Välkommen till kursen ”Strategi och S tyrning” Styrelsen Linköping 2012-05-08.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Advertisements

Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Grundkurs i marknadsföring
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Viktorija Kalonaityte
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
KURSINTRODUKTION- DAGORDNING
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Marknadskommunikation i praktiken
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Välkommen till ESF:s seminarium
Bedömningskriterier för studentrapporter
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Att tillsammans påverka!
Läroplansträff Välkomna!.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Projektledning.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
REVISIONEN – för resultat och utveckling Seminarium kring styrning och ansvarsutkrävande 20 oktober 2006 Välkomna!
Val, införande och användning av AS
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Välkommen till kursen ”Strategi och S tyrning” Styrelsen Linköping
Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Välkommen till kursen ”Strategi och S tyrning” Styrelsen Linköping
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Projektseminarium 1 Henrik Nehler Linköping
Välkomna till Civilekonomprogrammet! 14 augusti 2015
Välkomna till Internationella civilekonomprogrammet! 14 augusti 2015 Henrik Nehler, Programansvarig Gunilla Söderberg, Programkoordinator.
Informationsträff om Idrottslyftet 2016 – 2019 VÄLKOMMEN!
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Fördjupning och examination av VFU
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Sälja en produkt eller tjänst
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Design, strategi, management
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Välkommen till kursen ”Strategi och S tyrning” Styrelsen Linköping

1 1.Presentation av lärarlaget 2.Presentation av kursens idé och placering i utbildningen 3.Kursens lärandemål 4.Tanken om kursen som lärandeprocess 5.Presentation av kurslitteraturen 6.Presentation av företagen 7.Presentation av projektet 8.Formera grupper KURSINTRODUKTION- DAGORDNING

2 PRESENTATION AV LÄRARLAGET Vecka 1: Henrik Nehler, Gunilla Söderberg & Per Åman Vecka 2: Hans Andersson Vecka 3: Erik Nilsson Henrik Nehler Vecka 4: Erik Nilsson Hans Andersson, Henrik Nehler, Mikael Ottosson & Per Åman Vecka 5: Hans Andersson, Henrik Nehler & Olga Yttermyr Gunilla Söderberg, Mikael Ottosson & Per Åman Kursansvarig: Gunilla Söderberg, Examinator: Henrik Nehler

3 PRESENTATION AV KURSENS IDÉ OCH PLACERING I ER UTBILDNING -Integrerar det ni har läst under era första två år av utbildningen -Fortsättning på metodterminen (analys) -Blickar framåt mot kommande kurser och arbetsliv -Nyttig & kul kurs!

4 KURSENS LÄRANDEMÅL- Efter avslutad kurs ska studenten kunna 1.redogöra för grundläggande begrepp och modeller inom området strategi och styrning 2.redogöra för hur strategisk kongruens och integrerad styrning bidrar till skapandet av konkurrenskraft 3.med ett kritiskt förhållningssätt analysera en organisation och med särskilt fokus på strategisk kongruens och integrerad styrning kunna föreslå hur strategier och styrsystem bör utformas och användas.

5 FORMALIA- start, avstämning och avslut START TISDAGEN DEN 8/5, MED INLÄMNING AV GRUPPKONTRAKTEN OCH EV. ÖNSKEMÅL AVSEENDE STYRELSEMÖTET TILL GUNILLA SÖDERBERG SENAST DEN 9/5. AVSTÄMNING I FORM AV EN SKRIFTLIG TENTA ONSDAGEN DEN 30/5. INLÄMNING AV PROJEKTARBETET SENAST ONSDAGEN DEN 6/6 KLOCKAN 08:00. STYRELSEMÖTE FREDAGEN DEN 8/6 ENLIGT KALLELSE PUBLICERAD PÅ HEMSIDAN.

6 TANKEN OM KURSEN SOM LÄRANDEPROCESS De tre första veckorna följer samma schema: 1.Föreläsning 2.Föreläsning 3.Litteraturseminarium 4.Projektseminarium Vecka 4 Därefter ges ni en avslutande föreläsning som tar er vidare in i en ny fas av kursen med mer fokus på eget arbete och initiativförmåga. En sammanfattning och kollektiv frågestund på måndagsförmiddagen följt av SoS modellstuga på eftermiddagen. Därefter följer en dugga på onsdagen. Vecka 5 Sista veckan är det hårt arbete i gruppen med inlämning av grupparbetet samt intensiva förberedelser för att på fredagen möta styrelsen i styrelserummet.

7 KURSENS LITTERATURSEMINARIUM En gång per vecka är det individuella litteraturseminarium som är till för att underlätta för studentens inlärning och förståelse av kursens kunskapsmassa. Inträdesbiljetten till litteraturseminarium är att studenten är välförberedd med en sida individuella svar/reflektioner till seminmarieuppgiften/seminarietexten.

