Experiment med vatten Densitet
Vi började med att läsa berättelsen om Samuel Plimsoll och om hans arbete med att öka säkerheten för fartyg och sjömän när de färdades på de stora haven. Vi bestämde att vi skulle testa om det Samuel kom fram till verkligen stämmer. Kan man lasta mer i båten om den går i saltvatten?
Detta material använde vi vid vårt experiment. Fyra barn var med vid experimentet och de arbetade i par.
Barn: ”Här står det 1 och l.” Vuxen: ”Det är 1 liter vatten i kannan.”
En liter vatten och två deciliter salt i skålen.
Vi behöver en skål med vatten utan salt. Vuxen: ”Hur många dl tror ni att det behövs för att få en liter vatten i kannan?” Olika svar: ”Fem”, ”två”, ”vet inte”, ”jag tänker svaret inne i mitt huvud.” Vuxen: ”Hur många dl behövdes det till 1 liter? Vad blev resultatet?” Barn: ”10!!”
Vi provar först i saltvatten. Barn: ”Ahh, den välter!” ”Vuxen: Kan vi göra något åt det?” Barn: ”Lägg lite i den hörnan. Det måste bli jämnt.”
Vi gjorde experimentet två ggr i det salta vattnet. Barnen räknade skruvarna. De hade olika tillvägagångssätt. Resultat vid första försöket 42 skruvar. Vid andra försöket: 40 skruvar.
Nu provar vi i vanligt vatten (sött vatten). Barn: ”Stopp!! Inga fler skruvar! Nu sjönk den!”
I det söta vattnet provade vi också två ggr. Vuxen: ”Vad blev resultatet?” Barn: ”Likadant!” Vuxen: ”Vad då likadant?” ”Vad menar ni?” Barn: ”Vi fick 35 och dom fick 35!”
I det salta vattnet kunde vi lasta 42 skruvar som mest. I det söta vattnet kunde vi lasta 35 skruvar. Vuxen: ”Tycker ni att det stämmer att det går att lasta mer i saltvatten?” Barn: ”Japp! 42 är mest”!
”Varför tror ni att det går att lasta mer i det salta vattnet?” Barns kommentarer: Tystnad... ”Vet inte”.... Tystnad.... ”Vet du?” (...produktiva frågor...men de förväntar sig ett svar nu så jag väljer att svara) Vuxen: ”Det gick att lasta fler skruvar i formen som låg i det salta vattnet, därför att det salta vattnet har en högre densitet. I formen som låg i det söta vattnet kunde vi inte lasta lika mycket.” Vid ett annat experiment med sött och salt vatten i samma kärl sa ett barn: ”Saltvattnet är starkt och trycker upp det” (sötvattnet) En femåring funderar över flytförmåga: ” En liten sak flyter för vattnet är mycket tyngre än saken, men en liten sten sjunker för vattnet har inte så mycket kraft, och stenen är liksom starkare.”
Tips på ett experiment man kan gå vidare med är att låta ett ägg eller en potatis sväva mellan sött och salt vatten. ...och det finns många fler experiment.
Lycka till med experimenten! önskar Agneta Malm Eva Fagerström Anette Gustavsson Eva Waldeck