Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.
Först av allt samlade vi tomförpackningar och gjorde listor över vilka varor vi hade.
Vi tog sedan en promenad ner till vår affär, där vi kontrollerade vad de olika varorna kostade. Tillbaka på fritids igen, prissatte vi alla varor, samt märkte alla hyllor, så varje vara fick sin egen plats.
Vår kassaapparat laddade vi med tio-, fem- och enkronor. De som ville handla fick varsin tjugokronorssedel.
Ganska snart uppstod problemet att man inte fick så många varor för tjugo kronor. Vi uppmanade då barnen att samarbeta två och två eller tre och tre, för att få mera pengar att handla för.
Barnen turades om att sitta i kassan och att handla.
LGR-11 Centralt innehåll i matematik årskurs 1-3 -centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning och vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Metodernas användning i olika situationer. Allmänna råd och kommentarer Kvalitet i fritidshem Skolverkets allmänna råd 2007 Fritidshemmets uppdrag Det är viktigt att personalen utformar verksamheten så att fritidshemmet kompletterar skolan både tids - och innehållsmässigt, erbjuder barnen en meningsfull, stimulerande och utvecklande fritid som är varierad och utgår från barnens behov och intressen och förenar omsorg och pedagogik som stödjer barnets fysiska, intellektuella, sociala och emotionella utveckling.
Pedagogernas reflektioner: Vår upplevelse var att vissa barn saknar kunskaper om pengars rätta värde, hur man växlar upp till tjugo kronor, samt vad våra dagligvaror faktiskt kostar. Det behövdes hela tiden en vuxen i ”affären” på grund av att barnen gärna ville tillverka mera sedlar i högre valörer.