8 KURSENS PROJEKTSEMINARIUM En gång per vecka är det projektseminarium, dessa är till för att hjälpa projekt kvalitetsmässigt framåt. Respektive grupp förväntas läsa det erhållna materialet noggrant och med utgångspunkt i de läsinstruktioner de fått. Det skall poängteras att det är obligatoriskt att läsa och kommentera rapporten samt att minst en gruppmedlem närvarar vid seminariet.

9 KURSBOKEN – Understanding Competitive Advantage Baserad på forskning vid LiU Unik bok som kombinerar strategi- och styrningsområdet. 6 kapitel som tydligt avspeglas i kursens struktur.

10 Fallföretag – Assa Abloy Som världens ledande låskoncern erbjuder ASSA ABLOY ett mer komplett produktutbud för lås- och dörrlösningar än något annat företag på marknaden. Omsättning (2011): 42 miljarder SEK Antal anställda (2011): ca st Fem affärsområden: EMEA (30 %) Americas (21 %) Asia Pacific (15 %) Global Technologies (14 %) Entrance Systems (20 %) Slå samman

11 Fallföretag – Ericsson ” Genom att dra fördel av, investera i, utveckla och kombinera bolagets viktigaste konkurrensfördelar – ledarskap inom teknik och tjänster samt global närvaro och skalfördelar – strävar Ericsson efter att fortsätta vara den drivande kraften inom den föränderliga telekombranschen och en ledande aktör inom IKT..” (källa: Ericssons årsrvg sid 22) Omsättning (2011): 226,9 miljarder SEK Antal anställda (2011): ca Tre affärsområden: Networks (58 %) Global Services (37 %) Multimedia (5 %)

12 Fallföretag – Trelleborg Trelleborg är en global industrikoncern vars ledande positioner baseras på avancerad polymerteknologi och djupt applikationskunnande. Vi utvecklar högpresterande lösningar som tätar, dämpar och skyddar i krävande industriella miljöer. Omsättning (2011): 29 miljarder SEK Antal anställda (2011): ca st Fyra affärsområden (varav ni väljer tre): Trelleborg Engineered Systems (32 %) Trelleborg Automotive (32 %) Trelleborg Sealing Solutions (23 %) Trelleborg Wheel Systems (13 %)

13 Fallföretag – Billerud ” Billerud är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningspapper som är miljövänligt, starkt och har unika egenskaper. Fokuseringen på smartare förpackningslösningar ger förpackningstillverkare och varumärkesägare mervärden som stärker deras konkurrenskraft och varumärken..” (källa: Billeruds årsrvg sid 4) Omsättning (2011): 9,3 miljarder SEK Antal anställda (2011): ca Tre affärsområden: Packaging & Specialty Paper (46 %) Packaging Boards (30 %) Market Pulp (19 %)

14  Beakta ambitionsnivå  4-5 personer  Könsblandade grupper  Skriv ett gruppkontrakt och lämna in till GS  Hantera gruppen professionellt  Tag er gruppmapp, skriv gruppmedlemmarnas kontaktuppgifter efter namnen, skriv även ev. önskemål angående styrelsemötet. TOTALT 32 PROJEKTGRUPPER

15 Att tillämpa förvärvade kunskaper på ett existerande företag och därmed sätta in kursens litteratur, (boken och artiklar), i ett praktiskt sammanhang. En viktig aspekt är att genom eget analysarbete förstå styrkor och svagheter hos de modeller och teorier som presenteras på kursen. MÅLET MED PROJEKTARBETET

16 ERT UPPDRAG  Ni jobbar i grupper om fyra till fem studenter och utgör en stor svensk koncerns affärsutvecklingsstab.  Ert uppdrag är att presentera en analys av koncernens verksamhet samt vilka förändringar som är nödvändiga för att koncernen skall vara konkurrenskraftig. Huvuddelarna består av att:  analysera koncernens strategier.  analysera koncernens styrsystem.  Styrelsen understryker att analysen - med rekommendationer - syftar till att säkerställa att koncernen har en hög grad av strategisk kongruens och integrerad styrning. För att nå dit kan varken avyttringar eller förvärv uteslutas.

