Kvalitet genom Pacemaking Göteborgspresentation 17 november 2004.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Mål med samverksanssystemet
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Samtala om böcker.
Hur kan jag vara viss om min tro?
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Utlandsstudier för I:are
Det va en gång en katt och hund del 1
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Klok filosofi … ?.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Snart börjar föreläsningen!. Några speciella möten mellan konst, vetenskap och teknik Filosoficirkeln 25 maj 2004 Bodil Jönsson, Certec, LTH (Anna Sjödahl:
Att hålla en presentation
Design för den mänskliga sektorn Kultur i vården, december 2006 Bodil Jönsson, professor i rehabiliteringsteknik, Designinstitutionen, Lunds Universitet.
Ett arbetsområde om poesi
Vad är du för typ av person?
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att skriva efter en litteraturdiskussion
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
De eller dem, det är frågan?
” Det krävs ORK men också Mod att vara en bra chef ” Lotta Burenius Äldreombudsman i Stockholms stad SIDAN 1.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Hur gör man en debattartikel?
DEN MAGISKA DÖRREN.
Lönesamtalet.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Den magiska dörren.
Skriva noveller.
Diskussionstillfälle 4
Hur du tar hand om din kunskap
Det va en gång en katt och hund del 1
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vår Framtid sitter just nu på skolbänken Vad skall jag bli när jag blir stor Tänk om vi kan vara med och inspirera och påverka den ?!
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Samtidigt som många hem i världen har förstörts, som här i staden Homs i Syrien…
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Presentationens avskrift:

Kvalitet genom Pacemaking Göteborgspresentation 17 november 2004

Pace Hastighet Hastighet Rytm Rytm Gångart hos en häst… Gångart hos en häst…

Pacemaking Hitta och hålla en fungerande hastighet Hitta och hålla en fungerande hastighet Hitta och hålla en fungerande rytm Hitta och hålla en fungerande rytm Hitta och hålla en fungerande rörelse Hitta och hålla en fungerande rörelse

Pacemaking Göteborg – Vad är det? Verksamhetsutveck- lingsprogram, inkluderande individuell pacemaking, verksamhets- pacemaking och Göteborgs- pacemaking Verksamhetsutveck- lingsprogram, inkluderande individuell pacemaking, verksamhets- pacemaking och Göteborgs- pacemaking

Huvudman: Göteborgs Stad, ref. Gunilla Fritzén Arrangör: Kvalitetsmässan Arrangör: Kvalitetsmässan Ledare och ansvarig: Bodil Jönsson, LTH, inom programmet Pacemaking, Ledare och ansvarig: Bodil Jönsson, LTH, inom programmet Pacemaking,

Kul att få berätta här, men det är inte världens lättaste! Det skall vara nytt för de flesta av er, men det får inte vara bara skåpmat för de 50 Pacemaking-deltagarna!

Medelvärde 5,1 på skalan 1(inte viktigt alls) – 7 (jätteviktigt!) Det är mycket det. Men det säger inget om innehållet: Det skall vi berätta om här.

Låt oss lyssna på en deltagare: Anne-Lie Sand

Pacemaking – ett forskningsprojekt på Lunds Universitet Hemvist på Certec, LTH, som arbetar med funktionshinder, design, teknik och pedagogik. Stress som ett handikapp?!

Pacemaking Göteborg – varför? Jag höll en föreläsning på Kvalitetsmässan (och annorstädes)… Men enstaka föreläsningar räcker inte! Jag höll en föreläsning på Kvalitetsmässan (och annorstädes)… Men enstaka föreläsningar räcker inte! Vill utveckla att ”vi vet mycket mer än vi vet” – och få fram vad det är som vi faktiskt vet. Vill utveckla att ”vi vet mycket mer än vi vet” – och få fram vad det är som vi faktiskt vet.

Jag ser ingen annan väg ut ur detta än att vi får gör det själva!

Form: skriftligt samtal och ett och annat fysiskt möte Bombardemang med inspiration Bombardemang med inspiration Önskemål: exempel, motexempel, alternativ, nyvinklingar, undringar, påståenden. Önskemål: exempel, motexempel, alternativ, nyvinklingar, undringar, påståenden. Återkoppling! Återkoppling!

Pacemaking Göteborg – HUR? 1. Du själv 2. Din verksamhet _________________________________ 3. Din verksamhet kontra andra verksamheter 4. Summerat - nya insikter och nya konsekvenser:…..

Känsligt. Nära. Tätt. Utlämnande. Alla har skrivit under ett ”Informerat samtycke” – detta stannar mellan oss tills vi bestämmer något annat.

1. Jag och min stress – bättre individförståelse!

1 (4). Stressbarometer: 1. Stressymtom

2. Stresstyp

3. Relationsstress

4. Tidsstress

2 (4). Olika perspektiv

1. Auktoritet och mottagare A trust is a must A trust is a must Det professionella behövs fortfarande! Det professionella behövs fortfarande!

2. Den sökande studenten/ patienten/ medarbetaren Alla är nu empowrade och förväntar sig och förväntas kunna tänka själv och göra sina egna val. Den rakryggade ”sökaren” är en helt annan än den hukande mottagaren.

