Khan Academy 3300 instruerande videos gällande ma, nv, tk Ett mycket stort antal uppgifter/övningar, ma Upphovsmannen Salman Khans tror på en förändring.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mobile Study Matematikundervisning med mobiltelefoner
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
IPad grundkurs.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Att kläcka och vaska idéer
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Högskoleförberedelse
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sektorn för Socialtjänst
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
How to learn a Second Language?
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Planering och genomförande av undervisningen
Välkommen till Braås skola
Läroplansträff Välkomna!.
Välkommen till! Varför QualisTorget – vad kan QualisTorget göra för Er skola? QualisTorget beskriver denna webbtjänsts funktion på ett bra sätt, eftersom.
Google SketchUp Del 1.
BFL Bedömning för lärande
Rörelse och konstruktion
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför? Tvätta varför då?
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
pedagogisk dokumentation
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Att jobba språkutvecklande
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.

Rädda klassrummet.
Matspjälkningssystemet
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Helhet och allsidighet
Rädda klassrummet SLÖJD.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Khan Academy 3300 instruerande videos gällande ma, nv, tk Ett mycket stort antal uppgifter/övningar, ma Upphovsmannen Salman Khans tror på en förändring i skolans undervisning Traditionellt: Läraren introducerar i skolan Eleverna gör övningar hemma Khans vision: Videos introducerar hemma Eleverna gör övningar i skolan

Salman Khan 35 år, utbildad vid universiteten MIT och Harvard Arbetade med ekonomisk analys då hans kusin, hundratals mil bort, ville ha hjälp med matematikläxan 2009 slutade han sitt ordinarie arbete och ägnade full tid med Khan Academy Började få donationer för att fortsätta utveckla: Bill Gates donerade över 5 miljoner dollar totalt. Google och andra företag har också donerat stora summor Khan Academy har idag 32 anställda, KA används i olika utsträckning i över 2000 skolor i USA, 5 miljoner användare per månad och används i uppskattningsvis klassrum över hela värden.

Khan Academy i undervisningen Ett undervisningsverktyg som stimulerar kunskapsutveckling hos alla elever?

Hur går det? Massor av statistik Activity: Activity: Visar hur mycket man arbetat med KA per dag

Hur går det? Massor av statistik Focus Antal uppgifter och tid inom området Skill Progress Skill Progress Visar karta över moment som behandlas, typ “Started” “Strugling” ProgressProgress Totala antalet uppgifter över tid

Medaljer och programmering Accomplishments. “show off in your very own shiny display case” Achievements Achievements översikt över de “priser” du har erövrat Goals (beta) Goals (beta) avklarade mål och mål som eftersträvas Programs Programs göra egna datorprogam i “Javascript”. Nybörjarvänligt!

Filmer för bedömning Eleverna filmar sin redovisning De förklarar sin redovisning med egna ord så tydligt som möjligt (representation) Över till YouTube (mobilen) Läraren tar del av filmen och ger feedback; tät koppling mellan prestation och feedback viktigt vid formativ bedömning (Anders Jönsson)

Undersökning laborationsrapport som film Människan har en mängd teckenskapande aktiviteter som används som meningsbärare inom ett socialt sammanhang, t.ex. ord, gester och symboler Dessa tecken bildar mönster som utgör representationer av det som människan vill förmedla. Undersökning kring filmade redovisningar som utgör underlag för formativ bedömning inom skolans fysikundervisning. Hur väljer eleverna att kommunicera sina kunskaper i redovisningsfilmen, hur representerar de sina kunskaper? Vilken form av representation efterfrågar lärare för att få en god insyn i elevernas kunskapsnivå?

Elevernas teckenaktiveter kombinationer utgör representationer av elevernas kunskaper Bildliga teckenaktiviteter I vilken grad filmen används för att tydliggöra, fokusera filmens vy. I vilken grad eleverna använder sig av bilder/skisser Fysiska teckenaktiviteter I vilken grad som eleverna använder sig själva, utöver muntligt, för att förklara sina resultat, t.ex. gester av olika slag I vilken grad eleverna använder experimentutrustning vid förklaring Verbal teckenaktivitet I vilken grad som eleverna använder muntlig representation när de förklarar sina resultat.

