Elev loggbok.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Nulägesanalys genom frågor
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
Patientenkät sommaren -13
Barnarbete då nu  sen.
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Åk 9 - året då det händer -.
Att skriva sig till läsning
Psykisk ohälsa 2006Gymn åk2 1 Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer.
Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Behövs det pengar? Byteshandel.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna!.
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
1. Uppgiften presenteras
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Stockholmsenkäten, 2014 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Att rita en instruktion
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
SIM TEAM.
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansträff Välkomna!.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Breddad rekrytering. Det finns 4 saker jag vill att ni har med er härifrån 1.Målgruppstänkande 2.Gruppen gymnasiestudenter är inte en målgrupp utan.
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
Argumentation om innebandy
Vem är jag, Vem är du?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
1800-talet.
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Jag och min iPad Praktiska exempel från ett elev- och lärarperspektiv
Riktad skrivning Varför jobbar vi med läsförståelse- medhjälparna (tror du)? Skriv rubrik och svar tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni har skrivit.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Exempel på skriftligt omdöme
STUDENTREKRYTERING.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.

Att skriva en resonerande text
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Presentationens avskrift:

Elev loggbok

Bakgrund Jag kände att jag inte riktigt fick med mig vad alla elever lärde sig i ett arbetsområde. Därför behövde jag skapa ett verktyg där jag kunde få en större överblick över klassens kunskapsinhämtning. Jag ville också få eleverna mer medvetna om deras lärande, vad de kan och vad de behöver utveckla. Så jag läste Dylan Wiliams bok ”att följa lärande – formativ bedömning i praktiken”.

Hur gjorde jag? Jag valde ut fyra stycken påstående ur boken som jag tyckte var bra för att få eleverna mer medvetna om deras kunskapsinhämtning under ett arbetspass, samt att jag kunde få en inblick i vad de tyckte var svårt och vad de lärde sig. Jag valde att eleverna skulle svara på frågorna efter varje lektion, för att de skulle ha deras kunskaper färskt i huvudet. På fredagar går vi igenom våra loggböcker och eleverna för berätta vad de tycker var svårt under veckan. Det ger dem en möjlighet att påverka min planering inför kommande vecka.

Mina påståenden Det mest användbara jag tar med mig från den här lektionen är…..   En sak som jag inte är säker på är…… Efter den här lektionen känner jag….. Jag skulle ha fått ut mer av den här lektionen om…..

Viktigt att tänka på när man börjar med loggbok Ha en introduktionslektion – där du går igenom vad som krävs av eleverna och hur arbetsgången ska vara. Första lektionen så läser du upp frågorna och ger exempel på hur eleverna kan svara. Detta så att eleverna lättare ska förstå hur de ska skriva i sina böcker. Berätta för eleverna varför du gör det, tydliga ramar och strukturer.

Problem som jag stött på med loggboken Att det är svårt att göra efter varje lektion ( men håll det levande – gör det viktigt). Att du kan ha elever som i början har svårt att förstå vad de ska göra.

Hur jag vill utveckla vår loggbok Jag har en tanke att använda mig av A4-häften istället för A5, för att jag vill att eleverna i slutet av veckan ska sätta in ett arbetsblad som de är stolta över att de har gjort (dokumentation). Vill utveckla mina påståenden för att göra dem enklare att förstå för alla elever.

Frågor och tankar