Www.sak.fi/godajobbFinland #hyväätyötäSuomi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Samhällsekonomi 2.
Från bonddräng till yuppie Del 2 – 1920 till 1990
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Ekonomiska system.
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
Konjunkturer.
Må bra på jobbet.
ILOs rekommendation 202 Social Protection Floors
Aktuella frågor på EU-nivå
Internationell Ekonomi
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Demokrati och hur Sverige styrs
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
V AD ÄR DET FÖR SAKER SOM VÅRA POLITIKER BEHÖVER BRY SIG OM …
Samhällsekonomi Del 1.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Lagar och överenskommelser
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Ekonomiska kretsloppet
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
Vägar till en jämlik hälsa
Ansvar och möjligheter Nya Moderaternas Europaplattform.
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
UTBILDNING OCH EKONOMI Lygdbäck, V. (1993) - en historisk tillbakablick Utbildning som investering i humankapital fram till 1900-t sågs utbildning som.
Blått Rött. Med stöd av övriga högerpakten vill de: Pressa ned lönerna genom att sänka ersättningen till arbetslösa till under 65 procent efter 300 dagar.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
BNP (BruttoNationalProdukt):
Vad skiljer partierna åt?
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
KONJUNKTURINSTITUTET
#hyväätyötäSuomi. Finlands ekonomi har stagnerat.
BNP i fasta priser.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
1 När politiken kom till köksbordet LO-seminarium 7 mars.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Ålderdom utan fattigdom Om äldrefattigdom och kvinnors låga pensioner.
Produktivitetskommissionen i Skåne Kick-off seminarium 13 november 2015 Pernilla Johansson, PhD Senior Ekonom.
Unionen på företaget XXX. Vad är kollektivavtal? Dina rättigheter på jobbet Vad är kollektivavtalat och vad finns i lagen? Grunden i den svenska.
N ATIONALEKONOMI OCH EKONOMISK TILLVÄXT. B EHOV, PRIS OCH EKONOMISK TILLVÄXT.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
Landsbygdskommittén.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Kortsiktig /Långsiktig effekt
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
SAMMANHÅLLNINGSPOLITIKEN MED FÖRDELAR FÖR MEDBORGARNA
Presentationens avskrift:

www.sak.fi/godajobbFinland #hyväätyötäSuomi

Finlands ekonomi har stagnerat.

När ekonomin inte växer finns det varken jobb, inkomster eller offentlig service. Finland behöver mer arbete, bättre produktivitet, mindre inkomstskillnader och trygghet i arbetslivet.

MINDRE INKOMSTSKILLNADER TRYGGHET I ARBETSLIVET MER ARBETE P BÄTTRE PRODUKTIVITET I MINDRE INKOMSTSKILLNADER T TRYGGHET I ARBETSLIVET

MINDRE INKOMSTSKILLNADER TRYGGHET I ARBETSLIVET P MER ARBETE BÄTTRE PRODUKTIVITET I T MINDRE INKOMSTSKILLNADER TRYGGHET I ARBETSLIVET

Under den ekonomiska krisen har Finland förlorat 80 000 arbetsplatser.

Det finns endast en väg till Arbetslöshet är den största orsaken till ojämlikhet mellan människor och till statens skuldsättning. Det finns endast en väg till välfärdssamhället: MER ARBETE

VAD BÖR GÖRAS? Ett ambitiöst sysselsättningsmål bör ställas upp. Konkurrenskraften och köpkraften ökas i samarbete mellan regeringen och arbetsmarknadsparterna. Stöd och lön sammanjämkas. Beskattningen av låga löner lättas upp. Arbetslösa erbjuds personlig service.

VAD BÖR GÖRAS? Fler bostäder = fler sysselsatta. Kommunerna bör fås att planlägga bostäder. Ett ministerium för byggd miljö inrättas, vilket bättre än nu kopplar samman boendet och trafiken. Sysselsättningen inom servicebranscherna och bioekonomi på marknadsvillkor främjas.

Vi kan nå ett rättvist, välmående och inkluderande samhälle endast på ett sätt: genom ökad sysselsättning. Det behövs åtgärder, som skapar arbete och säkerställer att det finns någon som utför det.

MINDRE INKOMSTSKILLNADER TRYGGHET I ARBETSLIVET P MER ARBETE BÄTTRE PRODUKTIVITET I T MINDRE INKOMSTSKILLNADER TRYGGHET I ARBETSLIVET

Efter början av den ekonomiska krisen har produktiviteten sjunkit per år med 1,4 %

Finland konkurrerar inte med priset på arbete utan med kvaliteten. Endast produktivitet garanterar lönerna. BÄTTRE PRODUKTIVITET

VAD BÖR GÖRAS? De allmänbindande kollektivavtalen höjer produktiviteten. Avtal på lokal nivå utvecklas i samförstånd. Renhårig konkurrens och arbetstagarnas rättigheter tryggas genom att ingripa i avtalsshopping och avtalsvidriga löner.

