukhet Vi lever i ständig utveckling, ingen av oss kan veta allt. Presentationens namn D MMMM ÅÅÅÅ 13

Tack för er uppmärksamhet! Mia Smith, Miasklassrum.wordpress.com Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 14 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer