Uppsummering Cyklett, Centralisering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Välkommen till en kort presentation av MPS, en ORR®-produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel för administrationen.
Berättelsen om ”Myran”
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Roland Carlsson Flödeskartläggning.
Hur ska vi transportera?
Planeringssamverkan, klippt ur verksamhetsplanen I Samtrafikens verksamhet ingår att genom planeringssamverkan samordna bytestider och skapa bra förutsättningar.
Logistikens grunder 20p Mål
ATT KUNNA TILL PROV MATMAT03c1
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
Välkomna till Företagets Logistik
Fallet KoS eller när vi fyra blir ett Akt 2 – Administration av lagret
Logistik, Business Logistics
Ruttplanering Vad är det??.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kapitel 11 Prissättning.
INTERNFAKTURERINGINTERNFAKTURERING 1.Skräckexempel 2.Hur det önskvärt borde fungera 3.Vinsterna av ändrade rutiner.
Föreläsning 12 Sammanfattning
Affärsidé - företagets vägvisare
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Key Findings - rekryteringstrender
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Logistik vid husbyggnad
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
SOCIALTJÄNSTEN T1 bokslut 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK - Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten - Fortsatt hög andel nöjda.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, ”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, © Liber 2003 Välkomna till Företagets Logistik Kursansvarig.
Logistik Vad är det?.
Kapitel 15 Budgeten.
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Föreläsning 4 Distribution Produktion Materialförsörjnig Cyklett
Dagens Föreläsning Förberedelse uppgift 2 Produktion
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Logistik, Business Logistics
Transportekonomi Stockholm. Transportekonomi, scoop Dag 1, företagscase och spedition Dag 2, lager Dag 3, Distribution Dag.
Lagerstyrning.
Göteborgs trängselskatter Jonas Eliasson Professor Transport Systems Analysis, KTH Royal Institute of Technology.
NKI nr 2 november 2014 Alingsås lasarett.
NKI nr 2 november 2014 Närhälsan. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och Regionservice.
Produktionsdelen av logistikröret
Cyklett uppg 1 Centralisering Materialförsörjning Produktion
TETS37 Grundläggande logistik Övningscase inför tentan
Dagens Fö Cyklett, rapport 2 Leveransservice Lite repetition SL
Lagerstyrning.
Föreläsning Nyckeltal i Produktion KOP Logistikrörets delar
Välkomna till Logistik
Produktens olika delar
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Föreläsning Lite Cyklett Lönsamhet KOP Logistikrörets delar
Agenda Lagrets Aktiviteter Skäl att ha lager Lagerstyrning.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Presentation av Möblia Hyllsystem AB
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Roland Carlsson.  Att skapa en bild av en produkts flödesväg från leverantör till kund (kan även vara t ex enbart genom den egna produktionen)  Att.
Hur ska vi transportera?
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Susanne Lindqvist SANdvik,
BEERGAME Ett spel som inte handlar om att dricka öl!
Karin Millgård, division Service
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Kund- och leverantörsstyrda lager
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Berättelsen om ”Myran”
Presentationens avskrift:

Uppsummering Cyklett, Centralisering Fö6 Uppsummering Cyklett, Centralisering

Summering nyckeltal R ca 7%, Vm = 8,6 % och KOH = 0,8 (jmf med konkurrenter och branschindex) Lönsamhetsdiagramet, jobba med båda halvorna av DuPont Kassalikviditeten låg, ha koll på denna vid förändringar. Logistiska förändringar borde ge en ökning, men se upp under förändringen. Benchmarking av konkurrenter, Cyklett något lägre KOH

Vad bör Cyklett gå vidare med Binder mycket kapital i början och slutet av röret Marknadskoppla produktionen Se över ej optimerade SL

Uppgift 2 i Cyklett Skall de outsourca transporterna i distributionen? Skall Cyklett Centralisera sin distribution till ett CL i Ödeshög?

