Risk och försäkring - Information om Stockholmsregionens Försäkring AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Välkomna.
Säkerställd intern styrning och kontroll
Skola och arbetsliv i samverkan
Patientsäkerhetslagen
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Grundtankar dokumenthantering
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Nacka – en trygg och säker kommun. Nacka – Safe Community sedan 2000 • Blev certifierad som Safe Community år 2000 • Vi återcertifierades 2010.
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Dricksvatten Vårt viktigaste livsmedel Välfärd för 4 öre per liter!
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Patientsäkerhetsronder
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Geografisk IT utvecklingssamarbete Malmö, Helsingborg, Lund
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Välkommen till ESF:s seminarium
Uppsökande och förebyggande arbete
Landstingsstyrelsens förvaltning
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Miljöriskhantering vid miljöfarliga verksamheter
Tillsammans för världens säkraste vård
Normering, tillsyn, kunskap
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Säkerhetschef/informationssäkerhetschef
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Värdesättning/prisbildning av småhus och bostadsrätter - Vilken betydelse har besiktningen?
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Krav inom Systematiskt Brandskyddsarbete
Lärande utvärdering genom följeforskning
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Vad? Varför? Stabens delar.
Södertälje - SRF Premiefördelningsprinciper
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Risk och försäkring - Information om Stockholmsregionens Försäkring AB
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
© Brandskyddsföreningens Service AB Grundkurs Välkommen Systematiskt Brandskyddsarbete.
Riskbedömningar Ett favorituttryck som många slänger sig med.... som krävs från alla håll och kanter… men som få egentligen begriper…… Inklusive undertecknad…….
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Vad är informationssäkerhet?
Säkerhet - Vad ni kan göra
Statusbedömning av byggnadsverk
SLL om tjänster för det kommunala området
Kommunassurans Syd Försäkrings AB
Information om nya föreskrifter FTF Arbetsmiljö – 22/3 2007
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Intern styrning och kontroll
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Försäkrings AB Göta Lejon
Presentationens avskrift:

Risk och försäkring - Information om Stockholmsregionens Försäkring AB Räddningstjänsten Storgöteborg 2015-03-05

Varför SRF? Dåligt skaderesultat Bristande RM eller otur? Inga offerter 2008: Eget försäkringsbolag RM fokus! Utredning KSL Det här ledde fram till ett stort problem med att ens få offerter och ett projekt kördes igång inom KSL. Rapporten pekade tydligt på ett behov att höja den egna förmågan att hantera risk på ett sätt som skulle kunna motsvara hur industrin arbetar. Det enda sättet att uppnå lägre kostnader för risk är att undvika skador, oberoende av försäkring. Riskkostnad är summan av egna insatser för förebyggande aktiviteter, skador/sjr och transfereringskostnader (premier). Den konstaterade också att det tydligaste sättet att hantera detta var att skapa ett gemensamt instrument för att dels ta hand om själva försäkringsfrågorna och dels kunna fokusera RM-aktiviteter inom hela gruppen och därigenom lära av varandra. SRF bildades 2008 men dessvärre kom LOU problem i vägen för implementeringen och bolaget kunde inte faktiskt starta förrän 2011. Problemet med det var att en lång tid av inaktivitet ledde till att grundprinciperna för varför man tog beslutet att starta gled in i bakgrunden, människor som var inblandade försvann etc. Det är därför som jag vill peka på de grundförutsättningar som faktiskt behandlades och överenskoms i den här processen. Fördröjning pga LOU 2011: Start SRF

Ägare – 21 av 26 kommuner

Mål SRF SRF ska tillgodose aktieägarnas totala behov av riskfinansiering på ett rationellt och kostnadseffektivt sätt genom att långsiktigt och stabilt meddela försäkring till kommunerna samt möjliggöra, underlätta och stödja effektiv kommunal riskhantering.

