SPRÅKLIG MEDVETENHET/UPPMÄRKSAMHET

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pragmatik Funktionellt perspektiv - studiet av språket i kontexten
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Från mönster till algebra
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Nationellt prov Sv1.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Att skriva en artikel.
¡La Primavera ha llegado!
Dcg-notation 21.2 G 2.3 M (BBS 8). dagens föreläsning extra argument i dcg-notation prolog-anrop i dcg-notation avslutande kommentarer om dcg.
Svenska p Svenska p.
Utbildningsdag i språkteknologi Mats Wirén TeliaSonera, Haninge Forskning och affärsutveckling.
Grammatiska exempel Förklaringar av uttryck i BNF-form.
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Språkutvecklande förhållningssätt
Språklig medvetenhet.
Semantik Orden och deras betydelse (Sema = tecken på grekiska)
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
Kurs läs och skriv Återkoppling
Introduktion till språkteknologi Introduktion. Språkteknologi Vi studerar vad som krävs för att få datorer att utföra nyttiga och intressanta uppgifter.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Kap 11 Språk Kap 11
Word är ett program som hjälper dig att skriva texter i datorn.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Fonologi Analys av ett okänt språk.
om företaget där du gör din praktik!
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Allmän Grammatik Introduktion. Struktur SvenskanRyskan SVO subjekt verb objekt.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Anders Broberg, Programspråksteoridelen DVA Moment 2 1 Epost: Hemsida: Tel: Rum: D438.
Färger Typsnitt Struktur Bilder Animationer
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Pickering Robust semantisk parser Del i HIGGINS- projektet –Felhantering i dialogsystem –Navigering i stadsmiljö.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Åhörarkopior Luleå/Umeå 2013 Gun-Britt Hedström JL-utbildnng www
Att söka information och bli källkritisk
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
 Barn har vardagserfarenheter av matematik, tal och räkning innan de kommer till skolan  Skolan ska ge eleverna formella kunskaper i matematik, ett.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Dysleximässan 2016 Hur kan man mäta läs- och skrivutveckling? Karin Taube.
Svenska språkets historia
Välkommen till svenska 1
Välkommen till svenska 2!
Återberättande text Kurs C.
Huvudbyggnaden, U-vingen, 2:a vån
Feedback Agneta Bränberg.
Språkhistoria Urnodiska, Runsvenska, fornsvenska, nysvenska, nusvenska, dagens och den framtida svenskan.
TJ-ljudet (nästan som sch!)
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Planering november – kurs D Tema kultur
Att kunna prata i grupp. En presentation om språkutvecklande arbete gjort av Carita Jönsson och Pia Håland.
Ale Kommuns avtal NE.se.
Nätverksträff för lärare på fritidshemmet
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Presentationens avskrift:

SPRÅKLIG MEDVETENHET/UPPMÄRKSAMHET Vad betyder orden? Sammanhang Dubbeltydiga ord ”Ordning” Språkets regelsystem och grammatik Semantik Ord som enhet Orddelar ORD (Morfologi) LJUD (Fonologi) REGLER (Syntax) ORDENS BETYDELSE (Semantik) SPRÅKLIG MEDVETENHET/UPPMÄRKSAMHET Rim Enskilda ljud Semantik FUNKTION pragmatik gunbritt.hedstrom@kungsanget.se

Barns tidiga skrivande Karin Taube Norstedts 2011 Berätta muntligt berätta skriftligt Tecken Bokstäver Slumpmässig ordning Skrivriktning Fokusera på det barnen KAN och UPPMUNTRA - skrivprocessen behöver tid… Kap 5 ”Barns tidiga skrivande” sid 35 - 51

REFLEKTERA ÖVER….. Hur följer vi upp det vi arbetat med? Hur vet vi att barnen förstått det vi avsett?