Christian Munthe Filosofiska institutionen Göteborgs universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Nobelmuseet välkomnar er till Spelet om genetik och etik
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Elektroniskt expert-stöd, EES Kundfall
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Ett fel på kvinnor.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Livets Söndag - en dag i glädje inför och i värnande om livet
Att leva med multipel skleros
Bildtolkningar Hälsa.
Svenska som andraspråk
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
Vilka bestämmelser hindrar surrogatmödraskap?
Att skriva en argumenterande text
Känn ditt läkemedel En sund och trygg användning av egenvårdsläkemedel
VIKTIGT! TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Alkoholism.
Intervju inför ViV-projektet.
 Eftersom Nikolas är humanist och Edina muslim kommer dom inte ha ett ’’vanligt’’ religiöst bröllop och måste tänka på vissa grejer innan dom ingår äktenskapet.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Människan och arvet.
ERGONOMI Vad är det?.
Samma fast olika eller olika fast samma?
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Att samtala med ungdomar om tobak
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Genetik - ärftlighetslära
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Etik - Vad är det?.
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Genetik - ärftlighetslära Utseende Rörelser Humör mm Intelligens
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Debattera.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Tönus Idrottsmedicinkurs, Visby Måndag den 9 juni 2014 IDROTTSMEDICINSK ETIK Åke Andrén-Sandberg
Etik Moral Filosofi.
Rättsregler för rättsintyg
Argumenterande text.
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Värderingsövning/ fyra hörn
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Onkogenetisk utredning?
Att lära sig att analysera
Genteknikens svåra frågor
Lider du av gaser och bubbel i magen? Posterarbete - Biokemi 1 – 2009 Karin Nilsson, Martina Furåsen Institutionen för kemi, Göteborgs Universitet Box.
Nej!.
Var går gränsen mellan att bota och förbättra? – eller är frågan fel ställd? Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.
Evolutionen.
MAKTLEKAR.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Så bygger du ett argumenterande tal
Uppläggning Lika villkor – har vi inte det redan? Lika villkor – kan företagande ha det? Vems är ansvaret för lika villkor? Vikten av att arbeta med attityder.
Varför läser ni religionskunskap?
Gentester och försäkringar – etiska grundfrågor
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Forskningsetik – läkaretik
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Presentationens avskrift:

Christian Munthe Filosofiska institutionen Göteborgs universitet Gen-etik Christian Munthe Filosofiska institutionen Göteborgs universitet

GENETIK - Etiska frågor som uppkommer i och med genetiken

Genetik möter misstänksamhet.

Genetik möter misstänksamhet. Varför?

Genetik möter misstänksamhet. Varför? Genetikens historia: eugeniken.

Genetik möter misstänksamhet. Varför? Genetikens historia: eugeniken. Genetisk information anses speciell: genetisk determinism.

Genetik möter misstänksamhet. Varför? Genetikens historia: eugeniken. Genetisk information anses speciell: genetisk determinism. ”Onaturligt”

Etiska frågor inom genetik

Etiska frågor inom genetik På individ-, klinik- och samhällsnivå

Etiska frågor inom genetik På individ-, klinik- och samhällsnivå Rörande samtida genetik och framtida genetik

Etiska frågor om genetisk testning

Etiska frågor om genetisk testning Diagnostisk testning, presymptomatisk testning, genetisk anlagsbärartest

Etiska frågor om genetisk testning Diagnostisk testning, presymptomatisk testning, genetisk anlagsbärartest Varför göra dessa test? Vem ska ha rätt till informationen?

Varför göra test?

Varför göra test? Sjukdomen kan botas, förebyggas, lindras: hälsa eller välbefinnande. Klassiska mål.

Varför göra test? Sjukdomen kan botas, förebyggas, lindras: hälsa eller välbefinnande. Klassiska mål. Sjukdomen kan inte botas, förebyggas, lindras: autonomi

Varför göra test? Sjukdomen kan botas, förebyggas, lindras: hälsa eller välbefinnande. Klassiska mål. Sjukdomen kan inte botas, förebyggas, lindras: autonomi Svårt - genetisk info komplicerad + situationen dramatisk…

Varför göra test? Sjukdomen kan botas, förebyggas, lindras: hälsa eller välbefinnande. Klassiska mål. Sjukdomen kan inte botas, förebyggas, lindras: autonomi Svårt - genetisk info komplicerad + situationen dramatisk… …genetisk vägledning.

