Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dolda kunskaper avslutande möte
Advertisements

Malmö högskola Lärande och samhälle.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Folkhögskola – vad är det?
Den nya lärarutbildningen
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Rikskonferensen 2013 Göteborg
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Termin 1-4Enligt studiegång Termin 5-6Listning. Kurser som skall läsas under termin 5 eller 6 Omvårdnad, examensarbete 15 Hp Profil (teori och VFU) 15.
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Utbildningsvetenskap
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Europeiska språkdagen
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Språk och interkulturell kommunikation
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Höstterminen 2014 LGFRILAGRU Valbar kurs, 30 hp 1GN019 Bildpedagogik – för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6.
Linköpings universitet
Nybörjarkurs i modern kinesiska KINC11
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
MINORITETSSPRÅK.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Valbara kurser ht-13 1GN019 Bildpedagogik - för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6 och grundlärare med inr.
Utbildningssatsning för modersmålslärare i romani chib
Lärare nationella minoritetsspråk
Förordningstext Speciallärarexamen
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Lärarutbildningen Största grundutbildningen Drygt 2000 lärarstudenter Tvärinstitutionell Campus Kalmar/Växjö Hel-
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Folkhögskola – vad är det?. Varje folkhögskola är en fri och självständig skola 150 folkhögskolor över hela landet 107 skolor drivs av folkrörelser och.
Allmän inriktning Aspirantutbildning Birgitta Lönning, studievägledare Institutionen för kultur och kommunikation, IKK.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Skall genomsyra utbildningen Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Fördjupning och examination av VFU
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap i förskolan
Grundlärarutbildningarna
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Lars Brohlén Studerandeavdelningen Linnéuniversitetet
UTBILDNING AV OBEHÖRIGA LÄRARE SOM SAKNAR LÄRAREXAMEN
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska Umeå 15-04-14 Ingela Valfridsson, Institutionen för språkstudier

Översikt Samiska vid Umeå universitet inriktningar kursutbud, struktur Modersmålslärare (Skolverket) möjligheter ht 2015–ht 2017 Ämneslärarutbildning från ht 2015 2015-04-14

Utbildning i samiska Samiska språk Lulesamiska Nordsamiska Sydsamiska Samiska studier Från hösten 2015 ett huvudområde på grundnivå, men fortfarande två spår. 2015-04-14

Kursstruktur – språkkurserna Vartannat år, 50%, distans Upp till B-kursen separata kurser i lule-, nord- och sydsamiska. Gemensam C-kurs, men ett moment språkspecifikt. år 1 år 2 år 3 år 4 år 5 Nyb. + kvali A B C Magister C (15 + 15 hp) Nyb. 2015-04-14

Kursstruktur – kulturkurserna Vartannat år, 50%, distans år 1 år 2 år 3 år 4 år 5 Historia och rel. Kultur och samh. A B C Magister C (15 + 15 hp) ? 2015-04-14

Antal studenter 2014/2015 2015-04-14

Minoritetslärare: ”huvudspår” läsåret 15–16 Validering av kunskaper och färdigheter => individuell studieplan ämnesstudier i ett samiskt språk kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) Nordsamiska: A-kurs, 30 hp Sydsamiska: A-kurs, 30 hp Lulesamiska: A-kurs, 30 hp Samiska språk C Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp (förutsätter avklarade ämnesstudier) Alla ”huvudspåren” har 50% studietakt, nätstödd distans och innebär att man följer med en studerandegrupp som sökt utbildningen på annat sätt kurser UU annan nivå poänggivande kurser eller intyg 2015-04-14

Andra spår Studenter som inte är behöriga för A-kurs: enbart didaktiskt utvecklingsarbete, 3 hp, lå 2015-16, läsa A-kursen (1-30 hp) med start ht 2016 Studenter som önskar annan studietakt: anpassad studiegång (läser 7,5 hp per termin i stället för 15) 2015-04-14

Nordsamiska A, ht 2015 + vt 2016 50% studietakt, nätstödd distans Två fysiska träffar per termin i Umeå; övriga träffar är virtuella Moment (prel.): Nordsamisk grammatik I, 7,5 hp Nordsamisk språkfärdighet I, 7,5 hp Texter och textanalys I, 7,5 hp Ordkunskap och skriftlig språkfärdighet, 7,5 hp 2015-04-14

