Vad är en KATA? www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
EN Kata är en rutin som du tränar, så att mönstret blir en vana och ger dig nya färdigheter Kan ge exempel från vardagen (t.ex. från musik, sport, lära sig cykla …) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Idag ska vi träna stegen i Förbättringskatan Det är en rutin som du kan använda för att uppnå tuffa mål www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
FÖRBÄTTRINGSKATA - de fyra stegen 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd Läs igenom stegen i ordningen på bilden från 1 till 4 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
1. Utmaning 3. Mål- tillstånd Du behöver inte nå den övergripande utmaningen direkt. 1. Utmaning Vägen är inte förutsägbar eller rak. Du experimenterar för att komma till nästa måltillstånd, det gör det vetenskapligt. 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
För denna övning kommer vi lägga ett 15-bitars pussel flera gånger. Ni skall mäta hur lång tid det tar varje gång www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
TRE SAKER att göra Kom på ett team-namn Välj vem i ert team som tar tiden Personen får en timer Ge tidtagaren en klocka eller låt de använda sin smartphone Be de olika rollerna räcka upp sin hand Fråga alla lag efter deras namn Välj en person som skriver ner fakta Personen antecknar på blanketten www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Bygg nu pusslet en gång! Studera bilden. Ta bort pusselbitar från ramen. Lägg undan ramen Se till att alla lag har ett pussel, penna, formuläret samt reflektionskort Bygg nu pusslet en gång! www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
DAGENS regler (1) Startläge (2) Alla lag börjar samtidigt - Pusselbitar blandas slumpmässigt - Bitarna läggs med bildsidan nedåt i en stapel - Händerna platt på bordet (2) Alla lag börjar samtidigt a. Läraren ropar START b. Bygg pusslet c. Notera den tiden på blanketten (3) Skriv INTE på pusslet Läs igenom reglerna www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Låt oss gå igenom de fyra stegen i förbättringkatan www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
15 Steg 1: Förstå utmaningen 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd sekunder 2. Nuvarande tillstånd Bilden är animerad Utmaningen är att bygga pusslet på 15 sekunder, det är ett långsiktigt mål. Oftast får vi en utmaning, det är oftast inte något vi väljer själv! 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Viktigt: Förstå utmaningen Vi möter ofta utmaningar i livet. Det är inget att oroa sig över! En utmaning ger oss ofta en bra riktning. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Fånga nuvarande tillstånd Steg 2: Fånga nuvarande tillstånd 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd Vad var er tid i försöket OK, det är er startpunkt 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Låt oss fastställa utgångsläget i ditt team Notera er tid här www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Fånga nuvarande tillstånd Viktigt: Fånga nuvarande tillstånd Det är viktigt att förstå var du är, innan du tar fram nästa mål. Sätt inte mål slumpmässigt. Ett lag ska känna att deras mål är relevant. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Ta fram nästa måltillstånd Steg 3: Ta fram nästa måltillstånd 1. Utmaning Vilken tid vill ert team uppnå under denna lektion? 3. Mål- tillstånd 15 sekunder 2. Nuvarande tillstånd Vilken tid vill ni uppnå under lektionen Lagen får 90 sekunder att diskutera igenom det. Timer startar på nästa sida 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Vilken tid vill ert team uppnå under denna lektionen? www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Rita in ert MÅLTILLSTÅND på experiment-blanketten MT Markera ert mål på formuläret med en horisontell linje www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Ta fram nästa måltillstånd Viktigt: Ta fram nästa måltillstånd Du behöver inte ta dig an den stora utmaningen direkt. Vad är ditt nästa mål på vägen dit? Du vet inte i förväg exakt hur du kommer att uppnå ett måltillstånd. Det är helt normalt. Nu måste ni experimentera! www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Genomför experiment mot nästa måltillstånd Steg 4: Genomför experiment mot nästa måltillstånd 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd Nu får ni göra experiment mot ert måltillstånd 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Planerar ert första EXPERIMENT Före varje runda, skriver ni ner de idéer ni vill testa på “experiment-blanketten” Skriv ner idéer för ert första experimentet Teamen får 90 sekunder att diskutera och komma överens om sitt första experiment.