Resultat laborationsrapport som film Eleverna använder teckenaktiviteterna i olika utsträckning och kombinationer. Analysen visar att det är extra viktigt med vissa mönster av teckenaktiviteter för att få en god representation av de kunskaper som ska förmedlas. Fyra redovisningsgrupper har använt sig av teckenaktiviteterna fysisk och verbal, dock inte den bildliga representationen. Läraren efterlyser mer information från dessa redovisningsgrupper. De tre teckenaktiviteterna bild, fysisk och verbal har tillsammans varit verksamma under sex stycken elevredovisningar. Dessa redovisningar bär fram information på ett bra sätt när det gäller att förmedla elevernas kunskaper inom fysikområdet och några mönster av teckenaktiviteter är extra framgångsrika. oli

Resultat laborationsrapport som film God detaljrik informationsförmedling sker i de redovisningsfilmer där verbal teckenaktivitet används i stor utsträckning tillsammans med aktiviteterna bild i form av fokusering av filmkamera och fysisk i form av användande av experimentutrustning. Enkel men viktig information vid denna typ av redovisning: Eleverna ska utförligt berätta om sina resultat och hur de kom fram till sina resultat. De ska använda experimentutrustning och fysiskt visa samtidigt som de berättar. Eleverna ska fokusera kameran mot de aktuella redovisningsmomenten.

Bedömning Fler begrepp och benämningar Självbedömning: Den bedömda personen egna tankar om sin egen kunskapsutvecklig. Egen feedback som kan förbättra lärandet, en förmåga som man behöver lära sig (Topping 2003). Kamratbedömning: Kan genomföras på olika sätt och verka som ett verktyg för lärande, eleverna ger och får feedback på prestationer. Kamratbedömningen kan vara ett sätt att lära sig ge feedback och ett steg mot självbedömning (Dochy m.fl. 1999).

Pedagogisk planering med Khan Academy Årskurs 7–9 Centralt innehåll i Matematik Geometri Metoder för beräkning av area, omkrets och volym hos geometriska objekt, samt enhetsbyten i samband med detta. Centralt innehåll i Engelska Lyssna och läsa – reception Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.

Pedagogisk planering med Khan Academy Triangelns area Titta på följande film: Anteckna de ord du inte förstår och skriv vad du tror att de betyder. Lägg in dina anteckningar i din e-portfolio Gör uppgifterna:

Undervisning med mobiltelefoner Vi testar ”Mentimeter” : ta fram era mobiler, gå in på och ange En melon väger 2 kg och består av 90% vatten. Melonen får ligga och ”torka” en tid och består då av 80% vatten. Vad väger melonen vid det tillfället? Svarsalternativ: 1,8 kg; 1,5 kg; 1,2 kg; 1,0 kg

Undervisning med mobiltelefoner Eleverna får en uppgift/frågeställning med några givna svar via mentimeter Varje elev gör beräkningar och väljer därefter ett av de givna svaren med mobiltelefonen Svarsfrekvens för de olika svaren visas för eleverna Nu får eleverna i grupp argumentera för sina lösningar Efter en kort diskussion får eleverna igen göra individuella beräkningar och välja ett av de givna svaren på frågeställningen Svarsfrekvens för de olika svaren visas för eleverna ännu en gång, förändringar diskuteras tillsammans med lösningen av uppgiften

Quiz enkla sätt att använda mobiltelefoner och datorer i undervisningen ProProfs - Quiz Maker Mobile Study De användarvänliga quizspelen finns att tillgå gratis på olika webbplatser. ”Styrka” med quiz: Elever kan själva vara aktiva i problemformulering med datorn som verktyg.

Quiz i mobilen Mobile Study; ett enkelt sätt

Lösningar och förklaringar görs av konstruktören

Quiz i mobilen: Lösa problem utifrån film

Quiz i mobilen: Film – Dödspendeln Metallkulan väger 2 kg

Quiz i mobilen: Film – Studsande boll

Quiz i mobilen: ”Bild som piggar upp”

Quiz i mobilen: Kaströrelse

Quiz i mobilen: Film – Experiment Hur mycket fortare går det att springa 8 m jämfört med att gå samma sträcka ? 1,5gånger så snabbt 3 gånger så snabbt 4,5gånger så snabbt

Quiz i mobilen: Problem för bussresan

Siri den ”smarta assistenten” i Iphone “Meet Andrew for coffee at 4 o'clock today," Siri svarar “All right, the meeting with Andrew is on your calendar for today.” I Sverige kan Siri svara på frågor, skriva sms, ringa upp personer, lägga in saker i almanackan mm. Ej utföra tjänster som kräver kartor. Hur kommer denna teknik att kunna användas i skolan i en nära framtid?