VAD BÖR GÖRAS? Kompetensen förbättras: inlärning vid läro- inrättningar och i arbetet kombineras flexibelt. Alla i arbetsför ålder erbjuds yrkesexamen. Fler stora och medelstora företag, även med aktiv ägarpolitik från statens sida. Trafiknätet i Finland sackar efter nivån i andra länder – den nedåtgående spiralen måste brytas.

VAD BÖR GÖRAS? Fortsatt kostnadseffektiv klimatpolitik. En mångsidig energiproduktion med högre självförsörjningsgrad eftersträvas. Den offentliga sektorn bör delta i talkot: Kommunstrukturen och social- och hälsovårdsområdena utvecklas. Merparten av tjänsterna produceras av kommunerna själva.

VAD BÖR GÖRAS? I Finland pågår ett unikt projekt, Arbetsliv 2020, för att förbättra arbetslivet. Målet är Europas bästa arbetsliv. Viktigt att projektet fortsätter. Ett lika brett samarbete mellan alla aktörer förekommer inte på annat håll. Resurserna för utveckling och forskning av arbetslivet bör inte skäras ner, utan riktas bättre.

Finland mår bättre, om vi aktivt och öppet är med i det internationella samfundet. Vi tar vara på alla goda idéer oberoende av varifrån de kommer. Alla investeringar är välkomna.

MINDRE INKOMSTSKILLNADER TRYGGHET I ARBETSLIVET P MER ARBETE BÄTTRE PRODUKTIVITET I T MINDRE INKOMSTSKILLNADER TRYGGHET I ARBETSLIVET

Inkomstskillnaderna i Finland

VÄLFÄRDSTJÄNSTER RÄTTVIS BESKATTNING Inkomstskillnaderna ökade snabbt fram till den ekonomiska krisen. Stora skillnader också i finländarnas välfärd. Utvecklingen kan vändas med rätt politik. Nycklarna är: VÄLFÄRDSTJÄNSTER RÄTTVIS BESKATTNING

VAD BÖR GÖRAS? Dagvårdsavgifterna bör sänkas och den subjektiva rätten till dagvård bibehållas. Pappaledigheten bör förlängas till tre månader. Föräldraledigheten bör förlängas med några månader. Kostnaderna för föräldraskap bör jämnas ut mellan arbetsgivarna.

VAD BÖR GÖRAS? Den allmänna principen i beskattningen bör vara progression, dvs. skatter enligt betalningsförmåga. Arvsskatten bibehålls. Dividendbeskattningen korrigeras. Läckaget av skatter på kapitalinkomster täpps till med övervakning och internationellt samarbete.

Om skillnaderna i inkomster, delaktighet och välfärd ökar ytterligare, hotas grunden för välfärdssamhället. Utvecklingen kan vändas. Jämlikheten startar i hemmen.

MINDRE INKOMSTSKILLNADER TRYGGHET I ARBETSLIVET P MER ARBETE BÄTTRE PRODUKTIVITET I T MINDRE INKOMSTSKILLNADER TRYGGHET I ARBETSLIVET

Ekonomins strukturer ändras snabbt. Varje dag inleds och avslutas cirka 450 anställningar.

TRYGGHET I ARBETSLIVET Detta skapar tillväxt, men också osäkerhet. En god social trygghet hjälper till att acceptera förändringar. TRYGGHET I ARBETSLIVET

VAD BÖR GÖRAS? Bristerna i arbetslöshetsskyddet korrigeras och omställningsskyddet stärks. Trygghet vid korttidsjobb behövs: nej till nollarbetsavtal och tvångsföretagande. Ett starkt samarbete vid genomförandet av pensionsreformen.

VAD BÖR GÖRAS? Finländarna bör få bättre kompetens: ett öppet yrkesinstitut inrättas i Finland. Företagshälsovården tryggas vid social- och hälsovårdsreformen. Sociala kriterier och övervakningen av arbetsvillkoren bör betonas vid offentlig upphandling. Beställaransvarslagen reformeras för att bekämpa grå ekonomin.

I Finland inträffar varje dag 282 arbetsolycksfall. Av FFC:arna upplever var tredje att deras arbete är skadligt för hälsan. Arbetarskyddsresurserna får inte minskas, utan användas effektivare. Arbetarskyddsinspektionerna bör ökas utan att man prutar på kvaliteten.

Finland är som Musse Pigg i sjönöd i den stormande världsekonomin Finland är som Musse Pigg i sjönöd i den stormande världsekonomin. I en öppen ekonomi uppstår och försvinner jobb snabbt. Vi behöver ett gott utkomstskydd samt högklassig utbildning och arbetsförmedling för att kunna förbereda oss på förändringar.

MINDRE INKOMSTSKILLNADER TRYGGHET I ARBETSLIVET MER ARBETE P BÄTTRE PRODUKTIVITET I MINDRE INKOMSTSKILLNADER T TRYGGHET I ARBETSLIVET

Vi vill även framöver stå på den svagares sida på arbetsmarknaden och i samhället.

Hur bygger vi Finland i framtiden? Finlands framgång har i nästan hundra år byggt på gemensamma avtal. Hur bygger vi Finland i framtiden?