Varför göra test? Sjukdomen kan botas, förebyggas, lindras: hälsa eller välbefinnande. Klassiska mål. Sjukdomen kan inte botas, förebyggas, lindras: autonomi Svårt - genetisk info komplicerad + situationen dramatisk… …genetisk vägledning. Syfte: hjälpa patienten med beslutsfattande.

Varför göra test? Sjukdomen kan botas, förebyggas, lindras: hälsa eller välbefinnande. Klassiska mål. Sjukdomen kan inte botas, förebyggas, lindras: autonomi Svårt - genetisk info komplicerad + situationen dramatisk… …genetisk vägledning. Syfte: hjälpa patienten med beslutsfattande.

Varför göra test? Sjukdomen kan botas, förebyggas, lindras: hälsa eller välbefinnande. Klassiska mål. Sjukdomen kan inte botas, förebyggas, lindras: autonomi Svårt - genetisk info komplicerad + situationen dramatisk… …genetisk vägledning. Syfte: hjälpa patienten med beslutsfattande. Kräver tid - förstår patienten informationen?

Varför göra test? Sjukdomen kan botas, förebyggas, lindras: hälsa eller välbefinnande. Klassiska mål. Sjukdomen kan inte botas, förebyggas, lindras: autonomi Svårt - genetisk info komplicerad + situationen dramatisk… …genetisk vägledning. Syfte: hjälpa patienten med beslutsfattande. Kräver tid - förstår patienten informationen? OBS! Patienter ofta intresserade av annan information än den medicinska - psykosocial dimension. Hur är livet med sjukdom? Livet med barn som kan vara skadat eller sjukt? Får vi försäkring?…

Fall Lisa har sökt upp en genetisk klinik. Hon misstänker att hon bär på anlag för ärftlig bröstcancer, då både hennes mormor och mor drabbats av detta. Under samtalen med genetisk vägledare framkommer misstanke om att hon kan bära på BRCA1. Efter ett tag erkänner Lisa att hon inte sagt hela sanningen om familjehistorien. Det visar sig att modern har en syster som i unga år bröt med övriga familjen. Denna syster har i sin tur två döttrar. Brytningen verkar ha skett innan mormodern och modern insjuknade och det är osäkert om Lisas moster känner till deras sjukdom. Orsaken till brytningen verkar vara ett tabubelagt ämne. Lisa vill inte kontakta dessa släktingar. ”Det här har inte med dem att göra.”, menar hon. Vägledaren påpekar att deras släktband gör att de också kan vara anlagsbärare utan att veta om det. Lisa framhärdar dock i sin vägran att kontakta mostern eller kusinerna med motiveringen att de inte längre är en del av familjen. Trots detta verkar Lisa förstå de ärftliga mekanismerna: hon inser att de kan vara anlagsbärare.

Värdekonflikt: förtroende och autonomi vs förebygga sjukdom hos släktingar.

Värdekonflikt: förtroende och autonomi vs förebygga sjukdom hos släktingar. Hur ska ni förhålla er?

Värdekonflikt: förtroende och autonomi vs förebygga sjukdom hos släktingar. Hur ska ni förhålla er? Hur ska samhället reglera?

Ska försäkringsbolag få tillgång till geninfo?

Ska försäkringsbolag få tillgång till geninfo? Nej. Orättvist

Ska försäkringsbolag få tillgång till geninfo? Nej. Orättvist Ja. Krävs för ekonomisk överlevnad

Ska försäkringsbolag få tillgång till geninfo? Nej. Orättvist Ja. Krävs för ekonomisk överlevnad Inget särskilt med genetisk information (?)

Ska försäkringsbolag få tillgång till geninfo? Nej. Orättvist Ja. Krävs för ekonomisk överlevnad Inget särskilt med genetisk information (?) Genetiken väcker frågor om hur vi bör inrätta samhället!

