2008-01-21Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs Kursens mål Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Nyttorealisering på 10 min
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Helena Lindgren 1 Cognitive Work Analysis CWA Ursprung: Normans ”Cognitive engineering” Gibsons ”Ecological psychology” Jens Rasmussen mfl i.
Task analysis, GOMS & HTA
Design rationale för MDI
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Arbetsstudier inom MDI - kap 13
Ledning och förståelse
Betyg och förmågor.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Föreläsning Sandvika
Att formulera vetenskapliga problemställningar
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Verksamhetsteorin Källor:
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Fördjupning och examination av VFU
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Artefakter och scenarios
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Design, strategi, management
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs Kursens mål Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna ska förvärva praktisk och teoretisk kunskap om metoder för utformning, utveckling, utvärdering och forskning. Lärare Helena Lindgren Lena

Helena Lindgren 2 Kursens mål (enl. Kursplanen) Efter avslutad kurs ska studenten kunna: analysera en komplex användarsituation i syfte att identifiera förutsättningar för och krav på ett befintligt eller tänkt gränssnitt: innebär bland annat att tillämpa kunskaper om avancerade kognitiva förmågor hos människan och sociala aspekter i en användarsituation utforma gränssnitt för komplexa användarsituationer som svarar mot identifierade behov och krav planera, förbereda och genomföra utvärderingar av komplexa användarsituationer välja lämpliga teorier, metoder och verktyg för ovanstående utifrån aktuella förutsättningar samt motivera valen utifrån tillämpbarhet och nytta tillämpa och använda teorier, metoder och verktyg för analys, design och utvärdering av användarsituationer kritiskt granska tillämpningar av teorier, metoder och verktyg i utvärderingar av användarsituationer och kunna identifiera/särskilja vetenskapligt underbyggda resultat

Helena Lindgren 3 Kursens upplägg Teori 3p Projekt 2p (utföres i grupp) fallstudie projektarbete

Helena Lindgren 4 Kursens upplägg Fallstudie Syfte: medel att sätta sej in i teori, övning att tillämpa teori (v4) Projektarbete (v5 – v7 genomförande, v8-10 rapportering/redovisning) Syfte: Få tillämpa metoder och teorier genom att studera arbete i företag eller offentlig verksamhet. Studieobjekt: En arbetsprocess vari en eller flera dator- applikationer ingår Innehåll: Arbetsanalys Utvärdering av befintliga lösningar Design-utvärdering av nya lösningar Litteraturstudie relaterad till val av fördjupning

Helena Lindgren 5 Kursens upplägg Teori: Föreläsningar koncentrerade till början av kursen Tillämpa teori Diskutera, redovisa tillämpad teori, utvärdera teori samt designförslag Seminarier – diskussionsforum för analyser, lösningar Peer review – feedback från andra grupper på rapporten Redovisningsseminarium – återkoppling till ev. uppdragsgivare Jmfr Projekt: v5 – v10 datainsamling, v7 – v11 analys/ design/ utvärdering/ rapportering/ redovisning

Helena Lindgren 6 Handledning E-posta eller knacka på – vi har oftast tid och finns för det mesta på plats! Undantag: Helena bortrest 4/3 – 18/3 Kontinuerlig projekthandledning: första bokade tillfället under v5 Lärare Helena Lindgren Lena cs.umu.se

Helena Lindgren 7 Synpunkter under tidigare kurser ”Teorierna/metoderna går inte att använda!” ”Teorierna/metoderna svåra att förstå/tillämpa!” ”Företagsfolket har inte tid med oss!” ”Företagsfolket vet inte vad vi kan!” ”Vi arbetar gratis!” ”Orättvisa projekt – Vi måste jobba MYCKET mer!” ”För många olika företag att sätta sej in i!”

Helena Lindgren 8 Kurslitteratur “HCI Models, Theories and Frameworks – Towards a Multidisciplinary Science” J. M. Carroll (editor). Referenslitteratur: “Perspectives on HCI – Diverse Approaches” - Monk, Gilbert (editorer) Artiklar

Helena Lindgren 9 Kursinnehåll MDI som disciplin / forskningsområde Utvärdera / jämföra existerande system / företeelser Uppfinna / designa nya system / företeelser (vad, hur?) Upptäcka och testa relevanta vetenskapliga principer Etablera riktlinjer och standarder Olika referensramar / perspektiv på området... Ger olika metoder för hur design och utvärdering ska ske Arv från föräldradisciplinerna: psykologi, DV, sociologi Likheter – skillnader: Hur förena olika vetenskapliga kontexter?

Helena Lindgren 10 Boken Varje kapitel behandlar en approach och innehåller Motivering Hur metoden skiljer sig från andra metoder Exempel Vetenskaplig grund REFERENSER!

