ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Närvaro!!.
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Att skriva en artikel.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
® LIBER Kalmar 20/ ® Liber Stjärnsvenskamode llen – alla ska med!
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Anne-Marie Körling Till utlandsskolor Ht gråsugga.
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språklig medvetenhet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Kultursyn kunskapssyn elevsyn.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läs- och skrivutredningskurs
Utveckla skrivandet.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Välkomna till Blackebergsskolan, förskoleklasserna och Rävlyan.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Mobila Skolteamet Sjöbo
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Rädda klassrummet.
Matspjälkningssystemet
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Ale Kommuns avtal NE.se.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Eleverna ska även stimuleras till att utrycka sig genom olika estetiska utrycks former. (Lgr 11, s.222)

Att skriva så andra förstår. Betydelsefullt att bearbeta text genom att rita och skriva. Om eleverna får växla mellan att skriva för hand och på dator kan de koppla bort hantverket och fokusera på innehåll och stavning. Om eleven har en mottagare för sitt skrivande och uppmanas att läsa sin text högt blir det mer påtagligt att texten ska vara läslig både för eleven själv och andra. Då blir det angeläget och nödvändigt att textens form uppmärksammas. Om eleverna vet att texterna ska publiceras är eleverna mer motiverade att stava rätt. Nya Språket lyfter

Att skriva sig till läsning (ASL) är en metod som används i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Eleverna använder datorer eller surfplattor som är utrustade med ljudande tangentbord och talsyntes. På så sätt kan skrivandet utgå från vad eleverna vill uttrycka och inte vad de förmår att skriva ner. Handboken vänder sig till åk 1 och ger struktur i arbetet med ASL genom ett stationssystem med varierande uppgifter där bokstavsscheman ingår som en viktig del. Tanken är att få ett strukturerat arbetssätt som tränar eleverna i samarbete, ansvar för sitt eget arbete, skriv- och läsinlärning, skrivglädje, fin- och grovmotorik, datorhantering på många olika sätt, bildframställning på ett varierat sätt och med huvudmål att nå en god läsförmåga hos samtliga elever.

Hur kan undervisningen organiseras Blockvis Gruppvis Olika stationer

SKRIVER S SKRIVER SKRIVSTIL Qnoddarna Korsord

MÅL : Läsa: Jag känner igen en del ord och bokstäver när jag läser. Skriva : Jag kan skriva flera bokstäver och vet hur de låter.

MÅL : Läsa: Jag känner igen en del ord och bokstäver när jag läser. Skriva : Jag kan skriva flera bokstäver och vet hur de låter. Genomgång Eleverna arbetar parvis Eleverna skriver och läser för varandra Vad har du lärt dig?