Förtydligande tillägg till

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avtal som reglerar hälso- och sjukvårdsansvaret mellan Västra Götalandsregionen och kommunerna i Västra Götaland.
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Möte med xxxxxx Xxxdagen den xx månad
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Regionala Vårdriktlinjer
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Samordnad individuell plan
Hemsjukvården 2011 Gitt Ström Henry Lundgren Projektledare hemsjukvård.
LSS 1§ Omfattar personer med
Utredningen en nationell samordnare för hemsjukvård (S 2010:06)
Behov av habilitering och rehabilitering
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Läns-SLAKO Östergötland
Samordnad Individuell Plan
Socialpsykiatriska avdelningen
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Uppdrag till huvudmännen och de delregionala vårdsamverkansgrupperna:
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Nu är vi nära!.
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
1 Teamet för personer med FlerfunktionshinderOrupssjukhusetSUS.
Handbok för förskrivning av personliga hjälpmedel
Socialstyrelsens slutsatser Mindre slutenvård per vårdtagare, antal invånare med hemsjukvård ökar Ökad tillgång till behandlingar Synergieffekter.
Handikapp & Habilitering
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Samordnad vård och omsorgsplanering i slutenvård, öppenvård och hemsjukvård Lokala anvisningar/rutiner för östra länsdelen.
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Kunskap till praktik Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och Offentlighet och sekretesslag (2009:400) Sanna Othman landstingsjurist.
Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland Linda Macke Processledare Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Framtidens nära vård Delbetänkande
Fördjupad version.
Revidering av: ”Översyn av rehabiliteringsverksamheten inom NLL, 2011”
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Ljungskile 27 april 2016.
Hemsjukvårdsreformen i Östergötland
Bakgrund Nationella rapporter visar att personer med funktionsnedsättning inte har tillgång till en tillgänglig primärvård anpassad utifrån sina behov.
Projekt Mobila team: Ersättningssystem
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Välkommen till Habiliteringscentrum Västmanland
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Länsgemensam ledning i samverkan
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lagen om samverkan vid utskrivning från slutenvård (SVU)
Trygg och effektiv utskrivning
Presentationens avskrift:

Förtydligande tillägg till Avtal om övertagande av hälso- och sjukvårdsinsatser i ordinärt boende mellan landstinget och kommunerna i Kalmar län, Hemsjukvårdsavtalet. Gäller från och med 2015-07-01

hemsjukvård

Nyheter från och med 2015-07-01 Avtal om övertagande av hälso- och sjukvårdsinsatser i ordinärt boende mellan landstinget och kommunerna i Kalmar län (Hemsjukvårdsavtalet) som antogs 2008, har från och med 1 juli kompletterats med förtydligande tillägg.

Vilka patienter är berörda? Avtalet gäller alla oavsett ålder och diagnosgrupp. Gäller vård som kan utföras av sjuksköterska, sjukgymnast och arbetsterapeut. Bibehållen patientsäkerhet är en förutsättning. Avser all planerad hälso- och sjukvård på primärvårdsnivå som kan ges i den enskildes hem. All planerad hälso- och sjukvård på specialiserad somatisk vårdnivå och inom specialiserad psykiatrisk nivå som kan ges i den enskildes hem.

Ramavtal läkarmedverkan Nytt ramavtal 2015-07-01 Vid inskrivning i primärvården ska alla patienter ha en patientansvarig läkare. När det finns tekniska lösningar finns i hela länet ska övergång till mobila IT-verktyg (datorer) användas. Kom ihåg att uppdatera ert lokala avtal mellan berörd hälsovalsenhet i primärvården och respektive kommun. Sjuksköterskan inom kommunen har sina kontakter via patientansvarig primärvårdsläkare.

Vårdplanering Vårdplanering ska ske enligt gällande BAL-rutiner. Man kan med fördel göra en samordnad individuell plan (SIP). Varje verksamhet ansvarar för att kompetensutveckla sin personal kring att arbeta med vård- och omsorgsplaner och SIP.

Inskrivning i hemsjukvården Samtliga läkare i landstinget har rätt att skriva in patienter i hemsjukvården.

Hembesök Kommunen ansvarar för hembesök till personer i såväl ordinärt som särskilt boende oavsett ålder och diagnos. Kommunen ansvarar för hälso- och sjukvårdsinsatser upp t.o.m. sjuksköterskenivå. Gäller personer som har ett tillfälligt behov av hälso- och sjukvårdsinsatser och inte kan ta sig till hälsocentralen/vårdcentralen (tröskelprincipen). Tröskelprincipen innefattar personer med såväl psykiska som fysiska funktionshinder. Ansvaret gäller hela dygnet. Landstingets bedömning av patientens hälsotillstånd har tolkningsföreträde. Kommunen kan motta uppdrag om hembesök från annan uppdragsgivare än primärvården.

