Vad är en KATA? www.revere.se/kata.htm katatogrow.com.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Produced by 4C Strategies AB ISPS ÖVNING 6: Tillträde till hamnen BAKÅT FRAMÅT TILL START AVSLUTA ISPS ÖVNING 6 Tillträde till hamnen Klicka på knappen.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Att kläcka och vaska idéer
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Metodstöd.
ISPS ÖVNING 1 Lossning av farligt gods
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Intervju inför ViV-projektet.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mindfulness – en hjälp på vägen
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
VÄLKOMMEN ! Du kommer nu att få delta i ett parapsykologiskt experiment.. Luta dig bakåt i stolen och klicka med musen när vi kan börja.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Valnöten VAD/HUR.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Argumenterande text.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Naturvetenskaplig undersökning
Idrottspsykologi.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formellt, skarpt och snyggt
Löneförhandlingskommunikation
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Stegen i förbättringskatan
Experiment med vatten Densitet.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com KATA i klassrummet Detta bildspel är tänkt att vara en 50-minuters lektion som kan användas med elever för.
Kreativa verktyg och metoder
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Att håll och utvecklas som ledare
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Vad är en KATA? www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

EN Kata är en rutin som du tränar, så att mönstret blir en vana och ger dig nya färdigheter Kan ge exempel från vardagen (t.ex. från musik, sport, lära sig cykla …) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Idag ska vi träna stegen i Förbättringskatan Det är en rutin som du kan använda för att uppnå tuffa mål www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

FÖRBÄTTRINGSKATA - de fyra stegen 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd Läs igenom stegen i ordningen på bilden från 1 till 4 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

1. Utmaning 3. Mål- tillstånd Du behöver inte nå den övergripande utmaningen direkt. 1. Utmaning Vägen är inte förutsägbar eller rak. Du experimenterar för att komma till nästa måltillstånd, det gör det vetenskapligt. 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

För denna övning kommer vi lägga ett 15-bitars pussel flera gånger. Ni skall mäta hur lång tid det tar varje gång www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

TRE SAKER att göra Kom på ett team-namn Välj vem i ert team som tar tiden  Personen får en timer Ge tidtagaren en klocka eller låt de använda sin smartphone Be de olika rollerna räcka upp sin hand Fråga alla lag efter deras namn Välj en person som skriver ner fakta Personen antecknar på blanketten www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Bygg nu pusslet en gång! Studera bilden. Ta bort pusselbitar från ramen. Lägg undan ramen Se till att alla lag har ett pussel, penna, formuläret samt reflektionskort Bygg nu pusslet en gång! www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

DAGENS regler (1) Startläge (2) Alla lag börjar samtidigt - Pusselbitar blandas slumpmässigt - Bitarna läggs med bildsidan nedåt i en stapel - Händerna platt på bordet (2) Alla lag börjar samtidigt a. Läraren ropar START b. Bygg pusslet c. Notera den tiden på blanketten (3) Skriv INTE på pusslet Läs igenom reglerna www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Låt oss gå igenom de fyra stegen i förbättringkatan www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

15 Steg 1: Förstå utmaningen 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd sekunder 2. Nuvarande tillstånd Bilden är animerad Utmaningen är att bygga pusslet på 15 sekunder, det är ett långsiktigt mål. Oftast får vi en utmaning, det är oftast inte något vi väljer själv! 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Viktigt: Förstå utmaningen Vi möter ofta utmaningar i livet. Det är inget att oroa sig över! En utmaning ger oss ofta en bra riktning. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Fånga nuvarande tillstånd Steg 2: Fånga nuvarande tillstånd 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd Vad var er tid i försöket OK, det är er startpunkt 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Låt oss fastställa utgångsläget i ditt team Notera er tid här www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Fånga nuvarande tillstånd Viktigt: Fånga nuvarande tillstånd Det är viktigt att förstå var du är, innan du tar fram nästa mål. Sätt inte mål slumpmässigt. Ett lag ska känna att deras mål är relevant. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Ta fram nästa måltillstånd Steg 3: Ta fram nästa måltillstånd 1. Utmaning Vilken tid vill ert team uppnå under denna lektion? 3. Mål- tillstånd 15 sekunder 2. Nuvarande tillstånd Vilken tid vill ni uppnå under lektionen Lagen får 90 sekunder att diskutera igenom det. Timer startar på nästa sida 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Vilken tid vill ert team uppnå under denna lektionen? www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Rita in ert MÅLTILLSTÅND på experiment-blanketten MT Markera ert mål på formuläret med en horisontell linje www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Ta fram nästa måltillstånd Viktigt: Ta fram nästa måltillstånd Du behöver inte ta dig an den stora utmaningen direkt. Vad är ditt nästa mål på vägen dit? Du vet inte i förväg exakt hur du kommer att uppnå ett måltillstånd. Det är helt normalt. Nu måste ni experimentera! www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Genomför experiment mot nästa måltillstånd Steg 4: Genomför experiment mot nästa måltillstånd 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd Nu får ni göra experiment mot ert måltillstånd 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Planerar ert första EXPERIMENT Före varje runda, skriver ni ner de idéer ni vill testa på “experiment-blanketten” Skriv ner idéer för ert första experimentet Teamen får 90 sekunder att diskutera och komma överens om sitt första experiment.