17 Styrelsen som givet er detta uppdrag består av följande personer: Hans Andersson Henrik Nehler Mikael Ottosson Gunilla Söderberg Olga Yttermyr Per Åman STYRELSEN

18 Ert uppdrag kommer inledas med en genomgripande analys av koncernen och dess affärer (affärsområden). Därefter skall ni till styrelsen lämna rekommendationer rörande: - Eventuella avyttringar. - Eventuella förvärv. - Förslag på lämpligt styrsystem för koncernen. Analysen skall baseras på de teorier och modeller som presenteras under kursen. Rapportens omfattning: ord Ert uppdrag (forts)

19 Den strategiska analysen som tillställs styrelsen skall innefatta ett antal delar. En kort presentation av fallföretaget ( max en halv A4 ) Koncernens övergripande vision, affärsidé och mål  Styrelsen är intresserad av huruvida vision, affärsidé och mål är tydliga. Är det exempelvis möjligt att följa upp om målen uppfyllts?  Vid tveksamheter skall förändringar föreslås och motiveras. Uppdragets första fas - strategisk analys

20 Konkurrenskraft/Värdeskapande  Ett eller två relevanta sätt att mäta konkurrenskraft och/eller värdeskapande skall identifieras och motiveras.  Dessa skall sedan användas för jämförelser mot konkurrenter och andra relevanta parter/index för tidsperioden 2005 till och med  Minst ett mätvärde per år skall finnas med. Uppdragets första fas - strategisk analys (forts.)

21 Typologi Porters (1987) koncernstrategiska typologi.

22 Koncernstrategisk klassificering  Koncernens strategiska inriktning skall klassificeras med utgångspunkt i Porters (1987) koncernstrategiska typologi. Viktiga begrepp i sammanhanget är diversifieringsgrad och synergipotential.  Hela koncernen skall vara utgångspunkten för klassificeringen, inte bara de tre specifikt utvalda affärsområdena. Uppdragets första fas - strategisk analys (forts.)

23 Affärsstrategisk klassificering  Respektive affärsområdes affärsstrategiska inriktning skall klassificeringen med utgångspunkt i Porters (1980) affärsstrategiska typologi. Viktiga begrepp i sammanhanget är produktdifferentiering och kostnadseffektivitet.  Som ytterligare stöd för analysen rekommenderar styrelsen att en enkel omvärldsanalys (möjligheter och hot) genomförs. Uppdragets första fas - strategisk analys (forts.)

24 Produktionsstrategisk klassificering  Respektive affärsområdes produktionsstrategi skall klassificeras med utgångspunkt i Hayes & Wheelwrights (1979) produktionsstrategiska typologi som vi återkommer till senare under kursen. Uppdragets första fas - strategisk analys (forts.)

25  Två ”mätpunkter” för samtliga tre organisatoriska nivåer: från omkring 2005 (välj lämplig) till och med Rekommenderade källor:  Koncernens hemsida  Årsredovisningar  Affärspress, t ex: DI, Affärsvärlden, Veckans affärer eller använda databasen Affärsdata Uppdragets första fas - strategisk analys (forts.)

26 Baserat på den koncern-, affärs- och produktionsstrategiska analysen vill styrelsen att ni analyserar följande: 1. Finns det en strategisk kongruens i koncernen (”fit” mellan koncern-, affärs- och produktionsstrategisk inriktning)? Om ja, på vilket sätt? 2. Om nej, vilka förändringar rekommenderar ni? Motivera eventuella avyttringar och typ av förvärv med koncern- och affärsstrategiska utgångspunkter. Uppdragets andra fas - strategisk kongruens och integrerad styrning

27 3. Hur skulle utformningen av ett integrerat styrsystem som hjälper till att implementera strategierna kunna se ut? Skall utgå ifrån:  De variabler för ekonomi- och produktionsstyrning som finns i den tentativa modellen i kursboken.  Framställning av nyckeltal som kan betraktas som centrala för att implementera strategierna inom koncernen. Sortera gärna utifrån de fyra perspektiven i Balanced Scorecard (Kaplan & Norton, 1992). Uppdragets andra fas - strategisk kongruens och integrerad styrning (forts)

28  Rapporten skall inte innefatta något ”teorikapitel” där använda modeller presenteras.  Er analys av koncernen syftar bland annat till att visa att ni förstått innebörden av modellerna och hur de kan tillämpas.  Analysen skall inte innefatta allmänt tyckande utan välmotiverade och logiskt härledbara/ uppbyggda resonemang, argument, analyser och slutsatser. Övrigt kring innehållet i rapporten

29 Rapportens delar - få ihop pusslet! Affärsidé, vision och mål Konkurrenskraft & värdeskapande Koncern-, affärs- och produktionsstrategier Ekonomi- och produktionsstyrning Nyckeltal

30 Handledare  Grupp 1 har Assa-Abloy som företag och Mikael Ottosson som handledare.  Grupp 2 har Ericsson som företag och Henrik Nehler som handledare  Grupp 3 har Trelleborg som företag och Per Åman som handledare.  Grupp 4 har Billerud som företag och Hans Andersson som handledare.

31  Den 8/6 träffar varje grupp styrelsen individuellt under 20 minuter.  Under de första 10 minuterna presenterar gruppen sina slutsatser och rekommendationer för styrelsen.  Under de andra 10 minuterna ställer styrelsen frågor rörande rapporten och presentationen riktade till enskilda individer i gruppen. Styrelsemötet

32 Än en gång, välkommen till kursen och lycka till!