Matematiklyftet 2012-2016 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

En övning i att formulera sig matematiskt
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Välkomna till Mattenätverket F-5!
Borlänge 13 maj 2014.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Ett arbetsområde om poesi
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
i kommuner, landsting/regioner
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Läslyftet det senaste nuläget.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Välkommen till Braås skola
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
BFL Bedömning för lärande
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
En fråga per elev – bråk år 6
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Skolutveckling tillsammans, Topp
Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet
Varför just ämnet fysik?
Kapitel 2, mattespananrna
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Dialogmöte förskoleklass
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Matematiklyftet 2012-2016 1

Matematiklyftet Bakgrund Syfte Organisation Exempel 2

Varför? - Bakgrund 3 Sänkta resultat i TIMSS, PISA och NP de senaste 10 åren Alltför mycket enskild räkning Eleverna erbjuds inte möjlighet att utveckla alla förmågor. Regeringen ger Skolverket i uppdrag att utforma en forskningsbaserad didaktisk utbildning Forskning visar på att regelbunden kollegial utbildning med externt stöd ger framgång 3

Skolverkets förslag Utredningen gav samstämmiga resultat * Inget slår en skicklig lärare * Kollegialt lärande med externt stöd * Ett aktivt, engagerat, deltagande och drivande skolledarskap är en förutsättning för att ett förändrings- och utvecklingsarbete ska bli framgångsrikt. 4

Regeringens beslut Didaktisk fortbildning för alla matematiklärare Utbildningsinsatser för rektorer och matematikhandledare Lärportalen för matematik – webbresurs Statsbidrag kan sökas för lärare och handledare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning Stödmaterial tas även fram för förskolan/förskoleklass 5

Vad? - Syfte och Mål Mål: Att utveckla undervisningskulturen och fortbildningskulturen på skolorna Syfte: Att öka elevers måluppfyllelse i matematik genom att stärka matematikundervisningen 6

Matematiska förmågor Lösa problem Resonera Kommunicera Begrepp Metoder

Chokladbollar Till 20 chokladbollar går det åt 100 g margarin, 2 dl strösocker, 3dl havregryn och 3 msk kakao. a) Hur mycket av varje ingrediens går det åt till 10 chokladbollar? b) Hur mycket av varje ingrediens går det åt till 30 chokladbollar? c) Om man bara har 250 g margarin hemma men gott om övriga varor, hur många chokladbollar kan man göra då? d) Hitta på ett eget liknande problem. Lös det.

Vem? - Skolverkets ansvar Utbilda rektorer och matematikhandledare i samarbete med NCM Ge statsbidrag till huvudmän Utarbeta webbaserad lärportal ihop med NCM Utvärdera och stå för uppföljning 9

Vem? - Huvudmannens ansvar Göra en nulägesanalys på kommunnivå Ge förutsättningar för ett bra genomförande Utarbeta en kommunal plan för 2013-2016 Kommunicera planen med rektorer, handledare och lärare Ekonomiskt redovisningsansvar 10

Vem? - Rektors ansvar Kontinuerligt delta i Skolverkets fortbildning av rektorer i Matematiklyftet Göra nulägesanalys av skolan Skapa förutsättningar för lärande möten Tillsammans med handledare utarbeta en plan på skolnivå Vara ett stöd för de deltagande lärarna 11

Vem? - Handledarens ansvar Kontinuerligt delta i Skolverkets fortbildning av handledare i Matematiklyftet Tillsammans med rektor göra en plan Ha regelbunden kontakt med lärarna Vara ett stöd för de deltagande lärarna Ge lärarna kännedom om modulerna 12

Vem? – Matematiklärares ansvar Vara aktiva under modularbete Förbereda sig genom att ta del av det material som finns på Lärportalen Delta i samplanering och gruppdiskussioner med kollegor Genomföra de klassrumsaktiviteter /lektioner som ingår 13

Likhetstecknets innebörd 8 + 4 = + 5 Åk 1-6 Mindre än 10 % svarade rätt

Missuppfattningar – några elevexempel 8+4 = __ + 5 Elev A: Det är 12. -Hur vet du att det är 12? -För att det är svaret. Jag räknade 8, 9, 10, 11, 12. Vad tänker du om 5:an som står där? Den är bara där. Den har ingenting att göra med 8 och 4. Den betyder ingenting. De kanske bara har tagit med den för att förvirra. Ibland sätter vår lärare in extra tal när vi löser problem för att vi ska tänka på vad vi ska addera och subtrahera

8 + 4 = __ + 5 Elev B: Det är 17 Hur kom du fram till det? -Därför att jag vet att 8 + 4 är 12 och 5 till är 17. -Varför adderade du de talen? -För att plustecknet betyder att man ska addera. -Men 8 + 4 står på ena sidan av likhetstecknet och 5 på den andra sidan? -Ja, men man måste addera alla tal. Det är det som det betyder

Likhetstecknets betydelse Att få elever att uttrycka sig specifikt om vad de tror att likhetstecknet betyder, är ett första steg för att de ska kunna förändra sina uppfattningar eleven accepterar några matematiska uttryck som sanna, även om de inte har formen a + b = c. Det kan vara 8 = 5 + 3, 8 = 8, 3 + 5 = 8 + 0 eleven uppfattar att likhetstecknet betecknar en relation mellan två ekvivalenta tal. Här jämför eleverna talen till vänster och höger om likhetstecknet genom att beräkna båda sidorna eleverna kan jämföra de matematiska uttrycken utan att utföra beräkningar. Ex. 57 + 86 = __ + 84