Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Docent i pedagogiskt arbete, FD
Ledarutveckling över gränserna
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Vetenskaplig Metod.
1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Utbildningar (just nu)
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Arbetsplan för skolbiblioteket
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Eller formativt lärande…
Informationssystem och databasteknik, 2I-1100
Lokal Pedagogisk Planering
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
”Vägen mot e-samhället”
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Respekten för människan
MORIA: Frihet och utlitarism
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Skolutveckling genom aktionsforskning
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Presentation? Är ett av slutstegen i informationsbehandling, dvs. Informatik, som består av följande steg: definiera samla.
Föreläsning 1, s i PDD. Grundkurs i Produktutveckling, KPP015 Joakim
Digitaliseringens möjligheter och problem
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
på personer i behov av hjälp
Design & Utvärdering, 5 poäng
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3

Om föreläsningen Metoder & Tekniker –kort metodhistoria –metod för vad? –metodens roll i design Artikel: Character of things

Historisk bakgrund till metoder Problem –Missnöjda användare –Sprängda tids- och budgetramar –Bristfällig dokumentation –Svårt att göra förändringar –Personberoende

Trad. livscykel För- studie AnalysDesign Implemen- tation Drift & underhåll

Syn på designern

Traditionell syn på metod Metoden antas fungera som kvalitetssäkring: –om de föreskrivna stegen följa kommer produkten att hålla hög kvalitet

Designern som självorganiserande system Designern kan: –söka efter idéer och lösningar –reflektera över sina egna handlingar och processen Designmetoder syftar till att stödja reflektion

Metod för olika delar av designprocessen Metod för vision –situationsförståelse –divergens Metod för operativa bilder –stödja konkretisering –motverka låsningar Metod för utvärdering –syftar till att värdera kvalitet

Metod för Vision Funktionsanalys –har sitt ursprung i industridesign –vad ska användarna kunna göra med systemet? –Identifiera informationsbehov En funktion: –uttrycks som ett verb + substantiv –en huvudfunktion –övriga bedöms vara nödvändiga, önskvärda och onödiga

Exempel på funktionsanalys Bibliotekssystem

Metod för Operativ bild Förnyelse genom att flytta gränserna –Identifiera de funktioner som krävs för att uppnå målet –Identifiera konflikter mellan funktion och mål inom antagna problemavgränsningar –Identifiera resurser utanför problemavgränsningarna –Sök dellösningar som gör det möjligt att utnyttja identifierade resurser

Metod för Utvärdering De flesta utvärderingsmetoder är MDI- metoder med individfokus –användbarhetstestning –kontrollerade experiment Inspektionsmetoder Etnografiska metoder

Målsättning med artikeln Utveckla innebörden av karaktärsbegreppet? Undersöka möjliga konsekvenser för IT- artefakter –Är karaktär ett begrepp som kan hjälpa oss att designa bättre IT-artefakter?

Character of things Utångspunkt –för att kunna förstå och begripliggöra en komplex omvärld använder vi oss av karaktäriseringar Karaktärer –att karaktärisera någonting, att tillskriva någonting en karaktär, är att fälla ett övergripande omdöme ”majestätisk”, ”snabb”, ”elak”, ”pålitlig” –en karaktär antas vara relativt stabil över tiden –artefakten tillskrivs en karaktär av en betraktare

Exempel på vanliga IT-karaktärer Personlig –datorer tillskrivs ofta antropomorfa (människoliknande) egenskaper ”I dag vill datorn inte fungera” ”Vänta lite, datorn tänker fortfarande” Rumslig –WWW och liknande miljöer tycks ofta uppfattas som något rumsligt Först går du till Johnnys hemsida. Där hittar du en länk till Malous hemsida. Sångboken är bara tre musklick bort från Informatiks websida.

Vad baseras karaktärsomdömen på? De delar av en artefakt som vi kan uppfatta och varsebli –färg –form –ljud –interaktiva egenskaper

Överföring av karaktär En karaktärsbeskrivning kan baseras på en typ av egenskap men överföras till att gälla en annan typ –en oordnad visuell utformning kan få någon att tro att det råder oordning avseende funktion och struktur –en sådan överföring kan vara mer eller mindre korrekt –På samma sätt kan ett sofistikerat yttre ge uppfattning om sofistikerade inre struktur

Vilken är nyttan med karaktär? Skapa förväntningar Skapa förklaringar Utgöra tolkningssammanhang Referenspunkt för normal funktion

Karaktär och konsistens Konsistens (enhetlighet) framförs ofta som en viktig gränssnittsegenskap –konsistens i relation till önskad karaktär, till skillnad från konsistens i relation till: datorns uppbyggnad andra gränssnittselement gränssnittsstandards (t ex Windows, Mac)