Organisering och styrning av sociala investeringar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kommission för ett socialt hållbart Malmö Kommission för ett socialt hållbart Malmö SKL, , Anna Balkfors.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Närvaro!!.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bakgrund till följeforskning: •Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar.
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
Högskoleförberedelse
En reviderad läroplan för förskolan
Hur bör samhället organiseras
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Synkroniserade insatser för barn och unga
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Välkommen till ESF:s seminarium
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Utvärdering av processmognad
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
En guide för effektutvärdering
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
socialt hållbart Malmö
PA1201 Projektarbete 100 p.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Att lära sig att analysera
Självutvärdering av projekt
Demens och tidshjälpmedel
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Green citizens - Åbo 2011 Individuell mätning av el, kallt vatten och varmt vatten i AB Bostadens lägenheter Projektledare Harry Jonsson Inom ramen för.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Kommunikationsplan för ----
Vad har du hört under förmiddagen? Vad förefaller vara viktigt för att röra sig från kunskap om social hållbarhet till handling i frågorna? Bilda grupper.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
Bortom NPM? Bengt Jacobsson. hur ser vi till att förvaltningen är organiserad på ett sätt som gör att politiska ambitioner kan förverkligas? kan man föreställa.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Ekonomnätverk sociala investeringar 14 juni 2016
Ulla-Karin Schön 13:00- 14:00Vad är återhämtning? Finns det skillnader mellan kvinnor och män? 14:30-15:00Kaffe 15:00-17:00Så.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Behovsanalys – kalkylerna bakom sociala utfallskontraktet i Norrköping Ekonomnätverk sociala investeringar 14 juni 2016
Spridningskonferens Projektet Sociala risker Bakgrund Projektet bedrivits under Tvärsektoriellt samarbete, både inom Lst och kommunerna.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Brottspreventiva är sådana åtgärder och förhållanden som minskar sannolikheten för brott och/eller reducerar skadeverkningar (inkl. rädsla) av brott. (Sarnecki,
Från fondtänk till perspektiv Medverkande: Robert Jonsson, ekonomie doktor i företagsekonomi, Linköpings universitet och biträdande lektor vid Centrum.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Uppstart arbetsgrupper
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Vad betyder Social Kompetens
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Forskningsområden som vi kommunicerar utåt
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Organisering och styrning av sociala investeringar 14-11-12 Organisering och styrning av sociala investeringar Ek, Dr Robert Jonsson Linköpings universitet 1

Dagens agenda Rapportens huvudbidrag Sociala investeringar som fenomen! Organisering och styrning av sociala investeringar (Bakgrund – en historisk utveckling) En rapport om organisering och styrning av sociala investeringar! www.uppdragpsykiskhalsa.se Rapportens huvudbidrag 2

Sociala investeringar som fenomen! En punkt är en punkt och….. Sociala investeringar är en social innovation i form av: Ett resursfördelningssystem för välfärdsresurser där konsekvensresonemang inkluderas Ett utvecklingssystem för att pröva, utveckla och/eller skapa innovationer med syfte att skapa multiplikatoreffekter (Traditionell skolverksamhet är en form av ”social investering”, men sociala investeringar utgör tilläggs- och utvecklingsinvesteringar!) 3

En bakgrund till sociala investeringar Jess och Nyström (2002) Tänk långsiktigt (2004) Utanförskapets pris (2014) Balkfors (2014) Social investments: A Social innovation approach and the importance of active ownership (2014) Organisering och styrning av sociala investeringar (2015) Norrköping (återföringsmodellen) och Umeå (budgetmodellen) har satt sociala investeringar på kartan med två olika modeller. 4

Rapporten som helhet – Organisering och styrning av sociala investeringar Sociala investeringar som fenomen Rapportens disposition – utifrån 6 frågor och en modell Rapportens huvudsakliga bidrag 6

Rapportens frågor – ett bidrag! Av vilka skäl kan kommunerna arbeta med sociala investeringar och vilka kontextuella förhållanden bör beaktas i detta arbete? Vem bör äga sociala investeringar och vad består det aktiva ägarskapet i? Hur kan sociala investeringsprojektet organiseras? Hur vet vi att vi gör rätt? Vilka prestationer, effekter och multiplikatoreffekter uppstår? 7

En kunskapsmodell – ett bidrag! 8

Sammankopplingen av den så kallade beviskedjan och lärande utvärdering – ett bidrag! Via den så kallade beviskedjan kan kommuner mäta, utvärdera, påvisa och argumentera för vad olika insatser och aktiviteter leder till i termer av prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande. Via den lärande utvärderingen kan kommuner ta det slutliga steget med sociala investeringar – att skapa multiplikatoreffekter (förmering, förstoring, förädling). 9

Varför sociala investeringar och varför kontextanpassning? Grunden: Har ni tydliggjort skälen till att ni ska arbeta med sociala investeringar? Har ni tydliggjort vilka kontextuella (sammanhang) förhållanden som bör beaktas och hur de inverkar på organisering och styrning av sociala investeringar? 10

Ett aktivt ägarskap! Har ni beaktat skillnaden mellan kommunen som organisation och som geografiskt område – och vad det innebär för ert arbete? Placering av det aktiva ägarskapet – var och varför? Ledningsgruppen – vilka ska ingå och varför? Ledningsgruppens arbetsuppgifter och varför? Ledningsgruppen i relation till modellen och för att bidra till skapande av multiplikatoreffekter! 11

Organisering av sociala investeringsprojekt Har ni beaktat vilken projektlogik som ska styra respektive socialt investeringsprojekt och varför? Har ni beaktat vilken projekttyp som respektive socialt investeringsprojekt utgör och vilka organisatoriska konsekvenser det medför? Sociala investeringsprojekt och strukturer, gränser och identitet över tid! 12

Hur vet vi att vi gör rätt – och vad uppnår vi? Har ni satt er in i beviskedjans komponenter och dess helhet? Har ni satt er in i innebörden av den lärande utvärderingen? Har ni beslutat hur beviskedjan och den lärande utvärderingen ska användas i de sociala investeringsprojektens olika faser (ansöknings-, uppstarts-, genomförande- samt övergångsfas)? 13

Beviskedjan Kommunens ekonomiska styrning som utgångspunkt, med beviskedjan som systematiskt verktyg Beviskedjan: 14

Att sociala investeringsprojekt leder till bra prestationer, effekter och värdeskapande är bra i sig, men det är via utvecklandet av multiplikatoreffekter som sociala investeringar verkligen kan bidra till utveckling och effektivisering. 15

Sociala investeringar som utvecklingssystem – teoriutveckling Sociala investeringar som utvecklingssystem – teoriutveckling! (Robert Jonsson och Kerstin Johansson) Ansökning Uppstart Genomförande Övergång Pröva metoder Utveckla metoder Social innovation 16

TACK! Rapporten (Organisering och styrning av sociala investeringar) finns på följande hemsida under sociala investeringar: www.uppdragpsykiskhalsa.se http://www.uppdragpsykiskhalsa.se/wp-content/uploads/2015/03/Organisering-och-styrning-av-sociala-investeringar_.pdf 17

Vad finns att säga om rapportens bidrag och checkfrågor? Vad har vi gjort ”rätt” och vad bör vi arbeta vidare med (konstruktiv kritik)? Vari ligger framtidens utmaningar för kommuner/regioner/landsting gällande sociala investeringar? Vilka är framtidens forskningsområden relaterat till sociala investeringar? 18