”Välja” barn

”Välja” barn Fosterdiagnostik, PGD

”Välja” barn Fosterdiagnostik, PGD Etiskt relevant skillnad sjukdom/egenskap?

Ett par med utomeuropeisk bakgrund där kvinnan är gravid i åttonde veckan söker på remiss från kvinnokliniken upp dig för att höra sig för om möjligheten att med hjälp av fosterdiagnostik eller PGD undersöka fostrets kön. Det är mest mannen som talar och även om han inte säger det rakt ut, får du intrycket av att han är intresserad av detta för att kvinnan ska kunna göra abort om fostret är av kvinligt kön, bl.a. genom att han ger uttryck för sin starka önskan att få en son. Paret har sedan tidigare tre döttrar. Även om hon inte säger så mycket verkar kvinnan i paret hålla med sin man genom att hon nickar instämmande och på rak fråga svarar hon på väldigt dålig svenska att hon mycket gärna vill ha denna möjlighet. Du upplyser dem om att undersökning av kön normalt bara görs då det finns oro för någon sjukdom som är knutet till könet. Efter några dagar hör paret av sig igen och uttrycker nu att de är mycket oroliga för att fostret ska ha ett antal olika skador, vilka alla har det gemensamt att de är knutna till könet – det är såväl könsbundna monogena sjukdomar som ett antal könskromosomavvikelser. De ger också uttryck för att de har tagit del av olika rekommendationer angående fosterdiagnostik och att de förstått att de har rätt att ta del av alla fynd – inklusive fostrets kön – som kan framkomma vid en sådan undersökning och att kvinnan har rätt till abort t.o.m. utgången av 18:e veckan.

Ska vården eller samhället dra en gräns? Nej. Undvika eugenik.

Ska vården eller samhället dra en gräns? Nej. Undvika eugenik. Nej. Reproduktiv frihet.

Ska vården eller samhället dra en gräns? Nej. Undvika eugenik. Nej. Reproduktiv frihet. Istället för dra gräns: förbjuda?

Ska vården eller samhället dra en gräns? Nej. Undvika eugenik. Nej. Reproduktiv frihet. Istället för dra gräns: förbjuda? Nej. Undvika lidanden.

Ska vården eller samhället dra en gräns? Nej. Undvika eugenik. Nej. Reproduktiv frihet. Istället för dra gräns: förbjuda? Nej. Undvika lidanden. Ja. Om nej: Backdoor eugenics

Ska vården eller samhället dra en gräns? Nej. Undvika eugenik. Nej. Reproduktiv frihet. Istället för dra gräns: förbjuda? Nej. Undvika lidanden. Ja. Om nej: ”Backdoor eugenics” Ja. Om nej och privat finansiering: Genetisk överklass.

Kloning

Kloning Terapeutisk/reproduktiv kloning

Klonade kamrater En avhoppare från en religiös sekt avslöjar för media att gruppen ska förverkliga sin vision om det goda samhället genom att massproducera mänskliga embryon, klonade från Den Upplyste Ledaren. Avhopparen hävdar att sekten har tillgång till ett välutvecklat genetiskt laboratorium och avser använda samma teknik som används för att klona fram djur, vilket redan görs i stor skala för kommersiella syften. I egenskap av expert på genetik är du medlem i en statlig utredning, tillsatt för att utforma en lagstiftning kring mänsklig reproduktiv kloning. Frågan är hur du ska förhålla dig till möjligheter som den ovan nämnda.

a). Sekten måste stoppas a) Sekten måste stoppas. Det är otillbörligt att manipulera den mänskliga fortplantningen på detta sätt. b) Sekten måste stoppas, åtminstone tills vi vet mer om riskerna med kloning på människor. Teknologin kanske ger upphov till skador på de framavlade individerna vi ännu inte känner till. c) Kloning av detta slag bör ske under samhälleligt överinseende, så att inte välfinansierade galningar skaffar sig egna arméer. d) Om vi accepterar religionsfrihet och friheten att skaffa barn hur och med vem vi själva vill, så måste vi respektera religiösa gruppers rätt att vidareföra sin tro och livsstil till kommande generationer, vare sig det är genom miljö (uppfostran) eller genom att använda sig av genteknologi.