Riktlinjer för överflyttning av sociala ärenden mellan stadsdelarna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Myndighets-presentation
Advertisements

Individuppföljning inom äldreomsorgen.
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Byta ungdomar mellan kommuner- är det möjligt?. SJÄLVKLART!!!
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Riktlinjer för övergångar. Bakgrund  Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän  Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner  Utredning.
Familjehemsenheten Angered
Handläggning enligt SoL
Uppsökande och förebyggande arbete
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Barn som far illa Region Skåne
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Socialtjänstlagen, SoL
Utlämnande av allmän handling
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Ändra till startrubrik
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Ulf Uddsten FUB. –Boendet är anpassat till 3-5 funktionshindrade. –Personal är tillgänglig dygnet runt. –De boende har tillgång.
Synpunkter, klagomål och beröm
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Vräkningsförebyggande riktlinjer Gemensamt uppdrag i det vräkningsförebyggande arbetet Stadsdelsnämnderna och de kommunala hyresvärdarna i Göteborg har.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Innehåll i föreläsningen
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Barnrätt Professor Anna Singer Uppsala universitet.
Juridik. Jurist inom LiV Handlägger juridiska frågor inom alla områden som förekommer inom landstinget. dokumentation, ansvar, delegering, psykiatrisk.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Stockholms stad Serviceförvaltningen PROCESS- OCH GRÄNSSNITTSBESKRIVNING KC Förskola.
Hantering av överklaganden i antagningsärenden Kajsa Beckman, Antagningsgruppen KTH.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
PROCESS GENOMFÖRANDEPLAN
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Oredlighet i forskning; Reflektioner från KI Ett medicinskt universitet Karin Dahlman-Wright Arbetsgivardagen 6 December,
1:e socialsekreterarrollen
Nyanlända elever.
Nya ärendetyper på Mina sidor - Gemensam inlämningsfunktion
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
1:e socialsekreterarrollen
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Rutin orosanmälan Granskad och beslutad av Hälso-och politiska avdelningen, Carsten Regionövergripande rutin (ersätter tidigare lokala varianter/versioner)
SSPF Socialtjänst – Skola – Polis – Fritid
God Man till ensamkommande barn
Migrationsverket Liliane Ståhle och Linn Togelius
Diariefört ärende och handling
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Längre eller upprepad frånvaro
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
1:e socialsekreterarrollen
Det kommunala ansvaret för personer som faller utanför lagen om mottagande av asylsökande m.fl. (LMA)
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Riktlinjer för överflyttning av sociala ärenden mellan stadsdelarna 2015-05-27

Tvister inom staden Tvister inom staden handläggs av juridiska avdelningen Tvister mellan stadsdelar handläggs primärt genom medlingskommissionen RUTIN: Enhetschefsnivå i respektive SDN Gemensam begäran om tvistlösning Ostridiga omständigheter framgår av begäran. Utöver detta kan respektive SDN framföra sina argument Avidentifierade handlingar Den som inte accepterar kommissionens beslut kan vända sig till 1:e stadsjurist för beslut. Vi vill inte att tvister inom staden ska behöva gå till domstol, och därför har det uttalats att juridiska avdelningen ska handlägga tvister inom staden. Förste stadsjuristen har delegation att lösa sådana tvister. När det gäller tvister mellan stadsdelarna så är det medlingskommissionen som handlägger sådant. Medlingskommissionen består av representanter från stadsdelarna, social resursförvaltning, avdelningen för individ- och familjeomsorg samt funktionshinderfrågor på SLK och juridiska avdelningen.