Best practice - kunskapsöverföring Utveckling Standards Råd Vad gör SRF? Försäkring Riskhantering Kunskap Service och råd Administration Skadehantering Intern prissättning Best practice - kunskapsöverföring Utveckling Standards Råd

Övrig service Skyddspolicy och tekniska regelverk Råd och assistans vid om-, ny- och tillbyggnation avseende säkerhet och skyddsnivåer Deltagande och input i kommunala RM och säkerhetsgrupper Assistans med riskanalyser, riskbeskrivningar, utvärderingar och rekommendationer Värderingsfrågor Utbildningar och seminarier

Riskhanterings- och försäkringspolicy

Möjliggöra, underlätta och stödja kommunal riskhantering Bakgrund policy Möjliggöra, underlätta och stödja kommunal riskhantering Behov av samsyn hur riskhanterings- och skadeförebyggande arbete bedrivs Dokumenterat och beslutat Klargöra och likställa hanteringen mellan ägarna Tydliga ansvarsförhållanden

Varför hantera risk (RM)? Riskkostnad: Förebyggande + självrisk + premie (transferkostnad) Minskad riskkostnad endast genom minskade skador, oberoende av försäkring (transferering) Därför att Försäkringsperspektivet: Risk = Summan av förväntade skadeutbetalningar över en given tidsperiod Premie = Risk + kapitalkostnad + administration + vinst

Riskhanteringsprocessen Integrerad i den ordinarie ledningsprocessen Ledning = fullmäktige och styrelse samt nämnder Drivas strukturerat i alla delar av den kommunala verksamheten Konsolideras uppåt beroende på resp. organisation

Riskhanteringsprocessen Kommunicera och konsultera Etablera ett sammanhang (Kontext) Övervaka och granska Bedöm risk Identifiera Analysera Utvärdera Behandla risk

Riskanalys Identifiera och dokumentera Händelser med väsentlig påverkan Kalkylering och utvärdering Gemensam standard för mätbara mål och kriterier

Tillbuds- och skaderapportering Väsentligt instrument för att komma åt incidenter som kan leda till skador SRF har tagit fram KIA, som används hos många

Utbildning All personal skall genomgå regelbunden utbildning i säkerhetsfrågor On-line system tillgängligt

Försäkring Skydda kommunens ekonomi mot oförutsedda stora påfrestningar Samverka och stödja kommunal riskhantering Skadeutfall, riskexponering och skyddsnivå skall vara premiepåverkande

Br008:1 – Automatiska brandlarmanläggningar och släcksystem Tekniska riktlinjer Br008:1 – Automatiska brandlarmanläggningar och släcksystem

Krav på larmning Verksamhetsklasser enl. BBR 5:1 1. Kontor, industri eller motsvarande 2. Samlingslokal 3. Bostäder 4. Hotell och vandrarhem 5 A och B. Särskilt boende 5 C. Vårdanläggning 6. Lokaler med förhöjd brandrisk

Grundkrav Helskydd enligt SBF 110 Delskydd enligt SBF 110 bil. A Avser verksamhetsklasser 5 A, B och C Delskydd enligt SBF 110 bil. A Avser övriga verksamhetsklasser Installerat av certifierad anläggarfirma Kopplat till räddningstjänsten Egen organisation vid verksamhetsklass 5 Larmlagring inom utsatta enheter (företrädesvis under verksamhetstid)

Dokumentation och besiktning Anläggarintyg Förnyas vid väsentlig förändring Leveransbesiktning Revisionsbesiktning Certifierad besiktningsman Arkiverat och tillgängligt Anläggningsskötare

Övriga frågor Utrymningslarm Kombilarm Sprinkler Bortkoppling o.dyl. Utifrån kommande Brandsläckningsutrustning

Införande och ansvar Från och med 1 januari 2015 Avvikelser skall överenskommas med SRF per objekt Ansvaret åligger fastighetsägaren Icke överenskommen avvikelse kan leda till en extra självrisk om 1-100 basbelopp

Registerbehov Teknisk information SBA och annan egenkontroll Värden och ytor Minimera er belastning Direktkoppling till system? Gemensamma systemdelar?

Riskbesiktningar Objektsbeskrivning Byggnationssätt Byggnadsbeskrivning, ytor, byggnadsår Externa besiktningar: el, brandlarm, sprinkler, brandtillsyn Brandskyddsdokumentation SBA verksamhet samt fastighet Brandskyddsutbildning all personal Räddningstjänstens insatstider Tekniska skydd: brandlarm, sprinkler, inbrott, kamera Släckutrustning, brandsektionering, brandventilation Bevakning Heta arbeten

Anmärkningar