Caroline Hansson, Pilbäckskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Intervju inför ViV-projektet.
Syftet med en personlig handlingsplan
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Askersunds kommun
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Föräldrar till elever i åk 6-9.
Saker att utveckla / förbättra
Utvärdering i HK?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Praktisk arbetslivsorientering
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Föräldraenkät Volgsjö skola
Unik Guide för elever Här får du lära dig hur du:  Loggar in i unikum  Ändrar i inställningar  Fyller i IUP inför utvecklingssamtal  Skriver i Bloggen.
Unik Guide för föräldrar
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansträff Välkomna!.
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Del 4 Anteckna och planera
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Vem är jag, Vem är du?.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Sammanställning av enkätsvar ang
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna till åk Dagordning  Presentera oss  Nuläget  Vad vill ni att barnen ska kunna när de lämnar åk 3?  Blogg  Dexter  Infomentor.
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bedömning och betygsättning
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Välkommen på föräldraråd
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Presentationens avskrift:

Caroline Hansson, Pilbäckskolan Skolverket Minst en gång varje termin ska eleven, elevens vårdnadshavare och läraren ha ett utvecklingssamtal. Samtalet handlar både om elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling i förhållande till läroplanen, kursplaner och kunskapskrav. Den skriftliga individuella utvecklingsplanen innehåller både omdömen och framåtsyftande planering. Den framåtsyftande planeringen innebär att läraren sammanfattar och beskriver vilka insatser som ska göras av skolan samt vad eleven och vårdnadshavaren kan göra för att eleven ska utvecklas så långt som möjligt. Caroline Hansson, Pilbäckskolan

Caroline Hansson, Pilbäckskolan År 1-5 ska ha ett skriftligt omdöme/läsår. År 6 -9 utgår från betyg men har samtal. Skriver omdöme endast i de ämnen som det har undervisats i. De sociala omdömena beslutar rektorn om. Caroline Hansson, Pilbäckskolan

Caroline Hansson, Pilbäckskolan Tips Inom arbetstiden ”Snackiga” föräldrar i mitten Hur många samtal/dag? De barn som det är mycket runt, lägg extra tid på dem Vilka samtal är det bra om ni är två på? Caroline Hansson, Pilbäckskolan

Caroline Hansson, Pilbäckskolan Att tänka på Börja förberedelser två-tre veckor innan samtalet. Skriv på tavlan vad ni har arbetat med. Eleverna får sina omdömen från undervisande lärare och har det som underlag till sitt samtal. Kommentarer på omdömet från undervisande lärare. Ge eleverna tid att träna på sitt samtal. Caroline Hansson, Pilbäckskolan

Caroline Hansson, Pilbäckskolan Dagordning 1. Hälsa välkomna till samtalet. 2. Berätta hur samtalet går till. (Du håller i samtalet och att du har fått svara på frågor och att du ska läsa upp dina omdömen i ämnena.) 3. Säg till dina föräldrar att de gärna får avbryta och ställa frågor till dig. 4. Börja ditt samtal. 5. Fråga om dina föräldrar har några frågor till dig eller till din mentor. 6. Innan du avslutar samtalet ska din mentor tillsammans med dig skriva ner dina nya mål. 7. Avsluta samtalet. Caroline Hansson, Pilbäckskolan

Caroline Hansson, Pilbäckskolan År 4, vt 1. Utvärdera dina gamla mål. Hur har det gått och varför? 2. Gå igenom dina omdömen. 3. Sätt upp ett eller två mål som du ska arbeta mot till nästa samtal. 4. Tar du ansvar? (ex kommer i tid, räcker upp handen, skapar arbetsro, har rätt arbetsmaterial till rätt lektion, följer år 4-regler) Caroline Hansson, Pilbäckskolan

Caroline Hansson, Pilbäckskolan Utvärdering år 4 Det blir roligare för man får planera hela samtalet själv. Jag får prata mer än jag gjorde innan och säga fler åsikter. Första gången var det pirrigt men man vänjer sig. Det är jobbigt att sitta bredvid sina föräldrar och säga att man är dålig på något. Det var lättare innan men roligare nu. Jag hänger mer med när jag själv berättar och jag får sagt mer. Vi övar på att prata inför andra och lägga upp ett samtal bra. Man måste skriva på papper – tråkigt. När ens lärare håller i samtalet är det chill. Jag tycker inte det är några fördelar för jag gillar inte att prata om mig själv. Caroline Hansson, Pilbäckskolan

Caroline Hansson, Pilbäckskolan År 6, vt 1. Utvärdera gamla mål. 2. Hur har det gått? Varför? 3. Sammanfatta 4-6. 4. Vad är du nöjd med? 5. Vad är du mindre nöjd med? 6. Vad ser du framemot inför år 7? 7. Är där något du oroar dig över/funderar på inför år 7? 8. Nya mål. Vilka och hur? Caroline Hansson, Pilbäckskolan

Caroline Hansson, Pilbäckskolan Utvärdering år 6 Jättebra! Det blev mer mitt samtal. Man tvingas att förstå för att kunna hålla ett bra samtal. Det var roligt för man kände sig mer delaktig. Annars blir det bara att du (läraren) pratar. Man hade mer kontroll över sitt samtal. Man var mer med på vad man bestämde. Det var lättare att ta upp de nya målen. Jag tror att föräldrarna förstod det på ett annat sätt. Caroline Hansson, Pilbäckskolan

Caroline Hansson, Pilbäckskolan Exempel på frågor 1. Arbetsro. Är det arbetsro i klassrummet? Hur gör du för att skapa arbetsro? 2. Läxläsning. När och hur gör du dina läxor? Lämnar du in dina läxor/uppgifter i tid? Kan du det du ska kunna till läxförhör/prov? Vad tycker du om läxor? 3. Berätta hur du trivs i skolan. Vad gör du på rasterna? Vilka brukar du vara tillsammans med? 4. Hur gör du för att hålla fokus på ditt skolarbete under skoldagen? 5. Vad tycker du att du behöver hjälp med i skolan? Caroline Hansson, Pilbäckskolan