Vem besöker kommunens webbplats? Pontus Vinderos Frukost.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Välkommen till Internet för nybörjare
IPad grundkurs.
Skapa ett video-CV på YouTube
Att skriva en krönika Hur och vad.
~ Den första mobiltelefonen ~
Solanderskolan presenterar
Flerspråkiga webbplatser
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Underlag för att utveckla ett nytt ”Vinna”
Välkommen till föreläsning om hur man kan söka sommarjobb
En utvecklares bekännelser Daniel
E-post juni 2013.
C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Källkritik På internet.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Nya Utsidan – ny extern webb för landstinget
Information + tjänst = service online. Papper 30% Elektroniskt 70% Nu krävs det hårt arbete för varje procentenhet som går från P till E. Eller en.
Aktivitetsrapporter – Hur går det?
Lägga in ett PM – så här gör man…
Källkritik på Internet
Föräldramöte augusti 2014.
Sektorn för Socialtjänst
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Informationssökningsprocessen:
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Vad är en bra webbplats? KANO Förtroendeingivande Effektiv Användbar Tillgänglig Ändamålsenlig Snabb och responsive Sökoptimerad Lättdelad Åtkomlig.
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2009.
Andreas Cederbom & Joakim Lundberg Funkas Tillgänglighetsdagar 2010 Less is more.
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
Kort om vår service och nya arbetssätt.
Ny layout på distrikts- och föreningshemsidorna och ny funktionalitet i webbtool.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2008.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
RÖDA KORSET I BERGA VÄLKOMMEN TILL VÅR MÖTESPLATS OCH SECONDHANDBUTIK I BERGA CENTRUM! Foto: I: GällstedtMEDARBETARNA PÅ RÖDA KORSET I BERGA.
Bo Hansson Nils Runberg. Vid första kontakten med hemsidan ska besökaren… Attraheras av en grafiskt intressant profil Lätt hitta mer om det som finns.
Källkritisk informationssökning
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Att söka information och bli källkritisk
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
1177 Vårdguiden på webben Senaste nytt och vidareutbildning i kontaktkorten Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
5A - LÄXOR v.10 Vad händer vecka 10? Vad händer längre fram?
Verksamhetsidé Vision
Michael Hansson Löfqvist SISU Idrottsutbildarna Stockholm
Hur mår Sveriges intranät?
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
Rikshandboken i barnhälsovård
Läs mer om det Microsoft Nyheter i SharePoint
site:neuro.se sökord Saker som saknas Ingen community Ingen sökruta Vi letar efter alternativ Ingen inloggning Mina sidor på gång Ingen sökruta Sök.
Effektkarta för extern webbplats
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Skrivtips för webben Skrivtips för webben.
Nya 1177.se
Presentationens avskrift:

Vem besöker kommunens webbplats? Pontus Vinderos Frukost

Hur kan vi veta? Webbstatistik (Google Analytics). Enkäter på webbplatsen. Intervjuer med användare. Jämföra med andra kommuner.

Hur många besökare? Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, 2015 Cirka besökare per månad. Mest besök måndag till onsdag. Minst besök lördag till söndag. Vid kriser ökar antalet besök kraftigt.

Ett påstående Foto: Micael Engström. Licens: CC BY 2.0.

Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

Stämmer påståendet? Låt oss testa och se…

Surfar? Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015

Vanliga sökord i Google enköpings kommun enköping idrottshuset enköping örsundsbroskolan Källa: Google Webmaster Tools

Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

Regelbundet? Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015

Att jämföra med Facebook 68 % av svenskarna använder Facebook. 47 % går in på Facebook dagligen. Vår Facebooksida når över personer med nya inlägg varje vecka. Källa: Svenskarna och internet 2014, FacebookSvenskarna och internet 2014

Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

Sin dator? Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015

Det mobila tar över 69 % av svenskarna kopplar upp sig till internet via sin smarta mobil. 54 % gör det dagligen. 31 % gör det flera gånger dagligen. Källa: Svenskarna och internet 2014Svenskarna och internet 2014

Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

Webbplatsens startsida? Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015

Ingång på undersidor Evenemang Lediga jobb Återbruket Simhall Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015

Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

Nyheter? Källa: Besöksstatistik från webbplatsens startsida, 27 april 2015

Vissa nyheter är intressanta… Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, 2015 Inställda skolskjutsar (13 januari) Brand utanför Enköping (19 mars) Vi bygger en rondell i korsningen Kungsgatan–Ågatan (14 april)

Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

Klickar på viktiga länkar? Nytt idrottscentrum, 65 klick Ny Munksundsskola, 47 klick Joar blir kulturhus, 36 klick Barns psykiska hälsa, 7 klick Källa: Besöksstatistik från webbplatsens startsida, april 2015

