Obligatorisk läraktivitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Atomer och kemiska reaktioner
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
MaB: Andragradsfunktioner
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Skriva för att lära – så gör du
Närvaro!!.
Röntgen
Bild- och dosoptimering av direktdigitala detektorer i praktiken
Byggvarudeklarationer BVD 3
Nationellt prov Sv1.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Teknisk rapportskrivning
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Den magiska tråden. Jag har gjort en höst halsduk. Den skulle vara varannan varm färg och varannan kall färg. Jag har bytt färg flera gånger.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Stora additionstabellen
Blodsockermätning.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Välkommen till Sundsbroskolan 24 januari 2011
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Vi undersöker kraft och rörelse
Byggnadsmekanik gk 2.1 SNITTKRAFTER
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Utdrag ur årsrapporten för adnexsträngen
Kunskapskrav och matriser
Links2keep - Nyb ö rjarguide. Links2keep Här kommer alla dina länkar att visas. Länkarna som du kan se på startsidan är exempel och kommer inte finnas.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Begrepp.
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Välkommen till STs Villkorsavtalsutbildning
Europeiska socialfonden - Övre Norrlands handlingsplan
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Kort information om Röntgen Öst –Ystad
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
SBAR för strukturerad kommunikation
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
1 SÖDERTÖRNSKOMMUNERNA SAMVERKAR Kultur och fritid.... uppskattas av medborgarna men varför?
För att inkludera alla Ljusdal IF
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Varför?.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Hälsokunskap Mattlidens gymnasium Period II Lärare: Anu Virtanen.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Atomfysik och kärnfysik
Massmedia.
Folktandvården i Västmanland. Generella Hälsoinsatser Tandvården tillsammans med Kompetenscentrum för hälsa startade 2013 en Klusterutredning som tittade.
Dipol eller ej-verktyget Här är en metod för att ta reda på om en molekyl är en dipol eller om molekylen inte är en dipol. Vi använder verktyget på vattenmolekylen.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Positiva och negativa tal 2+5 = = = (-5) = 7 (-2)-(-5) = 3.
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
U8: Nu blommar det! Fundera på Blomman
Bildstudier RSJD10 Lärandemål i kursplanen
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Röntgenfysik/Bildkvalitet
Presentationens avskrift:

Obligatorisk läraktivitet RSJD20, Radiografi V Obligatorisk läraktivitet - Parametrar som påverkar bildkvalité i den digitala röntgenbilden.

Beskriv hur den digital bilden byggs upp på skärmen? ) Beskriv hur den digital bilden byggs upp på skärmen?

Förklara begreppen på de 4 bilderna. (de fysikaliska bild- kvalitetsbegreppen) En av bilderna är referensbild A. B. C. D.

Två bilder på samma patient tagna vid samma undersökningstillfälle. kl.08.40 kl.08.35 Två bilder på samma patient tagna vid samma undersökningstillfälle. Varför togs bilden kl.08.40 igen? Förklara orsaker till att bilden har detta utseende.

Manuellt kollimerad Autokollimerad Flera orsaker kan finnas till att autokollimering misslyckas. Ge förklaring och exempel.

ec = 0 ec = 5 ec = 10 Kantförstärkning När kan kantförstärkning ge positiv respektive negativ information till bilden?

Förklara vad du ser och orsak till varför de båda förstoringarna 1. 2. Här är två bilder på L5. Titta också på nästkommande bilder med två förstoringar. Förklara vad du ser och orsak till varför de båda förstoringarna har olika bildkvalitet.

2. 1

1 2 3 n log E Förklara vad de olika färgerna visar på histogrammet. LgM Till exempel LgM-värdet, S-värdet eller REX-värdet är medelvärdet av histogrammet för de delar av bilden som är ”patienten”. log E n Förklara vad de olika färgerna visar på histogrammet. 1 2 3

A. B. C. D.d D. Här ser du 4 armbågsbilder. Till varje bild har vi tagit fram histogrammet. Koppla ihop rätt bild med rätt histogram. Förklara era val. Diskutera även kV och mAs 1. 2. 3. 4.

Vilka orsaker finns till att näsbenet inte är med på den första bilden?

Vilka parametrar kontrollerar/ställer du in för en röntgenundersökning av axelleden? Vid fri tid: Vid automatik: Till vilka us/organ (skelett) använder du raster?

Du går på extern röntgen och ska röntga fr. bäcken och en pulm fr Du går på extern röntgen och ska röntga fr. bäcken och en pulm fr. bedside. Du använder dig av bildplattor. Exponeringsparametrar: Vilken kV och mAs ställer du in till respektive undersökning? Bäcken fr. Pulm fr. Andra faktorer att ta hänsyn till:

Det är viktigt att bildbehandlingen inte skapar nya, icke-patientrelaterade strukturer, s.k. artefakter, i bilden. Förklara orsak till skillnaderna mellan de två lungfrontalbilderna.