Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Egen berättelse Du ska skriva en egen berättelse. Det är du som bestämmer handling, huvudpersoner och platser. Innan du börjar: tänk ut berättelsens handling noga. Gör gärna en tankekarta. *LÄRARE: GÅ IGENOM MED ELEVERNA KORT OM BERÄTTELSER. ANVÄND GÄRNA KLASSKLURS BERÄTTELSEUPPGIFTER UNDER SVENSKA
Och vad ska jag tänka på? Tänk på att beskriva tydligt vad personen gör. Använd gestaltande beskrivningar (T.ex. Erik tassade ut istället för Erik gick ut). Använd dialoger och mellanbeskrivningar. Använda skiljetecken och punkt. Använda stor bokstav Dela in texten i stycken. *LÄRARE: GÅ IGENOM DETTA MED ELEVERNA INNAN BILDBYTE. DE MÅSTE FÖRSTÅ TYDLIGT VAD DE SKA TÄNKA PÅ.
Fixa dialoger Ett exempel på en dålig dialog: -Hej, sa Lucas. -Hej, sa Erik. -Hur mår du? frågade Lucas. -Bra, svarade Erik. DENNA DIALOG BLIR TRÅKIG ATT LÄSA OCH BERÄTTAR INTE SÅ MYCKET. *LÄRARE: LÄS TEXTEN FLERA GÅNGER OCH FRÅGA ELEVER INNAN DU BYTER BILD.
Så hur fixar jag detta? Använd ordet "sa" mindre gånger. Man förstår oftast ändå vem som säger något. Lägg till mellanbeskrivningar. Lägg till mer vad personerna gör, t.ex. "och dunkade honom i ryggen" *LÄRARE: GÅ IGENOM HUR ELEVERNA SKA FIXA DETTA.
KLASSKLURS KOM I HÅG: Bra texter är texter med bra dialoger, texter som ritar upp en bild i huvudet, helt enkelt texter som man vill fortsätta läsa! Kom i håg: bra dialoger! Använd punkt, mellanslag och skiljetecken. Dela in texten i stycken. Bit inte på pennan! Ha kul! *LÄRARE: KORT KOM IHÅG LISTA. GÅ IGENOM VISA VARJE GÅNG ELEVERNA SKA SKRIVA
Börja skriv! Nu är det dags att börja skriva! Du kan skriva på papper, på dator eller i skrivhäfte. LYCKA TILL!
INFORMATION Presentation skapad av KlassKlur www.klassklur.weebly. com Ta ej bort denna länk eller information. Roligt att du laddat ner filen! Vad tycker du? Skicka ett mail till w04@e-post.ninja Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler.