Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer
Språket i klassrummet, skolan, samhället och världen. Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 3 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer
Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 4 Språkelev 1995 Brevvänner via skolan TV – få kanaler, endast fasta tider Engelskspråkiga tidningar svåra att hitta Få engelskspråkiga böcker på biblioteket och i bokhandlar Internet kostade per minut Skolans datasal samlade damm Resor till utlandet – inte för alla Språkresor – inte för alla
Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 5 Språkelev 2015 Digitala kontakter på många sätt TV – många kanaler samt via nätet Engelskspråkiga tidningar överallt Gott om engelskspråkiga böcker på biblioteket och i bokhandlar samt som e-böcker Internet överallt Hög tillgång till datorer i skolorna Resor till utlandet – inte för alla Språkresor – inte för alla
Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 6 Den här utvecklingen måste vi lärare förhålla oss till.
Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 7 Fritidsengelskan är relevant Initiativet #30daychallengeEE – det utvidgade kollegiet på Facebook Utvecklades i Google Drive Spreds via Twitter, Facebook och bloggar En del av det kompensatoriska uppdraget – alla elever har inte någon hemma som visar allt på nätet. Det är vårt uppdrag att visa på möjligheterna! Forskning visar att den extramurala engelskan tydligt påverkar skolengelskan. Främst: interaktiva dataspel.
Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 8 Hur förändras undervisningen? Lgr11 – digital litteracitet Engelska år 6 (centralt innehåll): Olika sa ̈ tt att so ̈ ka och va ̈ lja texter och talat spra ̊ k pa ̊ engelska fra ̊ n internet och andra medier. Engelska år 9 (centralt innehåll): Olika sa ̈ tt att so ̈ ka, va ̈ lja och va ̈ rdera texter och talat spra ̊ k pa ̊ engelska fra ̊ n internet och andra medier. Lärarna saknar kunskaper. Fortbildning krävs!
Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 9 Hur förändras undervisningen? Lgr11 – språkliga strategier Syfte: Genom undervisningen i a ̈ mnet engelska ska eleverna sammanfattningsvis ges fo ̈ rut- sa ̈ ttningar att utveckla sin fo ̈ rma ̊ ga att […] anva ̈ nda spra ̊ kliga strategier fo ̈ r att fo ̈ rsta ̊ och go ̈ ra sig fo ̈ rsta ̊ dda. Ska vi inte räkna de digitala verktygen som strategier? Lärarna saknar kunskaper. Fortbildning krävs!
Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 10 Hur gör jag? Kopplar upp mig mot projektorn med mina olika enheter: dator, iPad, telefon. Testar! Låter eleverna vara med på vad vi gör. Vågar visa eleverna att jag inte alltid har koll. Sätter ord på vad vi gör, använder relevanta begrepp. OBS! Både på svenska och engelska! Begreppslista: Skolverkets bedömningsstöd.
Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 11 Hur gör jag? Låter eleverna testa själva. Ställer följdfrågor för att följa elevernas tankegångar. Utgår från Skolverkets bedömningsstöd när jag skapar uppgifter. Låter eleverna samarbeta – tillsammans lär de sig bäst.
Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 12 Hur gör jag? Moderna språk – använd bedömningsstödet för engelska, utgå från motsvarande steg. Engelska år 6 – steg 2 Engelska år 9 – steg 4
Lärarens viktigaste egenskap: Ödmjukhet Vi lever i ständig utveckling, ingen av oss kan veta allt. Presentationens namn D MMMM ÅÅÅÅ 13
Tack för er uppmärksamhet! Mia Smith, Miasklassrum.wordpress.com Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 14 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer