Länsstyrelsen Material insamlat hösten 2014 Powerpoint sammanställd, 2015, av Daniel Larsson, utredare, Linnéuniversitetet
Bakgrund 103 svarande = 62 procent Medianålder år ( ) 61 procent kvinnor, 38 procent män 98 procent födda i Sverige 89 procent båda föräldrar födda i Sverige Ca 20 procent uppväxta i storstadsregion (Stockholm, Göteborg, Malmö) Ca 17 procent boende i storstadsregion i dag (Stockholm, Göteborg, Malmö)
Bakgrund (forts.) Studie- o ämnesbakgrund inom samhälls-, natur- och humanvetenskap Ca 17 procent högskoleexamen (varav flera även har fil.kand. eller fil.mag. examen) Ca 48 procent fil.kand. Ca 27 procent fil.mag. Ca 3 procent fil.lic. och 5 procent fil.dr. Utbildningar med störst betydelse (upplevd) inom arkeologi och bebyggelseantikvariska program
Bakgrund (forts.) 93 procent är tillsvidareanställda 93 procent är nöjda med sin anställningsform 66 procent arbetar heltid och trivs med det 21 procent arbetar heltid men hade velat arbeta mindre
Tid på nuvarande arbetsplats
Yrkesposition 17 procent har chefsposition (på någon nivå) 53 procent av chefspositionerna besätts av kvinnor 14 procent av kvinnorna är chefer 21 procent av männen är chefer
Chefsposition och ålder
Position och ambition
Föräldrars utbildningsnivå
Föräldrars yrkesområde
Familjebakgrund
Dina arbetsuppgifter kräver särskild utbildningsbakgrund 82 procent anser att deras arbetsuppgifter kräver en särskild utbildningsbakgrund Kvinnor: 78 procent (Ja) Män: 87 procent (Ja) 40-talister: 100 procent (Ja) 50-talister: 86 procent (Ja) 60-talister: 76 procent (Ja) 70-talister: 87 procent (Ja) 80-talister: 100 procent (Ja)
Antal arbetsplatser som respondenten haft inom MK-området
Totalt antal verksamma år inom MK- området
Arbete och fritid
Arbete och status
Vägen till MK-området
Tankar på att lämna MK-området
I vilken utsträckning man arbetar med mångfaldsdimensioner på arbetsplatsen (i mycket stor och ganska stor utsträckning)
Tre påståenden om mångfald
Har du på ditt jobb utbildats i mångfaldsfrågor?
Skulle du vilja ha fortbildning i mångfaldsfrågor?
Instämmer helt/delvis i tre påståenden om mångfald
Är det viktigt att studenter som går akademiska utbildningar som utbildar sig för musei- och kulturarvsområdet representerar samhället i stort (med avseende på kön, klass, etnicitet etc.)?
Är det viktigt att personalen inom musei- och kulturarvsområdet representerar samhället i stort (med avseende på kön, klass, etnicitet etc.)?