Grafonomi FFG vt 05.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
om företaget där du gör din praktik!
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Språklig variation i sverige
Cykeln.
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Att skriva sig till läsning
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Del 2: Svenskans släktskapsförhållanden
Mål och betygskriterier
När blir ett ord svenskt då?
Svenska p Svenska p.
Eller formativt lärande…
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Konferens och evenemang
Programmering B PHP Lektion 2
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Kurs läs och skriv Återkoppling
Att rita en instruktion
Norge.
Färöiska Färöarna tillhör Danmark men har ett eget språk och styr lite själv Färöiskan fick ett eget skriftspråk under 1800 talet När dem hade fått egen.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Kap 11 Språk Kap 11
Den retoriska arbetsprocessen
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Vad är språksociologi?. Vad är språksociologi?
Minoritetsspråk i Sverige
Fonologi Analys av ett okänt språk.
Minoritetsspråken i Sverige
om företaget där du gör din praktik!
Styckeindelning.
Läs- och skrivutredningskurs
Skriftlig framställning
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Den viktiga konsten att tala
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Historik- Skriften.
Läs- och skrivkurs 7 oktober - engelska
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Sång som didaktiskt redskap i språkundervisningen Fremmedspråksenteret, Tromsö Spanska toner Voces y letras Sång i sfi Fernando Álvarez Montalbán.
Sveriges språkhistoria
Svenskans språkhistoria
En bild talar också ett språk, men bilder som inte har ett tydligt symbolspråk kan vara svåra att tyda – som avsändaren vill – om man inte hjälper läsaren.
Svenska som andraspråk 3
Dikt och poesi.
Förra gången… Jag har lärt mig att stava mitt namn på runspråk trots bokstavsbrist. Väldigt mycket historia som jag inte kunde. Svenska språket kommer.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Japan.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Katalogpost från Ferdosi som är leverantör
Presentationens avskrift:

Grafonomi FFG vt 05

Tal – skrift Talet primärt - skriften sekundär Fram till början av 1900 större intresse för skriftspråket Fortfarande studerar många i praktiken skriften Transkriberat tal är också ett slags skrift

Tal – skrift Svårt studera tal utan att transkribera det Men i och med transkriberingen har man gjort skrift av det IPA segmentellt - svårt fånga prosodi och samartikulation Det finns också stora skillnader mellan talad och skriven svenska, grammatiskt, lexikaliskt, kommunikativt

Tal – Skrift Flyktigt, ej lagrat Sändare och mottagare samtidigt närvarande Multimodal kommu-nikation medfokus på tal Snabb produktion, kort tanketid Kontinuerligt Tydliga spår av redigering Feedbackmöjligheter I real time Mindre ansvar för produkten Beständigt, lagrat Sändare och mottagare ej samtidigt närvarande Färre uttrycksmedel Långsam produktion, snabbare avkodning (läsning) Diskret Ej tydliga spår av redigering Ej feedbackmöjligheter Ej i real time Ansvar för produkten

Skriftutveckling Piktogram Ideogram Logogram kinesiska Rebusprincipen Stavelsskrift japanska Alfabetisk skrift grekiska (kons. Hebreiska, arabiska) Särdragsskrift koreanska, Tengwar Fonetisk skrift IPA

Piktogram, ideogram Piktogram representerar föremål i världen, inte namn för dessa föremål. Ideogram - bilderna börjar representera idéer snarare än föremål. Ingen av dessa representerar ord (eller ljud) i ett visst språk. De representerar idéer. Man gör vanligen inte texter av dessa.

Logogram När piktogram/ideogram blir slarvigt ritade etc fixeras så småningom en viss ljudföljd till ett visst innehåll. Ordet. Logogram representerar ord. Kinesiska tecken representerar ordbetydelser (men ej ljud). Talare av olika kinesiska dialekter som har svårt att förstå varandra kan läsa samma skrivna text.

Rebusprincipen När ett tecken inte visuellt liknar innehållet som det representerar blir det en symbol som representerar en ljudföljd. Symbolens innehåll har försvunnit. Symboler för flerstaviga ord blir stavelser i flerstaviga ord.

Rebusskrift Rebusskrift 'eye' och 'I' kan båda representeras av bilden av ett öga. Tecknet går från att representera ett innehåll till att representera ett ljud (ljudföljd)

Uttalsbaserade skriftsystem Stavelseskrift t ex japanska Alfabetisk skrift Ett tecken för varje fonem, i princip, men stämmer ej helt pga historisk ljudutveckling, inlån m m först ofta konsonantskrift Särdragsskrift IPA

Obs. Fonem finns även i språk utan skrift Obs! Fonem finns även i språk utan skrift. Möjligen skärps fonemmedvetandet vid läs- och skrivinlärningen.

Andra fonetisk/fonologiska företeelser i skrift? Prosodi: Intonation Betoning Längd Rytm Reduktioner Assimilationer …

Illustrationer För illustrationer av olika skriftsystem etc sök i Google på: Piktogram, ideogram Kinesiska Kanji Hiragana Katakana Tengwar (t ex www.geocities.com/TimesSquare/4948/tengwar/) ScriptLog (demo finns) IPA

Facit, portugisiskt språkprov Teresa, respondemos a este questionário? O premio é um fim de semana na Serra da Estrela