Vad är ert första experiment ? www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Genomför experiment mot nästa måltillstånd Steg 4: Genomför experiment mot nästa måltillstånd 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd Nu får ni göra ert första experiment 4. Genomför ert första experiment och notera tiden www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Reflektera över varje experiment Efter varje runda kommer vi att ställa dessa REFLEKTERANDE FRÅGOR Efter rund 1 av experiment så kommer instruktören hålla kortet och fråga reflektionsfrågorna. I resten av rundorna så ber instruktören någon i varje lag att fråga reflektionsfrågorna. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Reflektera gemensamt i guppen och skriv ner era lärdomar Skriv ner era lärdomar här! www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Experimentera för att nå fram Viktigt: Experimentera för att nå fram Ett bra sätt att nå ett tuffa mål är att "iterera“, d v s att experimentera och reflektera snabbt. Prova något, se vad som händer och justera utifrån vad du lärt dig. På detta sätt är ni open-minded (öppna i sinnet) samt kreativa när ni arbetar mot ert nästa måltillstånd. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
3 minuter per runda + reflektionsfrågorna ARBETSGÅNG För att experimentera 3 minuter per runda + reflektionsfrågorna Alla börjar när jag ropar START Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) Du får ändra vad du vill mellan rundorna som t.ex. Vem som bygger, hur ni bygger osv. Ni kan flytta omkring Ni kan använda annat material (tejp ..) Du kan använda idéer som du ser hos andra lag www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Vetenskapligt tänkande Låt oss försöka och se ! Vad vi förväntar oss skall hända Vad som verkligen händer Lärande Vetenskapligt tänkande är ett strukturerad arbetsätt där vi testar en hypotes (teori), ser vad utfallet blir och lär oss från skillnaden. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Hjärnan lurar oss ibland! Vilken linje är längst Det gör att vi överlever men också gör misstag, förhastade slutsatser www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Ka d lä a de hä ? n u s t r Vad står det ? Värdefullt! Vår hjärna drar rätt slutsats. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
AI I T ÄP JNTE SQM DII TPQP Vad står det AI I T ÄP JNTE SQM DII TPQP www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
AI I T ÄP JNTE SQM DII TPQP Vår hjärna drar automatiskt slutsatser men det blir ett tankefel. Vi känner oss säkra men har fel! www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Vetenskapligt tänkande är inte bara för vetenskapsmän, det är en kompetens som alla kan dra nytta av. Det är ett universellt sätt att tänka som kan användas för att inte ha förutfattade meningar om att lösa problem eller nå mål. Fråga klassen Vad har vi lärt oss idag om experimenterande som sätt att lösa problem ? När kan vi använda det här angrepssättet för att lösa problem ? När har ni använt det här själva förut ? www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Vilka är förbättringskatans fyra steg? Låt oss använda denna metod igen när vi har andra utmaningar i klassen! (Read the slide) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
FÖRBÄTTRINGSKATA - de fyra stegen 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Extrabilder www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Med vetenskapligt tänkande menar vi: Observera ett fenomen Fryser vatten snabbare eller långsammare eller ställ en fråga om man tillsätter socker? Ta fram en hypotes Jag tror att det går långsammare Testa via experiment Placera två skålar med vatten i frysen, en med socker och en utan Analysera data Dra slutsatser Kommunicera Tillsatsen av socker gör att vattnet inte fryser lika fort. Närvaron av partiklar i vattnet stör förmågan av vattenmolekylerna att bindas samman för att bilda en fast substans som temperaturen hos vattnet närmar sig sin fryspunkt. Fryspunktssänkning förekommer i alla vätskor, inte bara vatten. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Thank You www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
Ta bort denna bild och nästa SLIDE Valfri 2,5 Minute Timer Timern för experimentera rundorna är inställd för tre (3) minuter. När du får erfarenhet kan du finna en 2,5 minut (150 sekunder) timer för att vara mer lämplig för de experimenterar rundorna. Den valfria 2,5 minuters timer slide på nästa sida kan ersätta 3 minuters timer slide. De timers tillhandahölls vänligen av Mr. Emiel van Est. (Comments for the instructor) Ta bort denna bild och nästa SLIDE Innan du kör ÖVNING
ROUND OVER