SMEER Hans Olof Höglund och Roger Renström. SMEER SMEER - kallas även SMEER Group Science, Mathematics and Engineering Education Research

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Den nya skollagen.
Nationell forskarskola i socialt arbete.
VAL INFÖR 2:an och 3:AN.
Behörighet Högskoleförberedande program – minst E i 12 ämnen svenska, engelska och matematik måste ingå Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska.
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Handlingsplan för matematikutveckling
VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN
 Hans Olof Gottfridsson, Projektledare, Karlstads universitet (CERUT).  Birgitta Bråned-Hartung, Ekonom, Karlstads universitet.  Per Kristian Alnes,
Välkomna 28/
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Mälardalens högskola Det här är.
Curt Nicolin Gymnasiet
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Lärande för hållbar utveckling
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Naturvetenskapsprogrammet Den breda utbildningen för nyfikna människor.
BIOMEDICINPROGRAMMET. Biomedicininformatör BIOMEDICIN – vad är det?  Människans biologi från molekyl till individ  Kroppens funktion vid hälsa.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
MITTUNIVERSITETETS FORSKNING. FORSKNINGENS UTVECKLING 2003–2010 Statligt forskningsanslag (mkr) Externa forskningsmedel (mkr) Professorer (antal personår)
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Information om forskarutbildning och karriär vid LTH
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Saker att utveckla / förbättra
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
SMEER Planerat körschema SMEER fontD Roger30min KemiMichal20min Matematik Yvonne10min Paus10min BiologiNiklas20min Biologi Karin10min FramtidenMariana10min.
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
Vision Vi skall vara ledande i lärande och utveckling av industriella tekniska utbildningar på gymnasial och eftergymnasial nivå i Sverige.
Gymnasievalet. Strukturen Ämnen och Kurser Alla ämnen är indelade i kurser Alla ämnen är indelade i kurser En kurs omfattar alltid 100 eller 50 gymnasiepoäng.
Utbildning. KTH utbildar arkitekter, civilingenjörer, högskoleingenjörer, teknologie kandidater och mastrar, lärare, licentiater samt doktorer Fler än.
L U N D S U N I V E R S I T E T I V Ä R L D S K L A S S.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
L U N D S U N I V E R S I T E T I V Ä R L D S K L A S S.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Forskarskolan “Management och IT” Presentation för Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden 3 oktober 2002 av Lars Engwall.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
ProViking Forskningsprogram inom Produktframtagning 1000 milj kr under – en satsning på svensk industri som stärker svenska samhället ® ProViking.
1 EU-programmens möjligheter för Skåne Sofie Qvarfordt, Carina Johnsson Maria Korner, Maria Lindbom Enheten för interregionalt samarbete.
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
NO Med Sanna.
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Digitala lärresurser Bakgrund & utveckling - Vad har hänt under de senaste 10 åren? Vad händer nu? Varför? Hur?
1 L U N D U N I V E R S I T Y Bakgrund LTH utvecklar studentutbytet med Kina. Tre nya utbytesavtal – Jiao Tong (Shanghai) – Zheijang (Hangzhou) – Xiamen.
GY2011. Jag kommer att prata om: Ny gymnasieskola, varför? Nationella program och behörighet Meritpoäng Introduktionsutbildningar Lärlingsutbildningar.
Tidsplanering för inriktningsval och kursval 20 dec info om inriktningar 17 jan frågor om inriktningar och kort om kursval 18 jan föräldramöte om inriktningsval,
Porthälla gymnasium Modellskola, lärande för hållbar utveckling.
Den nya gymnasieskolan Välkommen till. Lokalt godkända idrottsutbildningar Borgarskolan Handels- och administrationsprogrammet Handel och service/Administration.
Processtekniska Gymnasiet
Gymnasiet en grundläggande gymnasieinfo HT-16 Program Behörighet/Betyg /Urval Tidplan- Vad händer i åk 9.
Förstahandssökande ht 2017
Gymnasievalet 2018 Malene Marmvik, studie-och yrkesvägledare
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
IBSE Viktiga punkter i IBSE
VÄLKOMNA TILL INFORMATION Inför gymnasievalet 2018
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
1. Lärande genom att göra och experimentera ”Maker kulturen”.
Uppsala universitet i siffror
Presentationens avskrift:

SMEER Hans Olof Höglund och Roger Renström

SMEER SMEER - kallas även SMEER Group Science, Mathematics and Engineering Education Research

SMEER Inriktningsansvariga Biologi: Hans Olof Höglund Fysik: Kjell Magnusson Kemi: Lars Blomberg Matematik: Ola Helenius Teknik: Roger Renström

SMEER Händelser 2007 Lokal seminarieserie Sex forskarstuderande, två nya Sex publiceringar En disputation

SMEER ”I röret” 2008 Starta licforskarskola fontD Anställa två nya doktorander Matematik Interreg.ansökan (Høgskolen I Hedmark) Lärarutbyte, studentutbyten Polen Förbättra kontakten ut mot skolorna i regionen

SMEER Lic FontD forskarskola 10 lärosäten 79 sökande till 25 platser Tilldelning av platser efter söktryck (KaU 8 i första hand 6 från regionen)

SMEER Lic FontD forskarskola Kurser på distans i Norrköping Utgångspunkt i ämnet Inriktningar KaU: Bi, Fy, Ke, Ma, Teknik

SMEER Interreg.ansökan L ä rande f ö r h å llbar utveckling- ett samarbete mellan forskare, l ä rarstuderande, skolor och didaktiska forskningsmilj ö er

SMEER ”Nyckelord” Arbeta tematiskt ”Vatten” Ha tillgång till ämnesexperter Knyta didaktisk forskning till undervisningsmaterialet Målet är att öka intresset för naturvetenskap genom bättre utbildning. Både Hedmark å Värmland har låg andel som söker till universitet eller högskola i allmänhet och naturvetenskap i synnerhet. Utbyte av resultat redovisningar, dokumentation bilder och film. Göra en skrift med ett experimentellt naturvetenskpligt angreppsätt. Forskerspiren

SMEER Varför ska detta projekt ske över gränsen? –Utvidga/stärka ämnesmiljön och de didaktiska miljöerna –Använda sig av varandras nätverk även utanför regionen. Detta särskilt viktigt eftersom det är ett hållbar utvecklingsprojekt, –Lära sig av varandras sätt att jobba med naturvetenskaplig utbildning. –Vattnet som hot och resurs vattnet ofta gränsöverskridande –Gemensam studieutflykt. –Vi ska använda nätverket så att svenska och norska elever ska kunna genomföra projekt tillsammans.