Stegen i förändringsarbetet Figur 5.1

Klargör förutsättningarna T&L tranportör Idag hyr vi DL till ett totalt pris av 413 000 SEK/år 1 person jobbar i varje lager a 260 000 SEK/år En förstudie visar att 2 av dessa erbjuds jobb i CL

Totalkostnadsmodell & leveransservice Figur 1.8

Studerat system, uppgift 2c Slutkunder FM SM MF ML FVL 50% Kunder (?/DL) Lev (ca 75) Studerat system

Totalkostnadsmodell, uppgift 2c Med DL Utan DL Differens Lagerhållningskostnader Hyreskostnad Lönekostnad Lagerföringskostnader SL mot efterfrågan Transportkostnader Fjärrtransport Lokaltransport Totalt

Sågtandsmodellen per variant i FVL, efter nedläggning av DL Tid Lagernivå 120+x QIN = 100 MLN SLLT = 20 (samma som tidigare SL i FVL) SLD = x (= en veckas förbrukning, dvs en del av tidigare SL i DL) SL = 20+x 20+x

Diskussion Inte tagit hänsyn till att det ev behövs ytterligare en person i orderdesk i Ödeshög. Det finns marginal i kalkylen för detta. Inga kostnader för den ökade miljöbelastningen

DuPont efter uppg 2

Beslutsunderlag Kalkylen visar att Centraliseringen ökar företagets lönsamhet om volymerna blir oförändrade. Blir känsligare för störningar i distributionen. Gör en känslighetsanalys på volymerna +10% +20% och -10% -20%

Komplettera beslutsunderlaget med Administrationen (orderdesk) kommer att öka på kontoret i Ödeshög. Det finns utrymme i kalkylen att anställa en ytterligare person. Det finns både engångsintäkter (försäljning av lastbil och släp) och engångskostnader (avgångsvederlag till avskedade personer). Minskade materialinköp på 192 cyklar. Genomloppstiden minskar med några veckor. Blir känslig för störningar hos transportören. Vi har inga SL på marknaden. Behöver inhysa ytterligare 192 cyklar i FVL. Dessutom kommer det att behövas fler truckar i lagret pga kundorderplock (tidigare ackumulerade ordrar från DL) Miljöbelastningen Minskad lokal kännedom

Transporter

Trenivåmodellen Figur 3.16

Transporter utan resp. med terminalfunktion Figur 3.17

Exempel på terminalsystem Figur 3.18

Ett exempel på en transport Figur 3.19

Transport Lab nästa vecka Förberedelseuppgift, kommer ut i filarkiv imorgon (tar 1 h att göra). Lab handledaren kollar att ni har rätt siffror på labben. Labben handlar om att ruttplanera JM´s materialanskaffning, från 14 leverantörer, för att få lägsta TK. Ni lämnar in uppgifterna i labben. Tar max 1 h efter labben att sammanställa. På tors-fre nästa vecka finns frågestund för labben och Cyklett rapport 2.

Säkerhetslager Varför? Serv 1 Dimensionering av SL Cyklett Serv 2

Säkerhetslager SERV1 är sannolikheten att inte få brist under en lagercykel (sågtand) dvs mellan två påfyllningar. SERV2 är andelen order som kan levereras direkt från lagret (lagertillgängligheten mätt på orderrad)

SERV1 SL (gardering mot ledtiden) = Säkerhetsfaktor x Standardavvikelsen i ledtiden x Efterfrågan SL (gardering mot efterfrågan) = Säkerhetsfaktor x Standardavvikelsen i efterfrågan x Roten ur ledtiden

Säkerhetsfaktorn, k, vid olika servicenivåer Figur 8.5

SL Cyklett Planera hur Cyklett skall dimensioner sitt SL i nya CL med Serv1. Vilken data behöver Cyklett för att dimensionera sitt SL. Behöver man mäta något?

Serv 2 Nackdel Serv 1: talar inte om hur stora bristerna förväntas bli Bristens storlek är ett viktigt mått, dvs ett uttryck för lagertillgängligheten Serv 2 def som den del av D som kan levereras direkt från lager, dvs ett mått på lagertillgängligheten

Exempel, 1 art nr Brist i en av 20 beställningar, Serv 1 k=95% Lagertillgänglighet kan då vara mycket högre tex om 990 av 1000 artiklar kan levereras (10 kan inte levereras i den 20 beställningen) k=99%

Formeln Serv2 F (k) = ((1- Serv2) Q) / σ

SL = k * Standardavikelsen (totala) = 0,07 * 4,61 = 1 st

Summering exempel Serv 1: med ett SL på 11 st av art ”Tunnel” garderar man sig mot att det inte skall bli brist under en lagercykel med en sannolikhet på 99 %. Serv 1 talar dock inte om hur stora bristerna är. Serv 2: med ett SL på 1 st kommer vi kunna leverera 99 av 100 produkter (i verkligheten alla 100). Serv 2 ger generellt lägre SL men är besvärligare att jobba med praktiskt (kräver passnings- räkning). Därav att den inte används lika mycket

Observera En leveransservice på art nivå på 99 % ger på ordernivå (n orderrader): 0,99 upphöjt till n Ex 10 art i en order