Vad är ert första experiment ? www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Genomför experiment mot nästa måltillstånd Steg 4: Genomför experiment mot nästa måltillstånd 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd Nu får ni göra ert första experiment 4. Genomför ert första experiment och notera tiden www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Reflektera över varje experiment Efter varje runda kommer vi att ställa dessa REFLEKTERANDE FRÅGOR Efter rund 1 av experiment så kommer instruktören hålla kortet och fråga reflektionsfrågorna. I resten av rundorna så ber instruktören någon i varje lag att fråga reflektionsfrågorna. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Reflektera gemensamt i guppen och skriv ner era lärdomar Skriv ner era lärdomar här! www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Experimentera för att nå fram Viktigt: Experimentera för att nå fram Ett bra sätt att nå ett tuffa mål är att "iterera“, d v s att experimentera och reflektera snabbt. Prova något, se vad som händer och justera utifrån vad du lärt dig. På detta sätt är ni open-minded (öppna i sinnet) samt kreativa när ni arbetar mot ert nästa måltillstånd. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

3 minuter per runda + reflektionsfrågorna ARBETSGÅNG För att experimentera 3 minuter per runda + reflektionsfrågorna Alla börjar när jag ropar START Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) Du får ändra vad du vill mellan rundorna som t.ex. Vem som bygger, hur ni bygger osv. Ni kan flytta omkring Ni kan använda annat material (tejp ..) Du kan använda idéer som du ser hos andra lag www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

---------- Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute ... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Vetenskapligt tänkande Låt oss försöka och se ! Vad vi förväntar oss skall hända Vad som verkligen händer Lärande Vetenskapligt tänkande är ett strukturerad arbetsätt där vi testar en hypotes (teori), ser vad utfallet blir och lär oss från skillnaden. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Hjärnan lurar oss ibland! Vilken linje är längst Det gör att vi överlever men också gör misstag, förhastade slutsatser www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Ka d lä a de hä ? n u s t r Vad står det ? Värdefullt! Vår hjärna drar rätt slutsats. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

AI I T ÄP JNTE SQM DII TPQP Vad står det AI I T ÄP JNTE SQM DII TPQP www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

AI I T ÄP JNTE SQM DII TPQP Vår hjärna drar automatiskt slutsatser men det blir ett tankefel. Vi känner oss säkra men har fel! www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Vetenskapligt tänkande är inte bara för vetenskapsmän, det är en kompetens som alla kan dra nytta av. Det är ett universellt sätt att tänka som kan användas för att inte ha förutfattade meningar om att lösa problem eller nå mål. Fråga klassen Vad har vi lärt oss idag om experimenterande som sätt att lösa problem ? När kan vi använda det här angrepssättet för att lösa problem ? När har ni använt det här själva förut ? www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Vilka är förbättringskatans fyra steg? Låt oss använda denna metod igen när vi har andra utmaningar i klassen! (Read the slide) www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

FÖRBÄTTRINGSKATA - de fyra stegen 1. Utmaning 3. Mål- tillstånd 2. Nuvarande tillstånd 4. Genomför experiment för att komma fram www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Extrabilder www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Med vetenskapligt tänkande menar vi: Observera ett fenomen Fryser vatten snabbare eller långsammare eller ställ en fråga om man tillsätter socker? Ta fram en hypotes Jag tror att det går långsammare Testa via experiment Placera två skålar med vatten i frysen, en med socker och en utan Analysera data Dra slutsatser Kommunicera Tillsatsen av socker gör att vattnet inte fryser lika fort. Närvaron av partiklar i vattnet stör förmågan av vattenmolekylerna att bindas samman för att bilda en fast substans som temperaturen hos vattnet närmar sig sin fryspunkt. Fryspunktssänkning förekommer i alla vätskor, inte bara vatten. www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Thank You www.revere.se/kata.htm katatogrow.com

Ta bort denna bild och nästa SLIDE Valfri 2,5 Minute Timer Timern för experimentera rundorna är inställd för tre (3) minuter. När du får erfarenhet kan du finna en 2,5 minut (150 sekunder) timer för att vara mer lämplig för de experimenterar rundorna. Den valfria 2,5 minuters timer slide på nästa sida kan ersätta 3 minuters timer slide. De timers tillhandahölls vänligen av Mr. Emiel van Est. (Comments for the instructor) Ta bort denna bild och nästa SLIDE Innan du kör ÖVNING

ROUND OVER