Sveriges exportstrategi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
SNS Konjunkturrådsrapport 2011 Anders Vredin (ordf.) Runar Brännlund Lars Ljungqvist Per Strömberg Arvid Wallgren.
Samhällsekonomi 2.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
EUs lägsta arbetslöshet till 2020
Europeiska Socialfonden EU:s sammanhållningspolitik Lissabonstrategin – EUs tillväxt- och sysselsättningsstrategi Nationellt Socialfondsprogram.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Handel – ord och begrepp
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Aktuella frågor på EU-nivå
VARFÖR ÄR HANDEL NÖDVÄNDIG?
Projektstöd Västerbotten
Arbetsmarknadsdepartementet A&O - temagruppen för arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet 3 februari 2011.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Årsbokslut för svensk turism 2013
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
1 Innovationers betydelse Staffan Larsson Tillväxtanalys.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
Regionalfonden Västsverige
Agnès Courades Allebeck Enheten för EU:s inre marknad 21 oktober 2011 Inre marknaden – den inre marknadsakten.
OECD Territorial Review of Sweden
Europeiska Socialfonden EU:s sammanhållningspolitik Lissabonstrategin – EUs tillväxt- och sysselsättningsstrategi Nationellt Socialfondsprogram.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Strategiskt innovationsarbete Ingrid Arltoft Henriksson, Tillväxtverket Halmstad 23 februari.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Peru: ”det nya landet” med stora affärsmöjligheter.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
Globaliseringen Hur märks globaliseringen i vår vardag? Varor: teknik kläder skor hemelektronik, bilar, bensin, etanol filmer, möblernas träslag. Lyxprodukter.
Regeringens arbetsmarknadspolitik (från ännu ej lagd budgetpropp och från regeringsförklaringen) För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden.
Ur Havamal Enbent man rider Döv man går vall Enögd man duger till drabbning Blott lik gagnar föga till Agenda för Sverige Jan Edling vid konferensen ”Vägar.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
Hur kan man mäta välstånd?
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Geografi / samhällskunskap
För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden utarbetas
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
HANDEL I VÄRLDEN.
Produktion, handel och transport
Transport & handel.
Tio prioriteter för Europa
Där idéer blir verklighet
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Export och import.
Handelspolitik – Internationella handelsavtal
Patrik Lindfors kommunikationsdirektör Finsk-svenska handelskammaren
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Regionalfonden Östra Mellansverige
SAMMANHÅLLNINGSPOLITIKEN MED FÖRDELAR FÖR MEDBORGARNA
Presentationens avskrift:

Sveriges exportstrategi

Den svenska exporten tappar marknadsandelar

Exporten inte längre draglok i svensk ekonomi Källa: SCB

Regeringen satsar där den förra drog ned

Plus 800 miljoner till ökad export Exportstödet (mnkr) 2015 2016 2017 2018 2019 Alliansens budget 244 224 204 184 164 Regeringens vårbudget + 75 +105 +105 +105 +105 Budgetpropositionen 2016 0 +45 +65 +85 +105 Totalt 319 374 374 374 374 Ökning mot Alliansens budget + 75 + 150 +170 +190 +210 (795 mnkr på 5 år)

5 utmaningar för svensk export Svensk export måste i högre utsträckning nå tillväxtmarknaderna Fler små- och medelstora företag måste våga och vilja exportera Svenska varor, tjänster och system måste nå ännu högre upp i förädlingskedjan Sveriges attraktionskraft för investeringar, kompetens och turism måste öka Den globala handeln måste hållas öppen

Därför bildar vi Team Sweden Ett mer samlat statligt exportfrämjande Samordning av relevanta departement och myndigheter (och företag) för ett mer effektivt statligt exportstöd Även för geografiska projekt eller branscher Bygger på alla de statliga aktörer som idag finns, men ska bli mer strukturerat Större främjarresor med både mening och mål

Svensk export måste i högre utsträckning nå tillväxtmarknaderna. UTMANING 1: Svensk export måste i högre utsträckning nå tillväxtmarknaderna.

