Presentation av Civos uppföljning av politiken för det civila samhället ur civilsamhällets perspektiv 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Nödvändiga perspektivskiften
Staten och det civila samhällets organisationer
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Verktyg för samverkan mellan civilsamhället och den offentliga sektorn
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Den nationella ungdomspolitiken
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Regional digital agenda för Östergötland
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Idéburet Offentligt Partnerskap
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
NSPH i Norrbotten (Regionalt nätverk) (Regionalt nätverk) Nationell Nationell Samverkan för Samverkan för Psykisk Psykisk Hälsa Hälsa Bildades
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
En hållbar ungdomspolitik? Jonas Larsson-Thörnberg
Det svenska civilsamhället: ett jämförande och historiskt perspektiv
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
STs lönepolitiska plattform Lönen ska vara bra för både individen och verksamheten ! En lönesättning som uppfattas som rättvis av alla på en arbetsplats.
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Överenskommelsen inom integrationsområdet
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Finansiell samordning
Vad menas med demokrati? Ungdomsstyrelsen Ersta den 17 november 2010.
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Möjlighet till Egen Kraft!
Workshop 24 november Utvärdering 28 januari.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Pensioner och försäkringar
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Bättre brukarinflytande 2017
KPR april 2018.
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtidens fritid och civilsamhälle
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Presentation av Civos uppföljning av politiken för det civila samhället ur civilsamhällets perspektiv 2012

Civos medlemmar utgörs av ungdomsorganisationer, etniska organisationer, kulturorganisationer, trossamfund, socialt verksamma organisationer, folkbildning, samlingslokaler, kvinnorörelse, nykterhetsrörelse, föreningsråd, kooperation, arbetsgivarorganisationer med flera. Tillsammans organiserar våra medlemmar tiotusentals lokala föreningar i Sverige. Civos välkomnar nya medlemmar!

Civos uppgift att stärka civilsamhället och stärka organisationernas förutsättningar att verka för organisationernas bästa i våra gemensamma frågor att synliggöra civilsamhället och den betydelse det har för enskildas liv och för samhällets utveckling att vara en dialogpart för regeringen i de gemensamma frågorna Det ska vara enkelt att engagera sig (även Facebook)

Uppföljning av politiken för det civila samhället – ur det civila samhällets perspektiv Uppdrag från Ungdomsstyrelsen Idéseminarer kring civilsamhällets bidrag inom Välfärd, Ekonomi och Demokrati Rapport – Aktuell faktaöversikt – Exemplifiering och problematisering (bidrag från några organisationer) – Inledning och avslutande diskussion och slutsatser från Civos Redovisat till regeringen i slutet av mars

Civos uppföljningsrapport 2012 – Vad vet vi? Gertrud Åström Definitioner av ”det civila samhället” – det finns olika Statistiken – stora brister men på väg mot satelliträkenskaper för det civila samhället Medlemskap – 6 miljoner är medlemmar, 25 miljoner medlemskap – men allt är inte inräknat – 25 % av befolkningen står utanför Organisationer – icke vinstdrivande organisationer, varav är ekonomiskt aktiva; anställda; omsättning 212 miljarder kronor – alla är inte inräknade; olika sätt att räkna

Civos uppföljningsrapport 2012 – Vad vet vi? Ideella insatser – personer, motsvarande anställda Idrottens roll i samhället, IRIS-modellen – monetära och sociala värden beräknas Vård och social omsorg – idéburna omsätter 4 miljarder kronor – hinder finns; Överenskommelsens åtgärder bör genomföras, t ex lokala handlingsplaner

Civos uppföljningsrapport 2012 – Vad vet vi? Möjligheter till inflytande – i den svenska modellen ingår samråd och överenskommelser med intresseorganisationer genom hela den politiska beslutsprocessen, Harpsundsandan – politisk påverkan i en öppen gemensam process har försvagats – har förändrats till ökat expert- och tjänstemannastyre – utveckling mot instrumentell styrning av civilsamhället Organisationernas oberoende – hotas av ekonomisk styrning och upphandlingsregler – organisationer som granskar makten får inte stora medel – Idéburet–Offentligt partnerskap ett sätt att bevara självständighet i utförarrollen – ökade organisationsbidrag kan medföra ökad aktivitet, exemplet kvinnoorganisationer – oberoendet är en förutsättning för att kunna påverka samhällsutvecklingen