Vad folk vill klicka på Utbildning & barnomsorg, klick Bygga, bo & miljö, klick Lediga jobb, klick Uppleva & göra, klick Källa: Besöksstatistik från webbplatsens startsida, april 2015

Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

Läser information? Vi ser inte allt på en webbsida, vi hoppar med blicken och skumläser. Vi tittar i formen av ett F, ignorerar oftast det som ligger till höger. Vi läser max 28 % av texten på en webbsida i snitt. Källa: Nielsen Norman GroupNielsen Norman Group

Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

Från kommunen? Evenemang (föreningar med flera) Hyresbostäder (EHB, privata aktörer) Tåg och buss (UL, SJ med flera) Återbruket (Vafab Miljö) Restauranger (privata krögare) Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, 2015

Besökarna surfar regelbundet med sin dator till webbplatsens startsida där de läser nyheter och klickar på viktiga länkar för att läsa information från kommunen.

Ett nytt försök Foto: Stuart Richards. Licens: CC BY-ND 2.0.

Besökarna googlar vid behov med sin enhet till en sida där de navigerar och skummar information för att hitta en lösning på sina vardagsuppgifter från relevant avsändare.

Vanliga vardagsuppgifter Evenemang Lediga jobb Återbruket Läsårstider och lov Kontakt Källa: Besöksstatistik från kommunens webbplats, april 2015 Simhall Tåg och buss Hyra bostad Avstängd rondell E-tjänst förskola

Vem är besökaren? Foto: Chris Harrison. Licens: CC BY-SA 2.0.

Kommuninvånare! Största gruppen besökare bor i kommunen. Använder webbplatsen i egenskap av privatperson. Kan delas in i fem olika beteenden.

Jag har ett problem Triggas av att någonting slutat att fungera eller kräver åtgärd. Exempel: skolskjuts inställd, hål i gatan, sandsopning, svårighet med e-tjänst/blankett. Vill ha svar på frågor och kontaktuppgifter.

Jag vill ansöka Ska ansöka om någonting från kommunen genom att fylla i blankett, använda e-tjänst eller boka möte. Exempelvis: förskola, bygglov, hemtjänst, försörjningsstöd. Vill slippa krångel och få god kvalitet.

Jag vill hitta platser Ska besöka en verksamhet öppen för allmänheten. Exempel: bibliotek, simhall, Idrottshuset, Återbruket. Vill hitta öppettider, adress, vägbeskrivning med mera.

Jag vill ha fritidstips Har tid över i helgen för något kul och funderar över vad som är på gång. Exempelvis: evenemang, nöjesutbud, föreningsliv. Vill hitta evenemangstips, särskilt vid högtider som påsk och lucia.

Jag vill insyn Fritidspolitiker, journalister och intresserad allmänhet. Tänker organisation och letar efter nyheter, protokoll och pågående projekt, exempelvis byggprojekt i Enköpings centrum. Vill hela tiden vara uppdaterad.

Andra grupper Jobbsökaren vill se lediga jobb. Kommunbesökaren vill resa hit, övernatta, äta gott och göra saker. Företagaren vill göra affärer smidigt. Medarbetaren vill logga in.

Möter vi deras behov? ”Det ska inte vara så svåra texter.” ”Gör menyerna logiska, totalt kaos nu.” ”Det finns information som är direkt felaktig.” ”Ful och tråkig layout.” ”Hemsidan känns gammalmodig.”

Nu bygger vi nytt Foto: Paul Evans. Licens: CC BY-NC-ND 2.0.

Projektets mål Bygga om kommunens webbplats från grunden så att den blir Sveriges bästa kommunwebbplats.

Vadå bästa? enkel att använda för nya besökare. uppskattad av återkommande. tillgänglig för personer med funktionsnedsättning. dominerande på Google. stabil, säker och snabb rent tekniskt.

Responsiv design Foto: Per Axbom. Licens: CC BY-NC-ND 2.0.

Webbplatsens syfte Kommunens webbplats ska göra det enklare för externa målgrupper att hitta och ta del av kommunens service med hjälp av webben som verktyg.

Prioriterade mål 1. Smidigare att ansöka om service. 2. Bättre praktiskt stöd inför besök. 3. Rätt information till rätt målgrupp.

Tidplan Utvecklingsstart i juni Innehållsarbete start i november Betalansering i december Skarp lansering i mars Begrava Swwwing sommaren 2016.

Frågor? Foto: Matthias Ripp. Licens: CC BY 2.0.