Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skapa ett video-CV på YouTube
Advertisements

Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Nu har turen kommit till oss presentation av kommunikationsmaterial om Sammanhållen journalföring + Nationell Patientöversikt, NPÖ.
Nya Mina vårdkontakter
Videokonsultation med medborgare
Vården på webben - Mina vårdkontakter Ett samverkansprojekt mellan landstingen/regionerna och Sjukvårdsrådgivningen SVR AB.
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Nya Utsidan – ny extern webb för landstinget
INFORMATIONSHANTERING Tips & råd av Anna Maria & Joakim
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
Regionala tillägg i medicinska texter
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
E-hälsa och strategisk IT
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Riktlinjer för patientinformation
Patientlagen och information till patienter och närstående
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Nätverksträff eHälsa Välkomna !!. Lokaka eHälsosamordnare Dagordning Föregående minnesanteckning Nulägesrapport/erfarenhetsutbyte era projekt Info.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Klicka här för att logga in på ditt konto Fyll i dina kontouppgifter och tryck på logga in knappen. Är det inte din dator glöm inte att se till så ”Kom.
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
1177.se och Hitta och jämför vård Sammanställning av förändringar
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
1177 Vårdguiden Driftstatus och namnbytet e-tjänster Huvudredaktörsmötet Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
1177 Vårdguiden på webben Nästa generations kontaktkort, enklare administration av e-tjänster, flytt-tips US... Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
1177 Vårdguiden på webben Nytt nationellt och regionalt samt utvecklingen av kontaktkorten. Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
1177 Vårdguiden på webben Senaste nytt och vidareutbildning i kontaktkorten Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Förvaltningen informerar. Plattform Stöd och behandling Plattform Designverktyg Tjänsten Stöd och behandling.
Landstingets ledningskontor Från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se Nu enkelt och tydligt för patienter och användare: logga in på 1177.se för.
1177 Vårdguiden på webben Nytt och aktuellt, översyn kontaktkorten, namnbytet e-tjänster Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Samordningsprogram Hitta och jämför vård 2.0 Mål och aktuell status Oktober 2015.
E-frikort är ett elektroniskt högkostnadsskydd och består av en databas där alla transaktioner automatiskt samlas från vårdgivare som är anslutna till.
Workshop 2: Skapa egna e-tjänster och skicka ärenden till era patienter.
173 dagar kvar ….. Nummer 4 vecka
Mina vårdkontakter blev 2015……
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Sjukskrivningskollen Digitalt stödprogram för sjukskrivna
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Trycksaker 1177.se. Trycksaker 1177.se Tre olika rollups. Beställs via EZ Booking (serviceportalen) för lån Tre olika rollups. Beställs via EZ Booking.
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Information om nya system från 1/ för schema, rapportering, lön mm
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Guide till Fristående tidbok
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Skrivtips för webben Skrivtips för webben.
Nya 1177.se
Presentationens avskrift:

Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se Beslut via SKL: landstingens kommunikationsdirektörer tog beslut 2012 om att fasa ut namnet Mina vårdkontakter. Fokus på att man som patient använder e-tjänster och loggar in på 1177.se.

Juni 2015: öppen information flyttas över från mvk.se till 1177.se Ca 100 000/månad googlar och hamnar här I slutet av juni läggs information OM e-tjänsterna på 1177.se Information och filmer ska läggas till; hur man loggar in och vad kan man göra, vad är e-legitimation … Viktigt med sökoptimering – besökarna ska hamna rätt!

1177 Vårdguidens e-tjänster. (tidigare Mina vårdkontakter) Sept: Mina vårdkontakter som namn tas bort (men fortfarande egen portal) VVälkommen till 1177 Vårdguidens e-tjänster. (tidigare Mina vårdkontakter) Highlightad info på inloggnings-sidor om namnbytet under en begränsad tid blå. Mina vård-kontakter tas bort som namn för invånare som loggar in blå. Möjlighet att enkelt ändra information. Inledningsvis info om namnbytet. blå. Ändringar i exempelvis Villkorstexter Aviseringar Felmeddelanden

September till december 2015 Kommunikations- och utbildningsmaterial tas fram och sprids för att kunna användas enhetligt över landet (även riktat mot vårdpersonal). Plats för information på Navet: Kunskapsbanken >> IT-system >> E-tjänster för invånare (speglas till extranätet) Vid årsskiftet ska namnet Mina vårdkontakter ha tagits bort från sajter, i talsvar, kallelser, med mera. Istället hänvisar vi till att logga in på 1177.se för att använda landstingets e-tjänster. Observera! Vårdpersonal loggar fortfarande in i Mina vårdkontakter. Detta då domännamnet fortsätter som minavardkontakter.se.

Mål och syfte med det nationella projektet kring varumärkesbytet Projektet finns i 1177 Vårdguidens nationella förvaltningsplan 2015, ska göra så att e-tjänsterna upplevs som en del av 1177 Vårdguidens erbjudande. Syftet med projektet är att fasa ut Mina vårdkontakter både som varumärke och namn mot befolkningen och ersätta med ”1177 Vårdguidens e-tjänster”. Målet är att vi vid årsskiftet 2015/2016 ska kunna prata om e-tjänsterna på samma sätt över hela landet Projektet ska i den mån det går, utan teknisk integration, tydliggöra och förbättra ”flödet” mellan inloggade tjänster och öppen information. Avgränsning: Inga namn och varumärkesförändringar i vårdgivaringången görs inom projektet.

Statistik och insikter från från 1177 Vårdguiden Ca 100 000 besök per månad från Google kommer till MVK:s supportsida istället för ”logga in”-sidan. Ca 30 % av besöken till inloggningssidan kommer från 1177.se (varav en tredjedel från kontaktkorten) Ca 70% av besöken till inloggningssidan kommer utifrån (28 % från Google, 45% från länkar, 27 % direkt) De som vill utföra vårdärenden vill gå direkt till logga in-sidan, ingen omväg via informationssida. Det finns inte bara ”en” självklar väg in för användarna till e-tjänsterna. Logga in, Hitta vård, artiklar, sök. Alla ska leda till relevanta e-tjänster.

… fortsättning statistik och insikter från från 1177 Vårdguiden Vissa har problem att hitta till ”Logga in/e-tjänster” från Hitta vård-kontaktkort i mobilen. Ökad tydlighet behövs kring hur man rör sig mellan ”öppen information” och ”inloggat läge” Hjälp, inkl supportnummer, måste finnas i inloggat läge i anslutning till de e-tjänster man använder. Svårast är inte att hitta till inloggningen – svårast är att sedan hitta t ex ”Boka tid” inne i dagens Mina vårdkontakter. En bättre väg kan vara via kontaktkorten där man kommer direkt till rätt tjänst.

Kontaktpersoner i landstinget Jenny Juremalm, Lars M Larsson, Landstingets resurscentrum, kontakt för vårdmottagningar och ansvariga för Mina vårdkontakter regionalt Anja Dahlin Price, Landstingets ledningskontor, regional kontaktperson för kommunikation om varumärkesbytet.