Dogmatiska frågeställningar av särskild betydelse för dagens kyrka och samhälle Undervisningsprov för vikariatet för professuren i systematisk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Välkommen till Studenthälsan!
Zhoukou i Kina är vår vänförsamling sedan Beijing Zhoukou Zhoukou är huvudorten i ett område med 12 miljoner innevånare kristna i 1200.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Staten och det civila samhällets organisationer
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Ulf P Andersson GMV
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Tio handfasta argument
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
AU Digital samverkan LO Process
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Undersökningsmetodik och statistisk dataanalys, grundnivå, 15 p VT 2008.
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Anders Lundholm Hanna Hallberg UHR Produktions-samordning
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
TRE SAMFUND PÅ GEMENSAM RESA … större än vårt hjärta…
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Föreläsning Sandvika
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Att söka till högskolan med en examen från IB-programmet
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Utvärderingsverkstäder Kari Jess Uppsala universitet
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Jan Lif Rum 201, Olof Wijksgatan – RELIGIONSFILOSOFI.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Socialpedagogiska innebörder
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Familjerättsbyrån, Göteborg
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Jan Lif Rum 201, Olof Wijksgatan –
Fysikexperiment 5p Föreläsning Utdrag ur Sten Hellmans föreläsning i Experimentella Metoder 2005 I allmänhet är den asymptotiska fördelningen.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Hälsa och Ledarskapsprogrammet Framtidens utbildning!
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Nationer, ideologier och folkmord genom
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Revision & Redovisningsval Pernilla Broberg/Torbjörn Tagesson Balans nr 1/2015 s 8Civilekonomen nr 2/2015 s 30.
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Herder Morag (Polen) Studerade teologi, filosofi och litteratur i Königsberg (Kaliningrad) Arbetade i Riga.
Slutarbete.
Att sätta mål Enligt SMART-kriterierna bör ett mål vara: specifikt
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Juridikens filosofiska grundvalar
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Redovisningsval & Revision Pernilla Broberg och Torbjörn Tagesson
Presentationens avskrift:

Dogmatiska frågeställningar av särskild betydelse för dagens kyrka och samhälle Undervisningsprov för vikariatet för professuren i systematisk teologi, företrädesvis dogmatik Mikael Lindfelt Åbo, 1 februari 2005

– 5 SV Dogmatiska frågeställningar av särskild betydelse för dagens kyrka och samhälle – 5 SV Förhandskunskaper: dogm. I och II Förhandskunskaper: dogm. I och II Status: ämnesstudieperiod för huvudämnesstuderande Status: ämnesstudieperiod för huvudämnesstuderande Tidpunkt: termin 3, 2005 Tidpunkt: termin 3, 2005 Innehåll: föreläsningar, diskussion, litteraturläsning och inlämningsuppgift Innehåll: föreläsningar, diskussion, litteraturläsning och inlämningsuppgift Ämnes- och litteraturlista utdelas separat Ämnes- och litteraturlista utdelas separat

Schema för studier i dogmatik PROJEKT HÄ-period Hermeneutik HÄ-period ÄS-period HÄ-period ÄS-period Dogmatik II Dogmatik I HÄ-period ÄS-period

Dogmatiska frågeställningar av särskild betydelse för dagens kyrka och samhälle Kursens fokus: preciseringar Kursens fokus: preciseringar 1) ”av särskild betydelse” 1) ”av särskild betydelse” 2) Normativt eller deskriptivt? 2) Normativt eller deskriptivt? –3) eller kanske konstruktivt? 4) ”dagens kyrka OCH samhälle” 4) ”dagens kyrka OCH samhälle”

Vad skulle det innebära att säga att någon dogmatisk frågeställning inte är aktuell? Vad skulle det innebära att säga att någon dogmatisk frågeställning inte är aktuell? Kan vi tänka oss dogmatiska frågeställningar som en verktygslåda? Kan vi tänka oss dogmatiska frågeställningar som en verktygslåda? Var aktualiseras en specifik dogmatisk frågeställning? Var aktualiseras en specifik dogmatisk frågeställning? Hur aktualiseras en specifik dogmatisk frågeställning? Hur aktualiseras en specifik dogmatisk frågeställning? När aktualiseras en specifik dogmatisk frågeställning? När aktualiseras en specifik dogmatisk frågeställning? Grundläggande frågor för kursens upplägg

Dogmatikens relevans – VAR? Dogmatiska Frågeställningar - verktygslådan Kyrkliga arenor Samhälleliga arenor Akademiska arenor Socio-kulturellverklighet

Samtid Tradition och nutid – en entydig relation? Kursens HUR? A-historiskt? A-historiskt? –”Den eviga sanningen” Från historia till samtid? Från historia till samtid? –”historisk kärna” – ”traditionsprocess” Från samtid till traditionen? Från samtid till traditionen? –”den fångna horisonten” Den dubbla kritikens perspektiv Den dubbla kritikens perspektiv Traditionsför- medlad föreställning Framtid TRADITION

Dogmatiska föreställningars historiska form ?

Vardagsdogmatik? – NÄR? Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam fastslog i ärenden nr 187, 189, 194/00 samt 2 och 17/01 att H&M:s reklamkampanj inte är könsdiskriminerande ( ) Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam fastslog i ärenden nr 187, 189, 194/00 samt 2 och 17/01 att H&M:s reklamkampanj inte är könsdiskriminerande ( )