Världens förväntade tillväxt till 2020 EU:s inre marknad Nordamerika Övriga Europa Asien 23% 19% 1% Mellanöstern och Nordafrika 44% 5% Afrika söder om Sahara Sydamerika 5% 3% Källa: IMF World Economic Outlook, okt 2014

Svensk export går i första hand till EU EU:s inre marknad Nordamerika Övriga Europa 8% 71% 3% Asien Mellanöstern och Nordafrika 11% 4% Afrika söder om Sahara Sydamerika 2% 1% Källa: SCB

Nya Exportstrategin – ökat fokus på tillväxtmarknaderna: Stärkt närvaro på strategiska platser och tillväxtmarknader Svenska företag ska konkurrera om de största affärerna Bättre övergång från bistånd till handel Ökat utbyte med internationella organisationer ger affärsmöjligheter Svenska företag ska bli bättre på att ta del av FN-upphandlingar

Fler små- och medel- stora företag måste våga och vilja exportera. UTMANING 2: Fler små- och medel- stora företag måste våga och vilja exportera.

Andel SME:s som exporterar Källa: OECD: SDBS & TEC (ISIC Rev. 4)

Nya Exportstrategin – insatser för att öka andelen exporterande företag: Regionala exportcentra för bättre exportservice till företag i hela landet Stärk viljan att exportera genom bättre information om exportmöjligheter Samlad digital exportinformation – ett fönster mot världen Nytt samarbete för lättare tillgång till finansiering för exportaffärer för små- och medelstora företag

UTMANING 3: Svenska varor, tjänster och system måste nå ännu högre upp i förädlingskedjan.

Nya Exportstrategin – insatser för att ta oss högre upp i förädlingskedjan: Insatser för ökad personrörlighet Det ska vara enkelt att importera och exportera Internationell standardisering viktigt för enklare handel Ökade utländska investeringar Särskild satsning på innovativa och tidigt internationaliserade företag – Born Globals

UTMANING 4: Sveriges attraktionskraft för investeringar, kompetens och turism måste öka.

Sveriges attraktionskraft för utländska investeringar

Nya Exportstrategin – insatser som stärker Sveriges attraktionskraft: Stärk bilden av Sverige Fler globala evenemang Satsning på utökad turism Attrahera talanger till Sverige Fler direkta flyglinjer till och från världens tillväxtländer

Den globala handeln måste hållas öppen. UTMANING 5: Den globala handeln måste hållas öppen.

Efter finanskrisen har världens rikaste länder infört nya handelshinder Källa: "Throwing Sand In the Wheels: How Foreign Trade Distortions Slowed LDC Export-Led Growth

Nya Exportstrategin – Sverige står upp för en fri och rättvis världshandel: Sverige prioriterar multilaterala handelsförhandlingarna inom WTO Kartläggning av handelshinder struktureras Sverige verkar för ett ambitiöst frihandelsavtal mellan EU och USA Förenkla för e-handel och dataflöden, inte minst inom EU:s inre marknad Regeringen stärker ambitionerna för hållbart företagande

Därtill är det svenska exportstödet snårigt Källa: Effekter av statens främjandeinsatser för internationalisering, Tillväxtanalys, Rapport 2015:03

22 strategiska insatser i Sveriges Exportstrategi Effektivisera och samordna statens främjanderesurser - Team Sweden Öka andelen exporterande företag Satsning på att stärka viljan att exportera Regionala exportcentra Digital exportinformation – ett enda fönster Finansiering av SME Ökat fokus på tillväxtmarknaderna De största affärerna Öppnade av nya utlandsmyndigheter Handel och bistånd Ökat utbyte med internationella organisationer FN-upphandling Högre upp i förädlingskedjan Ökad personrörlighet Enkelt att importera och exportera Internationell standardisering Ökade utländska investeringar Satsning på innovativa och tidigt internationaliserade företag Öppen global handel Förenkla e-handel och dataflöden Kartläggning av handelshinder Hållbart företagande Stärkt attraktionskraft Satsning på stärkt Sverigebild Satsning på utökad turism Stärk talangattraktionen Fler direktlinjer Sök de globala evenemangen

Målsättningar i Exportstrategin Exportstrategin ska bidra till regeringens övergripande mål om att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet till 2020, samt: Öka exporten, både i absoluta tal och som andel av BNP Öka Sveriges attraktionskraft för investeringar, kompetens och turister Öka andelen exporterande företag (fler små- och medelstora företag på export) Öka deltagandet av svenska företag i den globala ekonomin