Delegering Delegering kan ske över huvudmannagränserna, SOSFS 1997:14. Möjligheter till delegering av arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvård regleras i 6kap 3§ Patientsäkerhetslagen (2010:659).

Psykiatri Regler för hemsjukvårdinsatser och hembesök gäller i samma utsträckning för patienter med psykiatrisk diagnos. Samordnad individuell plan (SIP) krävs för dessa patienter. För patienter som vårdas inom öppen psykiatrisk tvångsvårdsform krävs samordnad vårdplan i stället för SIP.

Sjuka barn som vårdas i hemmet Kommunerna ansvarar för hemsjukvård även för barn. Kostnadsansvaret mellan kommun och landsting tydliggörs vid vårdplanering. Möjlighet till konsultinsatser från barnkliniken finns för kommunerna. Vem som är behandlande läkare tydliggörs vid vårdplaneringen.

Ändrade / borttagna begrepp Vårdcentral har blivit hälsocentral och hälsovalsenhet. Nivåindelningen enklare, basal och avancerad nivå används inte längre.

Praktiska anvisningar Informationsöverföringsgruppen, en samverkansgrupp mellan kommun och landstinget, ansvarar för uppdatering av praktiska anvisningar. Beräknas vara klart under hösten 2015.

Habilitering och hjälpmedel

Definition av habilitering ”Med habilitering avses att, vid nedsättning eller förlust av någon funktion eller medfödd eller tidigt förvärvad skada/sjukdom, genom planerade och från flera kompetensområden sammansatta åtgärderåtgärder, allsidigt främja utveckling av bästa möjliga funktionsförmåga samt psykiskt och fysiskt välbefinnande hos den enskilde. Habilitering är målinriktade insatser som förutsätter att den enskildes möjligheter till inflytande vid planering, genomförande och uppföljning beaktas och säkras Rehabiliteringsinsatser bedrivs på likartat sätt som habilitering, men vänder sig till personer med förvärvad skada eller sjukdom som inträffat eter 18 års ålder.

Ansvar enligt lagstiftning Området regleras enligt Hälso- och sjukvårdslagen §3b och §18b. Socialstyrelsen föreskriver om samordning för habilitering och rehabilitering SOSFS 2007:10 med ändringsföreskrift SOSFS 2008:20.

Ansvarsfördelning mellan huvudmännen Kommunens ansvar Kommunen ansvarar för habilitering på basnivå i såväl ordinärt som särskilt boende samt i bostad med särskild service. Med bashabilitering avses habiliterande insatser som utförs i den dagliga vården och omsorgen. Förskrivning och utprovning av tekniska hjälpmedel som inte kräver specialanpassningar, gällande personer över 18 år.

Ansvarsfördelning mellan huvudmännen Landstingets ansvar Landstinget ansvarar för de specialiserade habiliteringsinsatserna. Habilitering för barn och ungdomar under 18 år betraktas som en specialistverksamhet och är därmed landstingets ansvar. Förskrivning och utprovning av tekniska hjälpmedel för personer under 18 år. Förskrivning och utprovning av tekniska hjälpmedel som kräver specialanpassningar.

Bashabilitering Definition Bashabilitering innebär att utifrån diagnos och funktionshinder samordna och ge insatser som syftar till att bevara och utveckla hälsa för ett fungerande vardagsliv i boende, arbetsliv och i relationer med andra människor. Insatserna är förebyggande och rådgivande avseende exempelvis kost, hygien, sex och samlevnad. Insatserna omfattar individuell behandling och träning i vardagslivet såväl hemmet som i daglig verksamhet.

Bashabilitering Kompetens Kommunens personal ska ha allmän kompetens inom habilitering, omvårdnad och beteendevetenskap. Kommunens ansvar är att tillhandahålla arbetsterapeut, sjukgymnast och sjuksköterska.

Specialisthabilitering Definition Habiliteringens arbete utgår från ett tvärvetenskapligt team exempelvis bestående av arbetsterapeut, kurator, logoped, läkare, psykolog, sjukgymnast och sjuksköterska. Teamet bildar en specialistfunktion som ger förutsättningar för en helhetssyn med medicinsk, social, psykologisk, pedagogisk och teknisk kompetens. Teamets uppdrag är att utreda och kartlägga inför diagnos eller att omdiagnostisera. Insatserna omfattar viss individuell behandling som kräver specialistkompetens. Landstinget avgör vilka behandlingsinsatser som ska utföras som specialisthabilitering.