Övergripande riktlinjer Professionell bedömning Reglerna får aldrig tillämpas så att ingen stadsdel tar ansvar för individen Arbetsbelastning är aldrig ett skäl till att överflytta ärenden, eller att fördröja mottagandet av ärenden Ärenden som lämnas över till en annan stadsdel ska så snart som möjligt tas emot i den mottagande stadsdelen och avslutas av den överlämnande stadsdelen Överflyttningen av ett ärende ska bygga på en professionell bedömning om när ett ärende ska överflyttas. Bedömningen ska baseras på ett barn- och klientperspektiv. Den mottagande stadsdelen förutsätts ha förtroende för den bedömning som gjorts innan begäran om överflyttning. Reglerna får aldrig tillämpas så att ingen stadsdel tar ansvar för individen. Den förvaltning som den enskilde vänder sig till har alltid ett primärt ansvar för ärendet och är skyldig att ta sig an detta, såvida man inte direkt kan hänvisa till någon annan stadsdelsförvaltning eller till Socialjouren, som förklarar sig beredda att ha hand om ärendet. Det finns inget hinder mot att en mottagande stadsdel tar emot en person/familj snabbare än vad som krävs enligt reglerna, om det finns skäl för att överflyttning sker snarast möjligt. Det finns heller inget hinder mot att en stadsdel avvaktar med en överflyttning enligt reglerna om detta skulle vara lämpligt för den enskilde personen/familjen.

Detaljregler Personer med fast bostad - undantag från vistelseprincipen Tillfälliga vistelser - 1-årsregeln Ungdomar som flyttat hemifrån Personer utan bostad 4-veckorsregeln/fördelning 1-årsregeln Undantag från att stadsdelen där den fasta bostaden är belägen ska handlägga ett ärende är om det finns ett öppet ärende hos en annan stadsdel alternativt om en person tillfälligt bor i en annan stadsdel (exempelvis pga våld) så handläggs ändå ärendet av hemmastadsdelen om man inte kommer överens om något annat mellan stadsdelarna. Om en person/familj flyttar från sin bostad under en på förhand bestämd tid om max ett år, ska ett ärende ändå handläggas av stadsdelen där den permanenta bostaden är belägen. Om en person ur en familj tillfälligt, under max ett år, vistas på annat håll ska ärendet ändå handläggas av den stadsdel där familjen är bosatt. Ungdomar som på grund av skolgång är bosatta på annat håll ska handläggas tillsammans med föräldrarna. Mellan 18 och 21 år gäller detta om den unge genomgår grund- eller gymnasieutbildning. Övriga ungdomar, som har flyttat hemifrån, ska handläggas inom den stadsdel där den unge är bosatt om den unge har fyllt 15 år, har eget hushåll och är folkbokförd på adressen. Avgörande är om den unge har en självständig ställning i förhållande till sina föräldrar. Utan fast bostad men har vistats i en stadsdel mer än fyra veckor == handläggs av den stadsdelen. Utan fast bostad som söker bistånd till boende och har vistats i stadsdelen kortare tid än fyra veckor == handläggs av socialjourens fördelningsprojekt (socialjouren utreder inledningsvis och fördelar ärenden mellan stadsdelarna enligt en turordningslista) Undantag: Om en person varit aktuell på ett socialkontor under de senaste 12 månaderna så fördelas ärendet till den stadsdelen.

Ansvar för utredning av barn Om en anmälan om barn som far illa inkommer till en stadsdel och barnet har två vårdnadshavare i olika stadsdelar gäller följande: Stadsdelsförvaltningen där barnet är folkbokfört ansvarar i första hand Om inte detta fungerar bör SDF ha en dialog med varandra och komma överens om handläggningen Om inte detta fungerar ska ärendet anmälas till medling

Personer som flyttat till annan stadsdel Fast adress Pågående processer i domstol Ambulerande tillvaro/oklara boendeförhållanden LVU/LVM

Personer som flyttat in från annan stadsdel Placering/LVU Vård- och behandling Övrigt bistånd

Övrigt LSS överflyttas som HR direkt Kommunalt kontrakt överflyttas vid övertagande Ingen skyldighet att ta över ärenden under pågående utredning Icke verkställda beslut - den SDN som fattat beslut är ansvarig tills annan tagit över