Regler för citatteknik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
om företaget där du gör din praktik!
3. Text Välkommen till övning 3. Här kommer du få lära dig bra grejer. Texthantering är något du bör kunna när du jobbar med Powerpoint. Det svåra är att.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Referat En sammanfattning.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Släktskapsregeln för 6a
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Insändare Påverka med ord #3.
Intervju inför ViV-projektet.
Att skriva en artikel.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Satsdelar.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Ett arbetsområde om poesi
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
SVENSKA.
Huvudsatser och bisatser
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Debattera.
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Litterära och retoriska begrepp
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
SIM TEAM.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Skriva noveller.
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Referat Hur och mall.
Skrivregler & grammatik
om företaget där du gör din praktik!
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Att Skapa Serier.
Textilarbete Alice Höök.
MAKTLEKAR.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Referat Vad är det?.
Att referera och ange källa!
Essäprov = uppsats.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att referera och ange källa!
STUDIETEKNIK.
Satsbegreppet. Begreppen mening och sats På svenska talar man ofta om meningar och satser, men på tyska finns inte begreppet mening. På svenska används.
Några viktiga regler angående SKILJETECKEN. Rubriken ● Slutar aldrig med en punkt ● Kan sluta med ! eller ?
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Några viktiga regler angående
Dikt och poesi.
Några viktiga regler angående
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Några viktiga regler angående
Presentationens avskrift:

Regler för citatteknik Med exempel ur Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren och Alkemisten av Paulo Coelho

Vaddå citera? Att citera innebär att man i sin egen text ordagrant återger vad det står i den källa man hänvisar till. Citatet, d.v.s. den bit av källtexten man återger i sin egen text, får alltid ”citattecken” omkring sig. När man citerar får man inte ändra på någonting alls (inte ens rätta tryckfel eller ändra stor bokstav till liten) utan måste skriva av källtexten exakt. Om man ändå måste ändra någon detalj i citatet (t.e.x. en stor bokstav som i källan inleder en meningen men som hamnar i mitten av din mening) sätter man ändringen inom [hakparenteser].

När citerar man? Man citerar när man av någon anledning vill att ens läsare ska veta exakt hur något är uttryckt i källan. Ofta går det lika bra att hänvisa till källan utan att citera. Då berättar man istället med egna ord vad där står. Det betyder inte att man t.ex. måste byta ut alla källans ord mot synonymer. När man skriver om skönlitteratur kan det vara mera motiverat än annars att citera eftersom det exakta sättet som författaren uttryckt sig på kan ha en viktig betydelse.

Hur tar man ut citat? Du väljer själv precis vilken bit av texten du citerar. Du behöver alltså inte citera hela satser eller meningar. Ett citat kan vara allt från ett ord till flera meningar långt. Du ”klipper ut ” en bit som innehåller just det som du vill lyfta fram med ditt citat – varken mer eller mindre.

Punkt, punkt, punkt... I början och slutet av ett citat behövs inte tre punkter (inte heller fast citatet börjar eller slutar mitt i en mening). /.../ eller [...] används bara om man tar bort en bit i mitten av stället man citerar - för att det är onödigt för det man vill visa med citatet eller för att citatet skulle bli onödigt långt annars. Man kan ändå inte ta bort något ur mitten av ett citat om inte det som blir kvar hänger ihop både grammatikaliskt och innehållsmässigt.

Hur fogar man in citat i sin text? När du placerar in ett citat i en av dina meningar måste meningen i sin helhet fungera grammatikaliskt: Ordföljden måste vara korrekt, meningen måste vara fullständig och tanken med varför detta ställe citeras måste vara klar och begriplig. Detta är den stora utmaningen med citatteknik för många!

Vad ska jag undvika? Rada inte en massa små citatbitar efter varandra med kommatecken emellan i samma mening. Ett enskilt citat behöver nästan alltid finnas i en egen mening som klargör idén med citatet. Ibland gör man s.k. blockcitat (citatet utgör ett eget stycke i texten) när man citerar långa bitar, men det behöver du sällan eller aldrig i dina modersmålstexter. Mera troligt är att du behöver detta i realämnesprojekt.