Specialisthabilitering Kompetens Kunskap om utredning, behandling och diagnostisering krävs av de ingående professionerna i specialisthabliteringen. Konsultation/Handledning Specialisthabiliteringen kan vid behov bistå med konsultation/handledning till kommunens personal i individärenden. Det förutsätter att patienten samtycker. För anonym konsultation krävs inte samtycke. Denna konsultation/handledning är kostnadsfri.

Specialisthabilitering Utbildning Landstingets habilitering ger vid behov utbildning inom de områden där landstinget har kompetens. Kurskostnad tas ut.

Specialanpassning Definition Hjälpmedel som kräver teambedömning och landstingets specialkompetenser. Här avses avancerade kommunikationshjälpmedel som förskrivs av logoped samt egenmanövrerade elrullstolar inom personkrets 1 (personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd , LSS1§) oavsett boendeform och ålder samt för de patienter som överförs från landstingets barnhabilitering som är födda med olika former av rörelsehinder men inte har utvecklingsstörning.

Kognitions- och kommunikationshjälpmedel

Kognitiva hjälpmedel Kommunen ansvarar för kognitiva hjälpmedel. Kommunen har det fulla förskrivnings- och kostnadsansvaret. Då landstinget uppmärksammar ett behov kontaktas ansvarig kontaktperson inom kommunen. Om kommunens bedömning innebär ett avslag ska ingen vidare aktualisering ske från landstinget.

Sinnesstimulerande hjälpmedel Kommunen ansvarar för sinnesstimulerande hjälpmedel (tyngdtäcken, kedjetäcken, bolltäcken). Kommunen har det fulla förskrivnings- och kostnadsansvaret. Då landstinget uppmärksammar ett behov kontaktas ansvarig kontaktperson inom kommunen. Om kommunens bedömning innebär ett avslag ska ingen vidare aktualisering ske från landstinget.

Kommunikationshjälpmedel Kommunen ansvarar för kommunikationshjälpmedel med en totalkostnad exkl. moms upp till ett halvt prisbasbelopp. Landstinget ansvarar för kommunikationshjälpmedel med en totalkostnad exkl. moms över ett halvt prisbasbelopp. Då behov uppstår ska förskrivare från landsting respektive kommun kontakta sin kontaktperson inom kommun respektive landsting avseende förskrivning och kostnadsövertagande. Om huvudmannens bedömning innebär ett avslag ska ingen vidare aktualisering ske från den andre huvudmannen.

Praktiska anvisningar Praktiska anvisningar uppdateras av Länsgrupp Hab-Rehab Ska vara färdiga till oktober 2015 Övertagandet av habiliteringspatienter i kommunen påbörjas 1 oktober 2015 och ska vara klar 1 april 2016.

Övergripande kommentarer

Egenvård - Hemsjukvård Kommunen ansvarar med stöd av socialtjänstlagen för insatser till personer som behöver stöd i form av egenvård. Kommunen ansvarar för insatser utifrån hemsjukvårdavtalet (hälso- och sjukvårdslagen). Det finns en övergripande riktlinje för bedömning av om en hälso- och sjukvårdsåtgärd kan utföras som egenvård.

Utveckling Både landsting och kommun ska arbeta aktivt med att följa upp avvikelse till hemsjukvårdavtalet. Avvikelser hanteras i första hand inom den egna verksamheten på tjänstemannanivå/chefsnivå. Återkommande avvikelser hanteras av Informationsöverföringsgruppen inom ”Länsgemensam ledning i samverkan inom socialtjänsten och angränsande hälso- och sjukvård”

Länsgemensam ledning i samverkan inom socialtjänsten och angränsande hälso- och sjukvård Har i uppgift att leda och följa upp utvecklingen av Hemsjukvårdsavtalet. Ansvarar för att tillsätta arbetsgrupper som arbetar fram och reviderar praktiska anvisningar. Revideras vartannat år eller tidigare vid behov. Ansvarar för informationsinsatserna vi uppdateringar.

Samverkansgrupp En regional politisk grupp med representation från både landstinget och kommunerna. Utgörs av presidiet för primärkommunala nämnden och Landstingsstyrelsens presidium. Hanteras vid presidieöverläggningar på länsnivå enligt årsplaneringen för länsgemensam ledning.

Tvist Tvist avseende tolkning eller tillämpning av Hemsjukvårdsavtalet ska i första hand lösas inom verksamheterna på tjänstemannanivå/chefsnivå i Länsgemensam ledning i samverkan inom socialtjänsten och angränsande hälso- och sjukvård I Samverkansgruppen på länsnivå.

Dokument Dokument avseende beslut om revidering av hemsjukvårdsavtalet 2015 finns att hitta länk xxxxx På samma sida finns även grunddokumentet för Hemsjukvårdsavtalet 2008