ELEVER I SKOLAN = ELIS 2015-04-09.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
5 feb 2013 Pedagogiskt Forum Beskuren bild Göran Forsberg.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Planering och genomförande av undervisningen
Disposition och utgångspunkter
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Nämndplan 2015.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Skolan som arena för psykisk hälsa
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Bedömning och betygsättning
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Ny Remissrutin till BUP
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Föräldramöte 6 december 2018.
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

ELEVER I SKOLAN = ELIS 2015-04-09

Elevhälsans uppdrag Stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål skollag individuellt riktat arbete Elevhälsan har ett särskilt ansvar för att undanröja hinder för varje enskild elevs lärande och utveckling skollag riktat till alla Förebyggande och hälsofrämjande arbete Elevhälsan ska bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa

Arbetsgång för elevers utveckling mot målen 1 Ledning, stimulans och extra anpassningar i ”gröna rutan” 2 Anmälan 3 Utredning 4 Beslut ÅP/ej ÅP 5 Genomföra, följa upp och utvärdera

Detta förtydligas i elevens individuella utvecklingsplan Anmälan ska skyndsamt göras till rektor när en elev riskerar att inte utvecklas mot kunskapskraven i läroplanen eller nå de kunskapskrav som minst ska uppnås. Rektor ansvarar för att det finns tydliga och fungerande rutiner för detta. Rektor ser till att elevhälsans kompetens tas tillvara. Elevhälsan rådfrågas hur behovet ska utredas. Utredning Rektorn ser till att elevens behov av särskilt stöd utreds skyndsamt. Detta sker i samråd med elevhälsan. Elevens skolsituation utreds på skol-, grupp- och individnivå utifrån behov av: pedagog specialpedagog psykolog kurator skolhälsovård Därefter görs en pedagogisk bedömning av om eleven är i behov av särskilt stöd och i så fall vilket stöd. Både utredning och bedömning dokumenteras. Beslut om ÅP Om utredningen visar att eleven är i behov av särskilt stöd ska det beslutas om att utarbeta ett ÅP. I ÅP ska det framgå vilka behoven är, hur de ska tillgodoses, följas upp och utvärderas. Beslutet diarieförs, skickas hem tillsammans med information om överklagande. Beslut ej ÅP Om utredningen visar att eleven inte är i behov av särskilt stöd ska det beslutas att ett ÅP inte ska utarbetas. Stöd kan ges i form av extra anpassningar. Eleven ges den stimulans och ledning som denne behöver i sitt lärande och för sin personliga utveckling. Eleven och elevens vårdnadshavare informeras fortlöpande om elevens utveckling Om eleven riskerar att inte utvecklas mot kunskapsmålen sätts extra anpassningar in. Elevhälsan stödjer elevens utveckling mot utbildningens mål, förebygger ohälsa och inlärningssvårigheter samt bidrar till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa. En systematisk analys och helhetsbedömning av ÅP görs av ansvarig personal vid en inplanerad tidpunkt. Nytt ÅP utarbetas alltid både vid förlängning av tidigare beslutat ÅP och när förändringar behöver göras. Avsluta ÅP När det bedöms att eleven inte längre är i behov av särskilt stöd avslutas ÅP, efter samråd med eleven och elevens vårdnadshavare. Stöd kan ges fortsättningsvis i form av extra anpassningar. Detta förtydligas i elevens individuella utvecklingsplan

”Gröna rutan” Vad är ”gröna rutan”? Hur är ELIS kopplat till ”gröna rutan”? Uppdatering av ”gröna rutan” pågår…

ELIS (elever i skolan) Samverkan mellan skol- och socialförvaltningen Syfte: att minimera risken för ett varaktigt utanförskap Mål: att öka elevens närvaro i skolan

ELIS-team Handledning Konsultation BUP Familjebehandlare Socialförvaltning Kurator Skolförvaltning Specialpedagog Skolförvaltning Handledning Konsultation BUP Kurator sammankallande till Elis möten leda och fördela ärenden inom teamet samt utom teamet genomföra insatser konsultera nätverkets kuratorer i frågor vad gäller frånvaro se till att dokumentation förs då skolan är skyldig att dokumentera sitt arbete med att utreda problem och vidta åtgärder Socialsekreterare/behandlare ansvariga för metodutveckling Specialpedagog specialpedagogiskt stöd i teamet Handledare ELIS teamen har tillgång till kontinuerlig handledning. Handledare för teamen är Ulla Luoto Karlsson på Resurscentrum, Skolförvaltningen. Handledaren verkar också som processutvecklare och har i uppdrag att rapportera till förvaltningsledning vid årlig utvärdering. Konsultation av BUP Teamen har tillgång till konsultation av kurator på BUP

Särskilda insatser - ELIS Teamens uppdrag ta fram en fördjupad kartläggning arbeta med insatser i skolan och i hemmet utvärdera, följa upp – fortsätta, sluta eller pröva nya insatser (http://www.skl.se) – uppvisar behov av särskilda insatser individuellt och i grupp Särskilda insatser - ELIS – insatser riktad till riskgrupper Riskgrupper - förebyggande arbete Alla

På gång för tidigare upptäckt Databaserat skolfrånvarosystem på alla skolor för tidig upptäck att skolfrånvaro Handlingsplan för hur skolorna ska agera när skolfrånvaro upptäcks och hur huvudmannen ska följa upp skolfrånvaro Handlingsplan för hur socialtjänsten ska agera när anmälan från skolan inkommer (http://www.skl.se) – uppvisar behov av särskilda insatser individuellt och i grupp Särskilda insatser - ELIS – insatser riktad till riskgrupper Riskgrupper - förebyggande arbete Alla

Framgångsfaktorer Föräldramedverkan Kartläggning Tydligt uppdrag Regelbundna möten och uppföljningar Flera kompetenser samlade i ett team Flexibilitet i arbetet Handledning

Rutiner - Vikten av ett systematiskt processarbete Utmaning: Flexibla och individuella anpassningar = framgång… Kartläggning Förståelse Planering Åtgärd Utvärdering

Rutiner – upptäckt? Frånvaroregistrering? Frånvaro/ELIS en punkt på agendan på Elevhälsomöten? Kontakta hemmet? När blir det ett ELIS-ärende? Hur påbörjas samverkan med soc/BUP?

Rutiner – kartläggning? Vilken typ av kartläggning? Hur, var, när, vem? Hur tar man vara på resultatet? Samverkan med soc/BUP?

Rutiner – planering och åtgärder? Hur arbetar vi, vilka åtgärder? Vad avgör vilken intervention vi väljer? Vem gör vad? Samverkan soc/BUP? Hemundervisning? Tekniska kommunikationsmedel/sociala medier?

Rutiner – uppföljning? Vad följer vi upp? Hur och hur ofta följer vi upp? Vem följer upp? Samverkan med soc/BUP?