STABILA OFFENTLIGA FINANSER

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Den svenska förskolan.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Legitimation för lärare och förskollärare - Särskolan
EUs lägsta arbetslöshet till 2020
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Nätverksträff med Ordföranden och vice ordföranden Barn och utbildning Haparanda 5-6 oktober 2011.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Från skolforskning … till forskning i skolan
Läroplansträff Välkomna!.
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Läslyftet det senaste nuläget.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Läroplansträff Välkomna!.
Flera problematiska resultat PRESSMEDDELANDE Fem procent av de svenska lärarna upplever att deras yrke har hög.
CARLBECK-KOMMITTÉN Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning Dir : 100
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Läroplansträff fritidshem
Barn- och utbildningskontoret Karriärvägar för lärare Arlanda
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
Nämndplan 2015.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Investeringar för Sverige
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Lärarlönelyftet Rev Politiskt beslut om statsbidrag för höjda lärarlöner Utfärdad 11 februari 2016, SFS 2016:100 1.
Öppna jämförelser – Grundskola 2016 Tema Nyanlända elever.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regeringens arbetsmarknadspolitik (från ännu ej lagd budgetpropp och från regeringsförklaringen) För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Syfte Bidra till att höja statusen och attraktiviteten i läraryrket och därmed i förlängningen till högre kunskapsresultat i skolan.
Positiva fakta om lärarutbildningen
Magnus Henrekson 19 september 2017
För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden utarbetas
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
InVäst - Integration Västsverige
Sveriges Skolchefers förening
Presentationens avskrift:

STABILA OFFENTLIGA FINANSER Sveriges nya jobbagenda - svaret på hur vi når EU:s lägsta arbetslöshet Framtids-investeringar Aktiv närings- politik för fler och växande företag Satsningar på kompetens och matchning STABILA OFFENTLIGA FINANSER

LÄRARLÖNELYFTET Stefan Löfven, statsminister Helene Hellmark Knutsson, högskole- och forskningsminister Foto: Martina Huber/Regeringskansliet

Allvarligt läge i den svenska skolan Sjunkande kunskapsresultat Ökad ojämlikhet i skolan Stor lärarbrist

1. Sjunkande kunskapsresultat Behörighet till gymnasieskolan Procent av utgångselever ur grundskolan PISA-resultat Poäng Samtidigt blir färre och färre behöriga till gymnasiet Källa: Skolverket, OECD

2. Ökad ojämlikhet i skolan Svenska elevers PISA-resultat per resultatgrupp jämfört med OECD-snitt för samma grupp Skillnad i poäng Källa: Skolverket

3. Stor lärarbrist 65 000 lärare saknas fram till år 2025 5 % av lärarna anser att yrket har hög status och löneutvecklingen är svag jämfört med andra yrkesgrupper Bara varannan lärare skulle välja yrket igen Allt färre behöriga till gymnasieskolan: Endast 5 % av Sveriges lärare anser att läraryrket har hög status (Talis 2013). Bara varannan lärare skulle välja att bli lärare igen. Det är den lägsta siffran bland samtliga länder i studien (TALIS 2013). 6 av 10 lärare överväger att lämna yrket (Lärarförbundet 2013). 65 000 lärare saknas fram till år 2020 (Lärarförbundet/SCB). Fortsatt stor lärarbrist trots ökat intresse för lärar- och förskollärarutbildningarna. Svag löneutveckling jmf t.ex. OECD-snittet. SCB Källa: Lärarförbundet/SCB 2015, SCB 2015 samt TALIS 2013

Lågt söktryck till lärarutbildningen Antal behöriga förstahandssökande per antagen Källa: Universitetskanslersämbetet/SCB

Låga lärarlöner i Sverige Källa: OECD, Education at a Glance 2014. Lönerna redovisas i USA dollar och är justerade för relativ köpkraft i de olika länderna (PPP).

Regeringen satsar på skolan Tidiga insatser och mindre klasser Ökad jämlikhet i skolan Ökad attraktivitet i läraryrket

Lärarlönelyftet Regeringen investerar 3 miljarder på årsbasis från och med 2016 i ett lärarlönelyft för särskilt skickliga lärare Beslut om höjd lön för lärare fattas lokalt. Lärarlönelyftet kan omfatta runt 60 000 lärare. Skolhuvudmännen kan rekvirera ett genomsnitt om 3000 kr i månaden för dessa lärare som sedan fördelas lokalt För att höja attraktiviteten i läraryrket och därmed höja kunskapsresultaten i skolan

Utgångspunkter för lärarlönelyftet Syftar till fler karriärvägar för lärare Utformat i samarbete med centrala arbetsgivarorganisationerna och lärarfacken Modellen inte del av ordinarie lönesättning Lärarlönelyftet ska premiera skicklighet och utveckling i yrket Regeringen  kommer se till att utvärdering sker av hur modellen implementeras, fungerar och hanteras av parterna

Lärarkategorier som omfattas Legitimerade lärare i grundskola, gymnasieskola, grundsärskola, förskoleklass specialskola, sameskola och gymnasiesärskola Legitimerade förskollärare i förskoleklass Legitimerade lärare och förskollärare i förskolan och fritidshem Ej legitimerade yrkeslärare i gymnasieskolan och gymnasiesär-skolan och modersmålslärare som enligt skollagen jämställs med legitimerade lärare Fritidspedagoger eller motsvarande som är behöriga för att bedriva undervisning i fritidshemmet

Kriterier som ska uppfyllas Läraren ska: Arbeta med undervisning eller uppgifter som hör till undervisning Vara särskilt kvalificerad för verksamheten och den undervisning som bedrivs Ha visat intresse för och god förmåga att utveckla undervisningen på egen hand och tillsammans med kollegor

Dessutom minst ett av följande kriterier Ta särskilt ansvar för att utveckla undervisningen genom kollegialt lärande i former som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Med stöd av formell utbildning på avancerad nivå utöver lärarexamen förbättra undervisningens innehåll, metoder och arbetssätt Ta särskilt ansvar för att stödja lärarstudenter och kollegor som är nya i yrket eller genom att ta särskilt ansvar för att utveckla ämnen eller ämnesövergripande områden Ta särskilt ansvar för särskilt komplicerade undervisningssituationer

Vad händer nu? Statsbidragsförordning tas fram och remitteras Beslut om medel i budgetpropositionen 2016 Förordningen träder i kraft 2016 Skolhuvudmännen kan rekvirera medel från Skolverket första gången till höstterminen 2016

Sammanfattning Regeringen investerar 3 miljarder på årsbasis från år 2016 för ett lärarlönelyft för särskilt skickliga lärare En investering i höjda lärarlöner för att höja attraktiviteten i läraryrket och kunskaps-resultaten i skolan Besluten om höjd lön fattas lokalt. Lärarlönelyftet kan omfatta runt 60 000 lärare. Skolhuvudmännen kan rekvirera ett genomsnitt om 3000 kr i månaden för dessa lärare som sedan fördelas lokalt

LÄRARLÖNELYFTET Stefan Löfven, statsminister Helene Hellmark Knutsson, högskole- och forskningsminister Foto: Klas-Herman Lundgren