En analys om denna fallande skolprestation i Sverige. 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Vad är teknik?.
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Forskning om skolan – en liten översikt
Att analysera samhällsfrågor
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Läroplansträff Välkomna!.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Kommunalt huvudmannaskap i praktiken
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Ideologier Att jämföra.
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Välkommen till Braås skola
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Hur gör man en debattartikel?
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Förskoleklassen Torpshammar
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Att lära sig att analysera
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
1800-talet.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Matematiklyftet
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Att jobba språkutvecklande
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
CANNABIS OCH ALKOHOL – Hur ser kopplingen ut idag bland unga –
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Produktion, handel och transport
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Personen från Skolverket
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

En analys om denna fallande skolprestation i Sverige. 1

Skolprestationers betydelse Skolprestationer har en viktig betydelse för individerna och för samhället. Individerna som hög utbildning har en högre lön, bättre hälsa och längre liv. Ett samhälle som består av personer med hög utbildning innebär att betala lägre kostnader för sjukvård och brottsbekämpning och att öka en ekonomisk tillväxt. Det innebär att skolprestation har en stor vikt för samhället och människorna. (1) För det är diskussionen om skolprestation i Sverige jätteaktuell och viktig. 2

Vad har orsakat denna fallande skolprestation i Sverige? Å ena sidan tänker många att det växande nya digitalsamhället och speciellt dataspelet har som konsekvensen en sämre låsförståelse i barnet. Barnet ägnar mindre tid att läsa tidigare än förut, men använder tiden med nya teknologier. Som träning i idrotten är viktig för prestationerna, det är samma för hjärna. (2) 3

Å andra sidan finns det nya studier som visar att dataspel förbättrar den kognitiva förmågan i barnen och speciellt i läsning och i matematik. Det är resultat av en studie som ledde Torkel Klingberg, hjärnforskare. Han ser att strategispel och relationsspel är en perfekt träning för att analysera och lösa komplexa situationer som finns i samhället (3). 4

Ytterliger har videospel och nya teknologier ökat i alla länder, ännu i dessa med bättre resultaten i skolan. Så det finns ingen förklaring för Sveriges värre skolresultat som beror på nya teknologier (3). 5

Skolverkets analys I stället har skolverket gett olika motivationer om den: 1) segregeringen, 2) decentraliseringen, 3) differentieringen och 4) individualiseringen. (4) (5) 6

Segregeringen Den ekonomiska krisen på 1990-talet ökade bostadssegregationen: individerna med identiska etniciteter kommer tillsammas i samma stadsområden medan personerna med svensk bakgrund flyttade ut ur dessa. Vilket har haft som konsekvensen att elever med liknande social och utbildning bakgrund samlades på samma skolor. Forskarna har ännu belyst att resultatskillnaderna mellan skolor och elevgrupper har blivit större och föräldrars utbildningsnivå har viktigare värde för barns skolresultat numera än förut. (4) (5) Modersmålslärare har en viktig roll som brön mellan föräldrar och skola (samhället). Speciellt studiehandledning för nyanlända elever är jätteviktig i dessa områden. 7

Segregeringen Några anser att segregeringen kan vara positiv för att barnen med stor potentiell kan vara tillsammans, tvärtom skapar det mindre tillväxt för samhället därför att vetenskap star kvar bara för små eliterna och andra har inte samma utmaningar och tillväxter som de som hade i klassen barnen med stor potentiell. (4) (5) 8

Decentraliseringen av skolan Nu får vi talas vid om decentraliseringen av skolan som har haft som konsekventser att ”antalet lärare per hundra elever har minskat sedan 1990-början” och en del av lärare ”med högskolepedagogisk utbildning har minskat under samma period”. (4) (5) 9

Differentieringen mellan elever Differentieringen mellan elever har skapats under 1990-talet. I denna tid har storlek av särskilt stöd blivit större och många elever som behöver av särskilt stör har inte haft det. Så skolverket har konstaterat att elevers behov av stöd påverkas av skolansarbetssätt och arbetsformer liksom av skolans sätt att organisera undervisningen. På detta vis har många skolor hanterat ofta elever i behov av stöd med särskiljande lösningar, i form av särskilda undervisningsgrupper. Differentierad undervisning har skapat en negativ effekt som visat från en svensk forskning: de positiva effekterna att ta högprestanda elever tillsammans tappas i motsvarande omfattning genom att placera lågpresterande elever tillsammans. (4) (5) 10

Individualiseringen Sist men inte minst är individualiseringen. Under 1900-talet har svensk skolsystems förändrat: nya läroplaner och kursplaner och ett nytt betygssystem. Det har haft som effekt en ökad individualisering i form av eget arbete och en förflyttning av ansvar från lärare till elev. Dessa förändringar har som konsekvens att stödet från föräldrarna har fått en ökad betydelse för elevens prestationer vilket betyder att föräldrarnas utbildningsnivå och kulturella kapital är centralt. (4) (5)Mer gemsamma än eget arbete för att utforska tidigare vad elev har inte förstått. 11

Resultaten Jag tror att följa efter skolverkets indikationer är den första stegen för att förbättra skolresultat och i denna del har modersmålslärare har en viktig roll. Den andra stegen är att lärare kan se undervisningen genom elevens ögon och förstår vad som är svårt för eleverna. (6) 12

Resultaten Kanske kan nya teknologier vara en lösning för det. De skapar en koppling mellan eleverna och lärarna, till exempel att ha läroböcker som digitalböcker och övningarna som ett dataspel (grammatiks spel och matematiks spel). En undervisning med mer digitala teknologier skapar mer intresse, lust och uppmärksamhet i eleverna så en stor koncentration i klassen förbättrar resultat. 13

Källförteckning 1. William, Dylan. Att följa lärande-formativ bedömning i praktiken. 2. Viscovi, Dino. [Online] naturlig-foljd-av-nya-digitalsamhallet/. 3. Norberg, Johan. [Online] norberg-dataspel-en-tacksam-syndabock/EVHnbz!HRaXP7ookRpk/. 4. Lozic, Vanja. [Online] organisation/strukturella-faktorer/strukturella-orsaker-till-sjunkande- skolresultat [Online] enskild- publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws %2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D Rudhe, Elisabet. [Online] ” tidning/2012/10/31/se-undervisningen-elevens-ogon. 14