Experiment med vatten Densitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elsa Beskow.
Advertisements

Varför förlorade jag mitt favoritjobb?
Samtala om böcker.
Sagan om den hungriga vargen
Sagan om Piffy.
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
TRYCK Här får du lära dig: Vad menas med tryck
Sorteringslek i skogen
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Varför sjunker stenar när en kork flyter?
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Mellankrigstiden.
Åk 9 - året då det händer -.
Skapa jullåtar i grupp med Garageband Fyra tillfällen av skapande för år sju.
ÄVENTYR MED HÄSTARNA Utflykten Martin och Filippa var ute och red. De red i skogen och tillslut kom de fram till en jättebrant backe. De bestämde sig.
I detta shoppingcenter hade kvinnorna en möjlighet att välja en make bland olika män.....
Lektion 1 Hur kommer det sig att man kan bestämma massan på en kork genom att släppa ner den i ett mätglas innehållande vatten?
Anna Kesselfors, Sunnerbyskolan F-6, Sorunda –
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Mitt arbete om förändringar av Markus och Vilgot
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
EKVATIONSMASKINEN.
Vecka 45 Experiment På måndagen kom Bibbi med en kasse. Vad kan det vara i den? Bibbi hade köpt en maskin som hette moster Hulda. Vad gör man med den ?
Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
En dag bestämde sig en kvinna för att testa om hennes 3 svärsöner verkligen tyckte om henne, eller om de bara lät som det för att göra henne till lags.
Det industriella genombrottet
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Vill du lära dig kort division?
Akvarium november Vi fick ett akvarium utav Tuva och hennes föräldrar. Tyvärr, var lysröret sönder och gick inte att använda. Men barnens entusiasm stillades.
En vacker tjej bjuder hem en ung man för lite “mys”
Luncha och lär! Tempussystemet.
Reportern Frågor på raderna Frågor mellan raderna
Du ÖnskAs en rigtigt gOD jul GOD JUL Först, klicka på stjärnan på julgranen, så vi kan få ljus i den….
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Vi gick även förbi en liten göl där vi såg ganska mycket mygglarver simma i vattnet. Barnen ville inte bara titta på mygglarverna, de ville även undersöka.
Romarrikets uppgång Hur kunde Rom bli så mäktigt? Vad tror ni behövdes? Skriv till jag säger stopp.
Gravitationen = Gravitationskraften = Tyngdkraften
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Flickors psykiska ohälsa
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Fakta om andravärdskriget
Mat och hälsa åk 6.
Utvärdering i HK?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Riktad skrivning Vad är Mesopotamien?
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
SIM TEAM.
Det var en gång en drake som hette Nidaros
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
DEN MAGISKA DÖRREN.
HEJ!.
Stilgrepp.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Slutprojekt II Slöjd i relation till hållbar utveckling Projekt : Tillverka en cirkelsåg.
Två killar är med om ett bankrån och vill nu lösa det på egen hand. Men inte bara det utan även ett mord som dom blir vittnen till. Efter ledtrådar kommer.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Begreppen – flyta - sjunka
1800-talet.
FUNDERA PÅ: Vilken sida kommer att tippa neråt? Nu då? Varför? 10 kg20 kg 10 kg20 kg.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Läs gärna igenom häftet innan ni börjar
Elev loggbok.
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Presentationens avskrift:

Experiment med vatten Densitet

Vi började med att läsa berättelsen om Samuel Plimsoll och om hans arbete med att öka säkerheten för fartyg och sjömän när de färdades på de stora haven. Vi bestämde att vi skulle testa om det Samuel kom fram till verkligen stämmer. Kan man lasta mer i båten om den går i saltvatten?

Detta material använde vi vid vårt experiment. Fyra barn var med vid experimentet och de arbetade i par.

Barn: ”Här står det 1 och l.” Vuxen: ”Det är 1 liter vatten i kannan.”

En liter vatten och två deciliter salt i skålen.

Vi behöver en skål med vatten utan salt. Vuxen: ”Hur många dl tror ni att det behövs för att få en liter vatten i kannan?” Olika svar: ”Fem”, ”två”, ”vet inte”, ”jag tänker svaret inne i mitt huvud.” Vuxen: ”Hur många dl behövdes det till 1 liter? Vad blev resultatet?” Barn: ”10!!”

Vi provar först i saltvatten. Barn: ”Ahh, den välter!” ”Vuxen: Kan vi göra något åt det?” Barn: ”Lägg lite i den hörnan. Det måste bli jämnt.”

Vi gjorde experimentet två ggr i det salta vattnet. Barnen räknade skruvarna. De hade olika tillvägagångssätt. Resultat vid första försöket 42 skruvar. Vid andra försöket: 40 skruvar.

Nu provar vi i vanligt vatten (sött vatten). Barn: ”Stopp!! Inga fler skruvar! Nu sjönk den!”

I det söta vattnet provade vi också två ggr. Vuxen: ”Vad blev resultatet?” Barn: ”Likadant!” Vuxen: ”Vad då likadant?” ”Vad menar ni?” Barn: ”Vi fick 35 och dom fick 35!”

I det salta vattnet kunde vi lasta 42 skruvar som mest. I det söta vattnet kunde vi lasta 35 skruvar. Vuxen: ”Tycker ni att det stämmer att det går att lasta mer i saltvatten?” Barn: ”Japp! 42 är mest”!

”Varför tror ni att det går att lasta mer i det salta vattnet?” Barns kommentarer: Tystnad... ”Vet inte”.... Tystnad.... ”Vet du?” (...produktiva frågor...men de förväntar sig ett svar nu så jag väljer att svara) Vuxen: ”Det gick att lasta fler skruvar i formen som låg i det salta vattnet, därför att det salta vattnet har en högre densitet. I formen som låg i det söta vattnet kunde vi inte lasta lika mycket.” Vid ett annat experiment med sött och salt vatten i samma kärl sa ett barn: ”Saltvattnet är starkt och trycker upp det” (sötvattnet) En femåring funderar över flytförmåga: ” En liten sak flyter för vattnet är mycket tyngre än saken, men en liten sten sjunker för vattnet har inte så mycket kraft, och stenen är liksom starkare.”

Tips på ett experiment man kan gå vidare med är att låta ett ägg eller en potatis sväva mellan sött och salt vatten. ...och det finns många fler experiment.

Lycka till med experimenten! önskar Agneta Malm Eva Fagerström Anette Gustavsson Eva Waldeck