Exempel Sen hände det. Och någonting underligare har jag aldrig varit med om. Rätt som det var stod jag bara framför grinden och läste på den gröna skylten: Bröderna Lejonhjärta. Hur kom jag dit? När flög jag? (Astrid Lindgren, Bröderna Lejonhjärta, 1973) Du vill återge den röda meningen i din egen text. Då kan du t.ex. göra på följande sätt: Utan citat: Jagpersonen säger att han aldrig har varit med om någonting underligare. ”Och någonting underligare har jag aldrig varit med om”, säger jagpersonen. Jagpersonen säger: ”Och någonting underligare har jag aldrig varit med om”. Jag personen säger att han aldrig varit med om ”någonting underligare”.

Gör inte såhär (Astrid Lindgren, Bröderna Lejonhjärta, 1973) Vilken tur att vi hade hamnat här! Just här i Körsbärsdalen, där livet var så där lätt och enkelt som Jonatan sa. Det kunde inte vara lättare och enklare och roligare än som en sån här morgon. (Astrid Lindgren, Bröderna Lejonhjärta, 1973) Du vill citera den röda meningen i din text. Jagpersonen säger att ”Det kunde inte vara lättare och enklare och roligare än som en sån här morgon”. = FEL Varför är det fel? I din mening är Jagpersonen säger att huvudsats och citatet blir bisats och skulle då kräva bisatsordföljd, d.v.s.: Jagpersonen säger att det inte kunde vara... Men du får ju inte ändra på ordföljden i citatet!

Några regler om skiljetecken i citat Ha aldrig både kolon och att före ett citat. Alltså Coelho skriver att ”[n]är du vill någonting verkar hela universum för att du skall kunna uppnå det”. [n] här p.g.a. att källan har stort N Eller  Coelho skriver: ”När du vill någonting verkar hela universum för att du skall kunna uppnå det”. Efter kolon kan man ha stort N.

När citatet är en hel mening som avslutas med punkt a) Citatets punkt behålls när citatet föregås av kolon.  I Alkemisten skriver Coelho: ”När du vill någonting verkar hela universum för att du skall kunna uppnå det.” b) Citatets punkt behålls när citatet både inleder och avslutar en mening. ”När du vill någonting”, skriver Coelho, ”verkar hela universum för att du skall kunna uppnå det.” Alltså Inte .”. i slutet av meningen!

I alla andra fall stryks citatets egen punkt T.ex. Det Coelho vill betona är att ”[när] du vill någonting verkar hela universum för att du skall kunna uppnå det”. Alltså Citatets egen punkt stryks och du sätter en egen punkt till sist för att avsluta hela meningen. Gäller också för andra skiljetecken. T.ex: Vad menar Coelho när han skriver ”[n]är du vill någonting verkar hela universum för att du skall kunna uppnå det”? Alltså Inte .”? i slutet av meningen.

Citatets ? eller ! stryks när citatet avslutar en mening som är en fråga eller ett utrop T.ex. Varför låter Coelho pojken ställa frågan ”[v]arför måste jag då lyssna till mitt hjärta”? Alltså Inte ?”? i slutet av meningen.

Undvik alltså hopning av tecken Ett undantag: Punkt vid förkortning som avslutar ett citat behålls även när det kommer en punkt efter avslutande citattecken. T.ex. Han upprepade det han tidigare sagt om att ”ta med sig karbiner, rep, slingor m.m.”.

Citat i citat När ett citat innehåller ett annat citat omges det inre citatet med enkla citattecken (apostrofer) och det yttre med dubbla. T.ex. Coelho skriver: ”Pojken fick som svar att 'det är skrivet' var den rätta översättningen av ordet.” Undvik konstruktioner där enkelt citattecken omedelbart följs av dubbelt citattecken.

Markering av radbyte i citat ur dikt När du citerar en bit av en dikt som sträcker sig över flera rader markerar du de ställen där dikten i sin originalversion har ett radbyte med snedstreck. T.ex. ”Nu är morgonljus / och vatten”