Lulesamiska A, ht 2015 + vt 2016 50% studietakt, nätstödd distans Fyra fysiska träffar per termin i Luleå Moment (prel.): Lulesamisk grammatik, 7,5 hp Muntlig språkfärdighet, 7,5 hp Lulesamiska texter, 7,5 hp Skriftlig språkfärdighet, 7,5 hp 2015-04-14

Sydsamiska A, ht 2015 + vt 2016 50% studietakt, nätstödd distans Fyra fysiska träffar per termin i Östersund Moment (prel.): Sydsamisk muntlig språkfärdighet, 7,5 hp Praktisk och teoretisk sydsamisk grammatik, 7,5 hp Sydsamiska texter, 7,5 hp Sydsamiskan idag, 7,5 hp 2015-04-14

Umesamiska Inga reguljära kurser => nya kurser, specifikt för modersmålslärare Kunskaper om umesamiska + didaktik Fyra kurser om vardera 7,5 hp => 25% studietakt 2015-04-14

Didaktiskt utvecklingsarbete, 3 hp Didaktiskt utvecklingsarbete i den egna verksamheten Speciell kurs ifall didaktik inte kan infogas i ordinarie kurs. Läsåret 14/15 för dem som läser sydsamiska. 2015-04-14

Samiska C, Samisk språkvetenskap, ht 2015 + kurs med didaktisk inriktning vt 2016 Kursen ht 2015 ordinarie kurs; samisk grammatik, fördjupning i en varietet Kursen vt 2016 ny kurs: språkdidaktik med inriktning på samiska; alternativ till Examensarbete för kandidatexamen, 2015-04-14

Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) Läses efter ämnesstudier Kan läsas på 50% nätstödd distans Läsåret 2015-16 (1-30 hp): Kunskap, undervisning och lärande I, 10 hp Demokrati, individ och samhälle, 10 hp Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 10 hp 2015-04-14

Umeå universitets nya uppdrag (2013) ”Universitetet ska, mot bakgrund av Sveriges åtaganden enligt minoritetskonventionerna, snarast bygga upp och utveckla ämneslärarutbildning i samiska.” ”I arbetet ska universitet ta hänsyn till de särskilda behov och förutsättningar som språket har samt föra en dialog med berörd nationell minoritet.” 2015-04-14

Ämneslärarutbildning i samiska som modersmål Nytt uppdrag till UmU angående lärarutbildning från 2013: ”utveckla ämneslärarutbildning i samiska” Examensrätt i juni 2014, särskilda medel Start ht 2015, möjligt med nordsamiska (ändrar kursstruktur för nordsamiska) som ingångsämne Tidigare uppdrag: ”erbjuda utbildning i samiska” Begränsad lärarkapacitet Utnyttjande delar av existerande kurser – språk och kultur + didaktik Målsättning: lärare i samiska ska ha 90 hp i ämnet 2015-04-14

Ämneslärarprogram gy, UmU Termin 1: Utbidningsvetenskaplig kärna 28,5 hp Termin 2-4: Ämne 1 90 hp Termin 5: Utbidningsvetenskaplig kärna 24 hp Verksamhetsförlagd utbildning 6 hp Termin 6-8: Ämnesstudier ämne 2 90 hp Termin 9-10 Verksamhetsförlagd utbildning 22,5 hp Examensarbete 30 hp Utbildningsvetenskaplig kärna 7,5 hp 2015-04-14

Några utgångspunkter för ämneslärarutbildningen Ämnesstudier i lärarutbildningen: ämnesteori och ämnesdidaktik Ämnesteori Språkkurserna måste kunna fortgå samtidigt som lärarutbildningen Ämnesteorin bör i stor utsträckning samläsas med de allmänna språkkurserna Ämnesdidaktiken Den ämnesdidaktiska delen av utbildningen bör i stor utsträckning vara gemensam för de olika varieteterna Utnyttja lärarkompetens i svenska som andraspråk (tvåspråkig utveckling, tvåspråkig didaktik m.m.) Samarbete med skolor, lärare och andra 2015-04-14

Vad händer nu? Umeå universitet Bedömning av de nominerades kompetenser utifrån tidigare studier utifrån muntligt test Utarbetande av individuella studieplaner Erbjudande om studiegång Skolverket Antagningsbesked från Skolverket Svar till Umeå universitet senast 17 juni Information om kursstart, träffar osv. under juni månad 2015-04-14