Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Den svenska förskolan.
Handlingsplan för matematikutveckling
Matematik med föräldrar
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kyrkskolans fritidshem
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
VART SKA VI…?.
STATARNA På 1800-talet i Sverige jobbade människorna med jordbruk. För att mäniskorna kunde hitta jobb måste de var gifta. De jobbade mycket men de fick.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
- Konsten att ge feed-back
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2012
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Livskunskap för de allra yngsta
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Mitt fritids – rutiner och kompisar
för att synliggöra fritidshemspedagogiken?
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Kyrkskolans fritidshem
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Läroplansträff fritidshem
Agneta Kristensson
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
En arena för lek och kompisskap
Välkomna till Landvetterskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Hur kan vi förstå begreppet?
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Riktlinjer för godkännande och bidrag Gemenamma riktlinjer – men specificerade för respektive verksamhet: Förskola Fritidshem Pedagogisk omsorg Grundläggande.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
SKÄRSÄTRA SKOLAS FRITIDSHEM
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Matematik 1a. Centralt innehåll Taluppfattning, aritmetik Metoder för beräkningar med reella tal skrivna på olika former inom vardagslivet och karaktärsämnena,
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Fritidshem på Knappekulla
Integritet läroplansanalys.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Nätverk för lärare på fritidshem
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
IUP för fritidshemmet Hämtad från Loviselundsskolan
Presentationens avskrift:

Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.

Först av allt samlade vi tomförpackningar och gjorde listor över vilka varor vi hade.

Vi tog sedan en promenad ner till vår affär, där vi kontrollerade vad de olika varorna kostade. Tillbaka på fritids igen, prissatte vi alla varor, samt märkte alla hyllor, så varje vara fick sin egen plats.

Vår kassaapparat laddade vi med tio-, fem- och enkronor. De som ville handla fick varsin tjugokronorssedel.

Ganska snart uppstod problemet att man inte fick så många varor för tjugo kronor. Vi uppmanade då barnen att samarbeta två och två eller tre och tre, för att få mera pengar att handla för.

Barnen turades om att sitta i kassan och att handla.

LGR-11 Centralt innehåll i matematik årskurs 1-3 -centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning och vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Metodernas användning i olika situationer. Allmänna råd och kommentarer Kvalitet i fritidshem Skolverkets allmänna råd 2007 Fritidshemmets uppdrag Det är viktigt att personalen utformar verksamheten så att fritidshemmet kompletterar skolan både tids - och innehållsmässigt, erbjuder barnen en meningsfull, stimulerande och utvecklande fritid som är varierad och utgår från barnens behov och intressen och förenar omsorg och pedagogik som stödjer barnets fysiska, intellektuella, sociala och emotionella utveckling.

Pedagogernas reflektioner:  Vår upplevelse var att vissa barn saknar kunskaper om pengars rätta värde, hur man växlar upp till tjugo kronor, samt vad våra dagligvaror faktiskt kostar.  Det behövdes hela tiden en vuxen i ”affären” på grund av att barnen gärna ville tillverka mera sedlar i högre valörer.