3. Men kan man ”tänka” själv – då måste någon lyssna! Detta perspektiv är tillsvidare tämligen obetänkt. Vem skall lyssna? Hur många kan man lyssna till – och ge meningsfull återkoppling? Utöver det massmediala ”ring så pratar vi..”

4. Man vill ha återkoppling! Detta är den nya och mycket svårare professionella rollen än den gamla enbart sändande.

Kärleken till fröken Edit Hon inspirerade, lärde, vi vill fortfarande ha henne även om vi inte vill ha henne…

Och skulle hon klarat sig? Skulle hon hör till de utbrändas skara i dag??

Nya prioriteter och rutiner behövs Hur skall vi kunna se varandra och höra varandra meningsfullt utan att gå under i platta organisationer? Det är inte det platta som behövs, det är något annat.

Deltagarna läste texter Antecknade i dem – och kunde se varandras anteckningar Antecknade i dem – och kunde se varandras anteckningar Skrev till ”mig” – och fick återkoppling, antingen individuellt eller kategoriserat. Skrev till ”mig” – och fick återkoppling, antingen individuellt eller kategoriserat. Efteråt kan alla se allas… Efteråt kan alla se allas…

3(4). Grundmaterialet Pacemaking 3(4). Läs om Pacemaking. Välj ut de 3 viktigaste meningarna och kommentera dem. Exempel, exempel.

4(4): Läs en hel bok! Läs ”I tid och otid” och leta stressorsaker, verkningar och motåtgärder som du vill exemplifiera och kommentera.

Hela tiden fanns deltagarna på bild

Vi träffades två dagar i Varberg för ”fotombyte, hopp!” Dags för Stressen i min verksamhet!

Den har vi klarat till idag – och jag har återkopplat!

Kristina Arvidson-Molin – berätta om något du fäst dig vid!

Design för den mänskliga sektorn Den mänskliga sektorn är den sektor där människor arbetar med och för människor. Exempel: Vård, skola, omsorg, vissa delar av näringslivet, stora delar av frivilligarbete (70% av äldreomsorgen utförs av anhöriga..)

Långsiktigt hållbar utveckling kräver långsiktigt hållbara människor Vi har med andra ord facit i dag på att vi är på väg åt fel håll: sjukskrivningar, förtidspensioneringar, alla ungdomar utanför arbetslivet, alla invandrare utanför arbetslivet, alla oroliga barn,…

Design för den mänskliga sektorn??? Bengt Lundahl – vad kunde du ha de tankarna till?

Efterlyst: Innovationssystem utifrån det egna områdets logik Påstående: Den mänskliga sektorn har en egen logik. Ett framgångsrikt innovationssystem har att utgå från hur människor fungerar snarare än hur maskiner fungerar.

Chansen att göra färdigt

När turbofart blev normalfart

När vi hade inblick i varandras världar

När vi inte längre hade inblick i varandras världar..

Förändringsskyddade rum

Tillit och ledarskap

Vad är det viktigaste?

Vi har diskuterat hur vi påverkas av saker: Bruno Latour, ”Artefakternas återkomst”

Tekniken på gott och ont Så bra Så bra Så frustrerande Så frustrerande

Vi har också ett Galleri Pacemaking ”Inte har vi väl lärt oss att bli stressade?!” ”Inte har vi väl lärt oss att bli stressade?!” Jag säger ”JO!” Jag säger ”JO!”

Är vi offer – eller gör vi det själva, steg för steg? Imre Kertecz, Mannen utan öde Imre Kertecz, Mannen utan öde

”Så fan heller! /XX” ”Detta gör jag inte. Absolut inte. Hälsningar Bodil Jönsson”

Nu skall vi ha 2 månader i grupp kring tema som man väljer i dag! Temana har jag föreslagit utifrån var det har tänt till hittills!

1. Hur har jag/vi lärt oss att bli så stressade och hur kan jag/vi lära av?

2. Ohälsa som hälsotecken?

3. Positiva memer? Vad finns det att hålla sig till, att hålla sig i, som man blir glad av och som leder framåt?

4. Rensa upp i rädslan att bli omsprungen

5. Teknikens fram- och baksidor.

6. Andra tidsskalor.

7. Hur skall vi veta vad det är som finns?

8. Maslows behovshierarkier. 8. Maslows behovshierarkier.

9. Design för den mänskliga sektorn

10. Begreppsdesign/ conceptual design. Pacemaking, rytm, ställtid, VKK, Värdeställande Direktörer, memer, KAKOLL, planerare, idégivare, arbetare, längtansrymder, att gå från ytfokus till djupfokus,…

11. För mycket frihet, för lite struktur?!

12. Att gå vidare med hela konceptet ”Kvalitet genom Pacemaking”

Och när vi är färdiga med allt detta skall vi städa: Nu vet jag detta om mig och min verksamhet som jag inte visste innan! Nu vet jag detta om mig och min verksamhet som jag inte visste innan! Jag/vi klarar själva det och det och det Jag/vi klarar själva det och det och det Jag/vi klarar inte själva det och det och det. Det vill vi ha hjälp med. Jag/vi klarar inte själva det och det och det. Det vill vi ha hjälp med.

Men det finns ingen djup osäkerhet kvar – det här har redan ”lönat sig”. På många olika sätt.

”NU känner jag mig så frisk och glad…” Det är fint att få bekräftat att man inte är helt ute och reser…