Exempel Forum för Frivilligt Socialt Arbete – civilsamhället är tvärsektoriellt, men beaktas det i politiken? – engagemanget i välfärden hindras av kortsiktighet – frivillighet kan bidra till att nå Europa 2020-strategins mål: hur ser det svenska reformprogrammet ut? Riksidrottsförbundet – idrottsföreningarna som demokratiskola – satsningar: Idrottens föreningslära och Värdefullt – civilsamhällets särskilda ställning måste försvaras: exemplen moms och konkurrens

…exempel Sveriges Kvinnolobby – identifierar revor i välfärden; exemplet kvinnors ohälsa – tillgång till kunskap om rättigheter viktiga – kortsiktiga bidrag försvårar röstbärarrollen, t ex utredningar Handikappförbunden – roll för enskilda medlemmar men också en samhällspåverkande roll – oroande att stödet i form av bidrag urholkas – oroande att experter och fokusgrupper ersätter demokratiskt utsedd representation Famna – EU-initiativ att tillvarata sociala företag och deras innovation som resurs i tillväxten – civilsamhällets roll i välfärdstjänsterna syns inte i statistiken – saknar en samlad politik för civilsamhällets entreprenörskap

Civos uppföljning av politiken Uppföljningen sker framför allt i förhållande till målet i En politik för det civila samhället, beslutad av riksdagen i december 2009.

Utbildningsdepartementet Mål för politiken Villkoren för det civila samhället som en central del av demokratin ska förbättras. Detta ska ske i dialog med det civila samhällets organisationer genom att: utveckla det civila samhällets möjligheter att göra människor delaktiga utifrån engagemanget och viljan att påverka den egna livssituationen eller samhället i stort, stärka förutsättningarna för det civila samhället att bidra till samhällsutvecklingen och välfärden både som röstbärare och opinionsbildare och med en mångfald verksamheter samt fördjupa och sprida kunskapen om det civila samhället.

Civos slutsatser Statistiken – mer resurser krävs för att få en användbar statistik – delaktighet i utformandet – skilj ut civilsamhället i välfärdsstatistiken Kunskaper om civilsamhället – måste nå beslutfattarna – departement och myndigheter måste samarbeta för välgrundade beslut om civilsamhället

Slutsatser Oberoendet är hotat – minska den politiska bidragsstyrningen – öka organisationsbidragens andel – ge röstbärarorganisationer långsiktiga bidragsförutsättningar – gör en plan för genomförande av dialog och respekt för organisationernas oberoende

Slutsatser Bidragen – stoppa urholkningen, den slår mot förmågan att bidra till samhällets välfärd, ekonomi och demokrati – anpassa bidragen efter civilsamhällets utveckling, där det växer bör bidragen växa Finansieringen – belys civilsamhällets finansieringsbehov på ett samlat sätt, inte bara en fråga i taget – försvara civilsamhällets särart då det gäller moms och konkurrens

Slutsatser Ta tillvara det idéburna engagemanget i samhällsutvecklingen – pröva former för samverkan såsom Idéburet–Offentligt partnerskap – ändra upphandlingsreglerna så att sociala och etiska krav kan ställas – Överenskommelsen bör följas – ta inte över civilsamhällets roll exempelvis genom kommunal volontärorganisering – ta med det civila samhället i beräkningen då den framtida välfärden planeras – skapa en samlad politik för civilsamhällets entreprenörskap och en näringspolitik som omfattar de idéburna organisationerna – ta med i beräkningen sambandet mellan frivilligarbete och arbetstillfällen – ta tillvara organisationernas förmåga att tidigt se sociala problem och behov och vara innovativa utifrån detta