Helena Lindgren 11 Boken: beskrivna teorier / modeller Analys av MDI-situationer: ”Minsta enhet för analys” skiljer sej: Stimulus-respons-modeller / diskreta handlingar (kap 2,3) Sekventiella integrerade beteenden – ”skill” (kap 4) Lärande/förståelse hos noviser, ex: Abductive reasoning Learning by exploration Externa representationer Mentala modeller (kap 6) Systemiska beteenden i interaktion (kap 8,9,11,12,13,15) Formella metoder som verktyg i utvecklingsprocessen (kap 14)

Helena Lindgren 12 Systemperspektiv Människa – verktyg – objekt

Helena Lindgren 13 MDI-disciplinens utveckling Multidisciplinär utveckling, internationalisering, teknikutveckling Skillnader i synen på Människan Användaren Uppgiften Artefakten Miljön Utvärderaren / designern / systemutvecklaren

Helena Lindgren 14 Skillnader i synen på... Kapacitet, intellektuell förmåga, produktion, autonom, självständig, sin egen lyckas smed, påverkar Rationalitet, intentionalism Sekventiell, optimiserbar Objekt, förändrar uppgiften.. Statisk, relativt ointressant.. Expert, objektiv Utvecklingsbar(-het), del i system, påverkar, påverkas.. Behov, motiv Dynamisk, föränderlig Medierande verktyg, förändrar människans kapacitet Dynamisk, föränderlig, influerar starkt, förutsättning för aktivitet Påverkar, ej objektiv, begränsad kunskap Drivkraft M / Anv. Anv.miljö Artefakt Designer/Sys.utv/ utvärderare Uppgiften

Helena Lindgren 15 Mulitdisciplinär utveckling Vetenskaper Sociologi, antropologi, psykologi, filosofi, fenomenologi, datavetenskap, kognitionsvetenskap,... Teorier / modeller Verksamhetsteori (Activity theory), Situated Action, Action Science, information processing, Distributed Cognition,... Metoder Etnografi, etnometodologi, tillämpad experimentell psykologi (TEP), cognitive modelling, participatory design (PD), konversationsanalys, contextual design, formella metoder,... Verktyg Activity checklist, scenarios, arbetsmodeller, task analysis (TA), design rationales, cognitive walkthrough, GOMS,...

Helena Lindgren 16 Datavetenskap Ursprung: matematik, teknik Mål: göra program Generella ingenjörsproblem: Identifiera krav på system Specificera design Implementera Testa Modellering av system

Helena Lindgren 17 Psykologi Traditionell experimentell psykologi Hypotes -> testning -> slutsats Samla kvantitativt data Baseras på statistik och sannolikheter Genererar / bekräftar abstraktioner och modeller (generaliseringar) Toleransgrad för avvikelser (och vad som är ”normalt”) bestäms av den som tolkar

Helena Lindgren 18 Etnografi Utgår ifrån att arbete utförs i ett kontext; i en organisation i samarbete med andra Studier sker i miljön genom observationer Svara på VAD, VARFÖR Förutsätter TEORI för att göra enorm datamängd hanterbar i analysfasen Nardi föreslår som relevanta teorier för MDI-området: Activity theory, ”Situated action” och ”Distributed cognition”

Helena Lindgren 19 Arbete Utveckling av program som ska stödja arbete......kräver förståelse av arbetsuppgifterna Task analysis, arbetsanalys, organisationsanalys, Activity theory...förståelse av hur den/de som ska utföra uppgifterna fungerar Kognitiv modellering – Kognitionsvetenskap, Activity theory...och även av hur och av vad arbetsuppgifter förändras över tid..?! Evolutionär design – ”Action science”, Activity theory

Helena Lindgren 20 Kvalitativa vs. kvantitativa metoder Kvantitativ studie: Man vill veta hur typiskt ett fenomen är för en större grupp människor Så representativ undersökningsgrupp som möjligt för den grupp man vill säga något om Man måste hålla reda på variabler som kan påverka resultatet Resultatet analyseras med kvantitativa metoder (statistik) Kvalitativ studie: Man vill upptäcka / studera ett fenomen Man vill samla så många olika aspekter som möjligt på fenomenet – heterogen undersökningsgrupp Resultatet analyseras med kvalitativa metoder

Helena Lindgren 21 Utmaningar Hur förena olika vetenskapliga kontexter? Problem: Brist på gemensamma värderingar och koncept Enas om målet Hitta / enas om relevant perspektiv och metoder för ett specifikt utvecklingsprojekt och ”använda dessa på ett kreativt sätt”... Hur använda information om kontext i designspecifikationen? Hur balansera prototyping och behov av utvärdering i verklig miljö?